The Black Lady skrev 2009-12-21 13:57:00 följande:
Hej.... nu har jag hittat en tråd för mig...(tror jag)...Min 3,5 åriga son har påbörjat en utredning på habiliteringen för de misstänker han är autistisk.... Hans sympom:* väldigt rörlig*leker aldrig rollekar* sen i talet* har inte den "inre" motorn att han kan själv - vill själv... han har därför aldrig klätt på sig själv (exempel)* Fastnar flera veckor i olika saker, just nu har fastnat i klockan, hur den låter osv...Had era autisiska barn liknade sympom?Han har dessutom problem med astma, ofta försoppad och äter Laktulos varje dag... vill inte gå på pottan....Och dessutom ska min 16 årige son utredas för ADHD i januari....SUPERJOBBIGT!!!!!!!! hur ska jag orka *gråter en tår*
Hej & välkommen hit! Min son påminner om din i vissa avseenden. Han är idag 5 år och har haft en autismdiagnos i ca 1,5 år. Han är väldigt sen i talet, men det går framåt med träning, han har också saknat motor men det kommer också mer och mer - att han visar vilja och kan uttrycka vad han vill något bättre och har lite förslag, kan säga nej osv. Rollekar finns inte på kartan om de inte är inövade efter manus i träningen.
Jag tror alla här inne förstår hur jobbigt du har det med utredning av två barn - hoppas du får bra hjälp! Jag ville också säga att det är vanligt med magproblem ihop med autism. Det är inte på något sätt vetenskapligt bevisat, men jag vet många autistiska barn som blivit mycket bättre både i magen och i fråga om autistiska symptom med hjälp av dietbehandling. Om din son har problem så skulel jag absolut rekommendera att du börjar läsa lite om atism och diet och ser om det kan vara värt att prova för er. Jag kan också rekommendera Birgitta Rubins bok "Barnet i glaskulan?" där hon intervjuat ett antal svenska familjer som behandlat sina barn med olika metoder - det ger en ganska bra överblick över lite av det utbud som finns. Inte allt - för det är en djungel av behandlingar seriösa som oseriösa som finns. Men att vara påläst inför en eventuell diagnos så att du vet om du tex vill börja med IBT sparar dig förhoppningsvis många värdefulla träningsmånader. Jag brukar också rekommendera att man läser de artiklar om IBT som kommer upp om man söker på autism på
www.ordfront.se.
Välkommen hit som sagt!