• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • Krickeline

pcalma och zelia - när jag läser hur ni har det så skäms jag för att jag ibland klagar över att vi har det tungt med bara ett AS-barn. Gud vilka supermammor ni är! Förstår att ni känner behov av avlastning. Det här med avlösare går att överklaga - vi fick 4 tim/v och var inte nöjda. Vi ringde då LSS-handläggaren och sa att vi ville ha 6 tim/v. Det fick vi utan tjafs, vilket var skönt. Tyvärr så kan vår avlösare oftast bara komma varannan vecka så i praktiken blir det ändå mindre, men vi har iallafall rätten till 6 timmar och försöker hitta ytterliga en avlösare som kan vara backup när den andra inte kan. Jag tycker precis som Kaffemamma att du pcalma borde kunna få _mycket_ fler timmar.

• pcalma

Inte ska du känna dåligt samvete för att du klagar!! Alla har vi vårt o allt blir en vardag!! Man måste få gnälla o skulle man tänka på alla som har det värre så skulle man aldrig få göra det;)) Det hade varit jobbigt!! :))

• Klättermusen
    pcalma skrev 2009-12-15 14:25:19 följande:
    Vi hade tt möte i våras o fick berätta hur vår situation var o vad vi önskade för hjälp för att underlätta i vardagen, o då bad vi om detta o fick det.Farmor (som är avlösare) kommer vid 17 men är aldrig härifrån förrän kl 21 så 3 tim räcker ju eg inte. Jag ska ta upp det nästa möte om se om vi kan få utökat. Vi har inget mer möte inbokat bara som det ser ut nu.Lille sonen är under utredning som snart är klar o kanske att det händer mer efter hans diagnos.Jag känner att jag går på knäna o att jag aldrig får vila min hjärna. Här är det jag drar hela lasset oxå o får planera allt o agera arbetsledare åt min man. Han ska genomgå en utredning han för egna svårigheter som blivit tydligare i takt med att barnens problem har växt. Känner mig som den enda normala i huset o samtidigt får jag dåligt samvete av känslor som att jag lever i dårhus. Känner så ibland:(
    Jisses! Det du gör är att bestiga Mount Everest tio gånger om. 3 timmars avlösning är löjligt. Var inte rädd för att be om mer timmar. Om fler föräldrar kräver mer hjälp hos kommunen så leder det kanske till en större förståelse för att familjer måste få mera hjälp när man har barn med diagnoser. Det är ju vi som står i situationen och måste få rätt till en värdig vardag. Du ska ju hålla i många år framöver och måste få vila också! Du är inte ensam om att känna att du lever i ett dårhus. Jag har ju bara ett barn men kan ändå känna så.
  • caropia

Jag hatar att ansöka om vårdbidrag! Har ingen aning om vad ungar i isacs ålder ska kunna (han kan ju i princip inget annat att än att gå, kan inte prata, äta med bestick, kommunicera) och merkostnader? Elräkningar kanske, hans knäppningar, glas och tallrikar som åker i golvet möjligen men annars så är han ju inte så aktiv som min äldsta är, han förstörde ju saker med stor passion...
    Trodde jag skulle slippa göra sånt här igen... Skit

• LeJoNbErG

Alla som kämpar KÄMPA PÅ!!

En STOR sten lättade från mitt hjärta i måndags! Hade kontakt med BVCPsykolkogen då, och eftersom det är så lång kö för att komma till henne och hon inte klarar av att fixa det själ så har de nu KÖPT in en tjänst, och satt Walther i PRIORITET! Så i Februari får vi träffa psykologen för en första bedömning! SÅÅÅ SKÖNT ATT VETA!!!

Nu kan vi äntligen se lite framåt iaf!

Just nu är det en kämpig vardag i övrigt! Walther är hemma med vattkoppor, men otroligt pigg ändå. Men inget dagis för han inte. Han saknar dagis... jag måste undvika att säga Limpan (namnet på hans avdelning) han blir helt hysterisk om man sen säger att han inte ska dit. Jag skulle behöva åka dit o hämta hans overall... man jag får smyga med att jag ska åka dit! Hans mormor kommer hit sen och ska passa han en stund. Det är helt ur rutin här för han!

• cruz

Tack för all uppmuntran, ni är jättegulliga. Jag skulle tro att de flesta här i tråden kämpar rejält med att få ihop vardagen på olika sätt med alla utredningar, ansökningar, träning, dieter etc. Jag har redan ansökt om fler avlösartimmar och väntar på besked. Pcalma, du borde få minst tre, fyra gånger så många timmar som du har eftersom du har flera barn med npf.

• Stina24

Hej alla! Nu har vi äntligen fått datum till både ADOS och ADI, skulle ha påbörjats i Oktober redan. Den 7e Januari börjar vi med ADOS och 5e Februari ska vi göra ADI. HOn som ringde idag sa att den intervjun kommer ta några timmar så nu undrar jag vad för slags frågor är det som dom kommer ställa, vet att dom kommer fråga om hur han var när han var under 3 år, frågar dom något om hur han är nu också eller är frågorna bara om tiden före 3 års ålder?

• kaffemamma

Hej alla,
    ville bara säga att man får rabatt om man bokar och betalar konefernsen om bimedicinsk behandling för barn med autism i december (konferens i Stockholm 30 och 31 januari med internationellt framstående talare: www.behandlaautism.nu )

• pcalma

Tack för all uppmuntran, vad gulliga ni är!!

Vill tipsa om "Enigma education" Studio III som ger kurser inom NPF ang lågaffektivt bemötande. Var på en tre dagarskurs i Okt som var helt suverän!!
    googla o se om ni hittar info. Annars kan ni ge mig på inboxen er mailadress så kan jag maila er info om vårens kurser o de olika orterna de håll på. Finns både 1, 2 och 3 dagas..

• Stina24

Hej! måste bara fråga, hittar era barn med autism på massa hyss? Kan även barn med autism göra det?
    Min son får medicin mot sin ADHD men ändå hittar han på massa saker, som nyss hade han hällt ut nästan allt golvmedel som vi köpte för ca 1 timme sen och så höll alla 3 barnen på att kladda runt med det.

Svar på tråden Autismtråd 9