• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • pcalma

Min dotter på 5,5 år har ingen autismdiagnos ännu men adhd o bipolär sjukdom o ska utredas vidare för autismen med start i feb. Hon hittar på en massa 3hyss" men däremot hittar hon inte på "vanliga" saker o sysselsätter sig med. Skulöe vara datorn eller tv:n då. Korta stunder..

• AnnaKarinN
    kaffemamma skrev 2009-12-15 09:53:58 följande:
    Åh Zelia, det låter tufft! Kan ni få fler avlastningstimmar? Eller kan man rent av få assistans för autism-sonen? Jag har en svärmor som hjälper till på ett mycket bra sätt: hon lagar mat hemma och kommer till oss och fyller frysen med köttfärsbiffar och liknande då och då. Fantastiskt skönt. Kanske kan passa någon släkting att hjälpa till på det viset? Kan ni ha barnvakt som lägger tvillingarna någon vardagkväll så låter ni minstingen somna i vagnen på väg till restaurang eller vänner? Ett litet tips som kanske underlättar tvätt / bad: våra barn har inte använt schampoo på över ett år. Dottern har långt hår och det har aldrig varit så fint som nu. Det tar ca två veckor för hårbotten att anpassa sig, så i två veckor ser det fett ut, sen går det fin-fint med bara vatten. Jag vet många vuxna som inte heller använder schampoo, lång som korthåriga - man skulle aldrig kunna ana det på utseendet. Nu vet jag inte om det är det som är läskigt, men kanske hjälper om man kan strunta i det? Själv längtar jag fruktansvärt efter semester - semester på riktigt utan träning och matlagning (vi kör ju gf / cf och under semestern en ännu striktare variant som gjorde att allt jag gjorde var att laga mat och baka). Jag vill till en pool på kanarieöarna där maten är färdig och vi bara kan vara med barnen. Sonen älskar att bada så det skulle säkert gå bra en ganska stor del av tiden... Vi håller på att testa att avbryta dieten nu efter snart ett år, och om det fungerar funderar jag allvarligt på att gräva djupt i de sista reserverna och boka en resa... men kloka maken påpekar att HBOT - som vi också vill testa - kostar massa pengar. Suck.
    Hej!
    Vad många vi är i liknande situationer, skönt att känna lite stöd/gemenskap här tycker jag. Ni verkar vara många som har det riktigt tufft hemma, än så länge har vi det förhållandevis lätt med vår autistiske son på dryga två år. Han verkar t.ex. tycka om att gå och lägga sig i sin säng och på nåt sätt få vara ifred (vilket kanske inte heller är riktigt bra.....). Senare under natten håller han dock på med sina konstiga aktiviteter, tex dunkar huvudet i kudden om och om igen och kastar sig från sida till sida. Har nyss fått ett sk kedjetäcke (ny variant av boll-täcke) som vi provat några nätter men än så länge inte märker någon skillnad. När kommer det här med avlösare in i bilden? Vi börjar med IBT-träning i januari och jag känner redan nu dåligt samvete för storebror som tyvärr inte får så mycket mamma-tid. Pappan är borta på veckorna och då kan det vara lite körigt. Kaffemamma, jag är jättenyfiken på att höra hur det går med avvänjningen av dieten? Hur långt har ni kommit? Vi kör cf/gf sedan i somras men har egentligen inga belägg för att det gör någon skillnad. Funderar också på att avbryta det hela.
    Styrkekram till er alla!
  • cruz

pcalma: Lågaffektivt bemötande låter intressant. Beställde just en bok om det, eftersom vi inte riktigt vet hur vi ska hantera alla utbrott, plus självskadebeteendet på bästa sätt. Jag återkommer och berättar om den är läsvärd.

• Nilsfar
    zelia skrev 2009-12-18 15:46:27 följande:
    pcalma: Lågaffektivt bemötande låter intressant. Beställde just en bok om det, eftersom vi inte riktigt vet hur vi ska hantera alla utbrott, plus självskadebeteendet på bästa sätt. Jag återkommer och berättar om den är läsvärd.
    Titta gärna på föreläsningarna på son-risesidorna som berör "aggressive behaviour" part 1 och 2

www.autismtreatmentcenter.org/media:video,20,0
  • Nilsfar
    Nilsfar skrev 2009-12-18 18:18:31 följande:
    Titta gärna på föreläsningarna på son-risesidorna som berör "aggressive behaviour" part 1 och 2www.autismtreatmentcenter.org/media:video,20,0
    Länken blev visst lite fel.
    Kopiera hela länken och klistra in i webläsaren istället, den sista biten kom inte med i den automatiska länkmarkeringen.
  • SaramedM

Ser att det är fler som har det tufft

M har börjat skada sig själv, vi får gömma allt som är fast/tungt etc
    hon säger också att hon inte vill leva och att hon ska döda sig själv

Detta är nått helt nytt även om det varit uppenbart ett tag att hon inte alls mår bra ;-(

• pcalma
    SaramedM skrev 2009-12-18 21:11:26 följande:
    Ser att det är fler som har det tufft M har börjat skada sig själv, vi får gömma allt som är fast/tungt etc hon säger också att hon inte vill leva och att hon ska döda sig själv Detta är nått helt nytt även om det varit uppenbart ett tag att hon inte alls mår bra ;-(
    Men fy sara vad hemskt:( Hoppas att ni har ett bra stöd o att ni får bra råd om hur ni ska hantera det! Vilken mardröm:( Blir så ledsen för din o Ms skull. Har du ringt din samtalskontakt/läkare o berättat hur läget är? vad säger de??
    Många många kramar till dig!!
  • cruz

Tack för tipset Nilsfar. Saramed M: Jag lider med er, stackars lilla M. Självskadebeteende är jättehemskt, men att höra barnet säga att de vill dö måste ju vara fruktansvärt. Jag minns en diskussion på morgonTV (jag tror det var Louise Hallin som besvarade tittarfrågor) som sade att i allmänhet så behöver man inte vara så rädd när en 5-6 åring säger att de vill dö eftersom de inte förstår innebörden fullt ut. Om en 8-9 åring säger det så är det mycket allvarligare eftersom man vid den åldern förstår vad död är på ett mer "vuxet" sätt. Men det gällde iofs normalstörda barn utan självskadebeteende.

• Falumamman

Jul jul strålande jul, man vad ger man egentligen i julklapp till ett barn med autism som bara gillar omslagspapper?? Hon älskar att öppna paket, men bryr sig inte om innehållet, det är papperen hon älskar att prassla med.
    Har fortfarande inte hunnit köpa alla julklappar än, ute i sista minuten som vanligt, typiskt mig. Sa jag inte förra året att jag inte skulle vara det i år, och förra året och året före det, och före det.....

Prinsessa 2005, Prins 2008
  • SaramedM
    zelia skrev 2009-12-19 08:19:22 följande:
    Tack för tipset Nilsfar. Saramed M: Jag lider med er, stackars lilla M. Självskadebeteende är jättehemskt, men att höra barnet säga att de vill dö måste ju vara fruktansvärt. Jag minns en diskussion på morgonTV (jag tror det var Louise Hallin som besvarade tittarfrågor) som sade att i allmänhet så behöver man inte vara så rädd när en 5-6 åring säger att de vill dö eftersom de inte förstår innebörden fullt ut. Om en 8-9 åring säger det så är det mycket allvarligare eftersom man vid den åldern förstår vad död är på ett mer "vuxet" sätt. Men det gällde iofs normalstörda barn utan självskadebeteende.
    jo jag har också hört det, men det som skrämmer mig är att hon var så lugn och så närvarande
    Hon förklarade att hon tycker det är för jobbigt att leva, att det inte gör nått om hon inte får fler kramar utan hon vill dö ändå
Svar på tråden Autismtråd 9