Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

JULGODIS!

PetraAbbas skrev 2009-12-02 11:18:34 följande:
    vilken praktiskt grej, spec till ischokladen :)
    tyckte den var perfekt till knäcken med, blev ju inget kladd på formarna, utan perfekt, mitt i formen, ser så snyggt och trevligt ut. Medan jag gjorde med tratten, gjorde gubben med sked på det gamla hederliga sättet. Han gjorde nog totalt 12, medan jag gjorde minst dubbelt så många. hans blev kladdiga och "fula" och mina jättefina. Jättesmidigt som sagt...
  • Snuttjulla
    MissOsbourne skrev 2009-12-02 13:01:01 följande:
    Tror du inte att det är några konstiga E-nummer på de förpackningarna man köper då?....*hehe*
    jo, men det borde ju ändå vara grädde som är basprodukten... Jag hoppas det iaf.
  • Snuttjulla

Leos och Vincents mamma skrev 2009-12-02 13:15:23 följande:

Tack, nu har jag beställt den
    så kul att kunna "hjälpa"
  • Snuttjulla
    Tise skrev 2009-12-02 15:15:23 följande:
    Hej, är de någon som sitter på leilas chokladknäcks recept, har för mig hon gjode några i leilas jul men hittar inget recept,,,, alla chokladknäck eller andra knäckrecept med snurr på /i är av intresse.
    med snurr på?
  • Snuttjulla
    Tise skrev 2009-12-02 16:03:49 följande:
    Hehe , ja menar lite ovanlig inte den klassiska men mandel i( tex lakritsknäck, om d ens funkar)
    aha, men det ska vara att bara smaksätta med det du vill ha, typ
    2 dl sirap
    2dl grädde
    2 dl socker
    + smak (2 tsk pepparkakskrydda, 1 pkt saffran, 1-2 tsk kakao, krossade polkagrisar efter tycke och smak)
    Vill man ha lakrits borde man kunna göra 2 olika, antingen smälta ner turkist peppar-karameller (säkert smidigast att krossa först) eller krossa och ha i som mandeln, precis innan du har i formarna... Men jag tror att jag läste att hallonblabar.blogspot.com/ skulle ha nåt sånt. kolla där... äter inte lakrits om det är just det du är ute efter...
  • Snuttjulla

måste fråga här, för jag hittar inte receptet, är det nån som sett eller har ett recept på saffranspaj? (efterrätt i pajskaj alltså, som ska serveras med vispgrädde?)

• Snuttjulla
    lindaiv skrev 2009-12-02 16:26:04 följande:
    Hejsan alla vilka bra recept och ideer ni har ...... Har tyvärr bar ahunnit läsa lite av trådstarten men ska läsa eftersom har en fråga nu till LeWe.... hoppas jag kommer ihåg rätt nick nu, men du skrev inlägg nr 6 kan man hälla Limetryfflarna i småaliminum formar ist för att bre ut på plåt el dyl?
    tror att man antingen kan ha det i folieformarna osm hon skrev, eller spritsa ut, och sen kan man välja om man vill rulla till bollar, eller ha dem spritsade... (brukar vara så med de tryffelrecept jag har...)
  • Snuttjulla
    lindaiv skrev 2009-12-02 16:38:22 följande:
    Snuttjulla..... tack för snabbt svar& fler tips. Det jag egentligen ville veta var om man kan ha dom i småformarna, sådana man har till ex Ischocklad ? För hennes beskrivning av recptet är på lite större form.......
    jaha, nej, imina recept jag har, ska man ha dem i de för ischoklad... (jag har färgsorterat mina, för att lättare kunna komma ihåg vad de olika tryfflarna är för nåt... )
  • Snuttjulla

dock ska man komma ihåg, om man ska rulla dem iaf, att man ska ställa in dem ifråysen innan, och bara plocka ut några åt gången. Blir lättare att jobba med då, kladdar inte lika mycket...

Svar på tråden JULGODIS!