Krickeline skrev 2009-11-26 15:49:22 följande:
TAck för ditt svar, skönt att man inte är ensam med sin oro. Är din dotter normalbegåvad ska hon ju absolut inte gå i särskola, men med de diagnoserna och misstänkt autism så kommer hon ju behöva mycket stöd. Så jag förstår verkligen din oro. Har hon en bra assistent/resurs på dagis som skulle vilja följa med till sexårs? Kontinuitet är ju viktigt. Vår assistent på förskolan har jag inte frågat än, men jag är rätt säker på att hon vill jobba kvar på förskolan Och då vet man inte vem som kommer istället, och gå i vanlig skola utan assistent är inte att tänka på för vår tjej. Gud vad jag oroar mig för detta!!! Jag hade själv ingen kul skolgång och det gör en ju extra mottaglig för alla tankar om vad som kan gå fel...
Hon har inte rsurs hela sin tid o arbetslaget på förskolan har jobbat många år ihop, så jag tror ingen av de är intresserade av att följa med till skolan tyvärr:(
Förskolan ser inte hennes svårigheter riktigt heller. Hemma har vi en kamp med alla utbrott som avlöser varandra o att hon inte "lyder" men förskolan anser att att hon bara är annorlunda o att hon visst leker med de andra barnen om hon bbara får bestämma o styra o ställa. de inte svårigheterna bakom det beteendet. Värre kommer det säkert bli i skolan oxå.
BUP o HAB är övertygade om att hon har någon form av autism. Hon skulle utredas vidare igen vid 7 års ålder men hon ska alltså utredas med start i feb. När jag läser om autistiskt syndrom så är det som att läsa om min M. Stämmer otäckt bra allting..
Hon har två syskon med adhd o de har heeelt olika svårigheter. M har ett annorlunda "tänk" o helt andra svårigheter, svårare funktionshinder o avvikande på många plan så folk "märker" på henne att det är "något". Det gör ingen med de andra, inte till en början iaf.