• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • LeJoNbErG

Hej!
    Vi väntar på att få utreda om vår 4 åring har någon autistiskt störning! Vi och dagis upptäckte tidigt att han inte var som de andra barnen och är fortfarande inte... BVC påstår att det berodde på hörseln, men efter att han fått rör i öronen så funkar saker fortfarande inte "normalt" vad nu normalt ska stå för... hatar det ordet!! hörseltesten som gjordes var ok men Walther är ändå inte som sina jämnåriga... han fixar inte stora grupper, klarar inte av att få en instruktion, blir lätt ledsen och irriterad och förvirrad. I augusti fick vi byta dagis. Det är endast 13 barn på hans avdelning och de är uppdelade i grupper efter behov... i hans grupp är de 5 barn och det kan räcka för att han ska "stänga av". Men han trivs så mycket bättre på Limpan och älskar att gå dit. Har via centrala resursteamet i vår kommun fått remiss till BVC-psykologen som ska göra första bedömningen av honom. Men det tar sån tid att få komma dit! Den gamla psykologen slutade i Juni och den nye började i september.... så hon ligger efter i sitt jobb. Nu är det 10 barn i kö o Walther är ett av dom.

Men tack vare ett fantastiskt bra dagis så får vi ändå vardagen att fungera... vi har fått bilder och gjort bildschema hemma och det funkar mycket bättre! Han vet vad som händer när han ser schemat!

Men det är så mycket mer vi kan få hjälp med bara vi kommer igång med utredning. Hur fick ni andra gå tillväga? Gick det via BVC-psykolog?

Glad att jag fann denna tråden här på Familjeliv... har inte varit aktiv här på jättelänge... men kände att jag behövde få mer kontakt med föräldrar som är i samma sits...

Vi går på nätverksträffar 1 gång i månaden för föräldrar till barn med adhd, aspergers, damp, autism o liknande... men de som kommer är de som har barn som redan går i skola i princip och de flesta är utredda eller håller på att utredas!

• Boel1

MsLejonberg: Välkommen! Vi fick remiss till logoped efter 2,5-årskontrollen då han inte gjorde just något av det som förväntas. Logopeden träffade honom några gånger och såg snart att det var något annat än bara talet som inte stämde. Sen blev vi remitterade till hab som gjorde en utredning, allt var klart inom ca ett år så jag antar att det var ganska snabbt, hade nog tur!

Här har jag ryggskott och är supertrött, Gustaf har vaknat ca 03:30 de senaste veckorna, och jag har svårt att somna om då även om han gärna går och sätter sig vid datorn och är lugn där. Men jag försöker ju få honom att somna om först en stund så då vaknar jag ju till, dessutom har jag haft ont i ryggen i natt.
    Nu har han farit på lucia med sin pappa, i tomtedräkt och luciakrona! Han tyckte det var fascinerande med kronan som storasyster hade och skulle absolut ha den med, och det är nog lika bra så att han inte börjar fara och mixtra med de andra barnens kronor! Jag bråkade int eom det, han fick ha den. Undrar om han vill gå med i tåget!

• Skumboll
    Krickeline skrev 2009-12-10 16:16:36 följande:
    Det är kännetecknande för barn inom autismspektrat; just detta med ojämn begåvningsnivå. Vilket förstås är förvirrande och gör det svårt att bemöta barnet på rätt nivå.
    Tack! Jag är verkligen inte påläst, fick väl dethär mer eller mindre kastat i ansiktet för en månad sedan så jag vet inte riktigt vad symptomen brukar vara.
  • Skumboll
    Klättermusen skrev 2009-12-10 21:22:30 följande:
    Vår son har också enorma utbrott som vi har jättesvårt att hantera och vi får höra, jämt och ständigt, att det nog bara är vanlig trots det handlar om. Jag är less till förbannelse att få höra det. Det enda som vi ser har hjälpt dessa utbrott på lång sikt är den träning han får. Ang. maten så är han väldigt kräsen och han får laktulos emellanåt för att inte bli förstoppad. Han är också känslig när det gäller konsistensen på mat, ibland beror det lite på dagsformen. Vi försöker undvika pasta så mycket det går och ge mera grönsaker som vi passerar och blandar med en sås. Det mår hans mage bättre utav.
    Åh, vad jag känner igen det. Jag får så ofta höra "min son/dotter hade också ett hemskt humör vid den där åldern - men det går över, jag lovar". Eh, det är vid sådana tillfällen jag inser att det är lönlöst att att prata med sådana som inte är i samma situation.

Nu kastar jag ut lite fler frågor, hur funkar det på dagis för era små? Och hur orkar ni föräldrar med vardagen? Har ni någon avlastning av något slag? Och hur får ni omgivningen (mor och farföräldrar exempelvis) att förstå vidden av problemet?
  • LeJoNbErG
    Boel1 skrev 2009-12-11 07:14:05 följande:
    MsLejonberg: Välkommen! Vi fick remiss till logoped efter 2,5-årskontrollen då han inte gjorde just något av det som förväntas. Logopeden träffade honom några gånger och såg snart att det var något annat än bara talet som inte stämde. Sen blev vi remitterade till hab som gjorde en utredning, allt var klart inom ca ett år så jag antar att det var ganska snabbt, hade nog tur!Här har jag ryggskott och är supertrött, Gustaf har vaknat ca 03:30 de senaste veckorna, och jag har svårt att somna om då även om han gärna går och sätter sig vid datorn och är lugn där. Men jag försöker ju få honom att somna om först en stund så då vaknar jag ju till, dessutom har jag haft ont i ryggen i natt.Nu har han farit på lucia med sin pappa, i tomtedräkt och luciakrona! Han tyckte det var fascinerande med kronan som storasyster hade och skulle absolut ha den med, och det är nog lika bra så att han inte börjar fara och mixtra med de andra barnens kronor! Jag bråkade int eom det, han fick ha den. Undrar om han vill gå med i tåget!
    Vi har gått hos logoped 4 gånger i höst också och det funkade INTE!
    Men hon kunde inte göra mer för att skynda på processen heller.
    Vi umgås en hel del med en familj vars son är autistisk och går på Walthers dagis och de sökte läkare för sonens epilepsi och frågade honom om det inte var något mer än epilepsi pojken hade... sen gick det fort tills de hade diagnosen! Vi tog upp detta med vår öronläkare när vi var där för att kontrollera rören... men han kunde heller inte göra nåt... tyvärr:( Blir såå trött på att vänta o på att få tjata!
  • pcalma

Nu kastar jag ut lite fler frågor, hur funkar det på dagis för era små? Och hur orkar ni föräldrar med vardagen? Har ni någon avlastning av något slag? Och hur får ni omgivningen (mor och farföräldrar exempelvis) att förstå vidden av problemet?

Min 5,5 åring med ADHD, Bipolär sjukdom o någon form av autism (ska utredas för den biten) går på en vanlig förskola med resurs. Hennes lillebror på 3,5 år går på samma förskola o samma avdelning o han har oxå resurs. Han är just nu under utredning.
    De har båda väldigt svårt för grupper o svårt med samspelet. Min dotter (5åringen) är extremt oflexibel o allt måste vara samma hela tiden. de har schema på dagis. Hon har väldigt humörsvängningar hemma men inte på dagis, vilket lillebror har. Dottern leker inte på samma sätt som sonen gör.

Mina föräldrar har väldigt svårt att förstå mina barn, att de är annorlunda. de tycker att vi daltar för mycket o att schema o bilder bara gör dem annorlunda än vad de är. Att de är ouppfostade (de är impulsiva o hyperaktiva) Dottern har även extremt svårt för detta med mat o äter bara vissa saker, vilket går i perioder. Just nu är det bara tacos som funkar, hon äter inte på dagis heller. Lillebror däremot äter ALLT o kan äta hur mycket som helst.
    Inegn av den sover en hel natt o båda har stora insomningssvårigheter. Inatt tex så har lillebror varit uppe sen 01.30. Båda två har Melatonin 6 mg till natten samt Theralen.

Vi har också en dotter på 12,5 år med ADHD+ASdrag o en kille på 11 år som är "NT".
    jag jobbar 50% 8.15-12.15 varje dag. det ger vardagen en struktur o jag lämnar de små på dagis kl 07.30 så de är frukost där. jag slipper den striden med barnen o de får en bra o tydlig start på dagen där. jag hämtar de när de ätit mellis kl 15. ett tydligt avslut på dagen o jag har tid på em för att ta alla BUP-tider etc, samt att jag hinner med att göra läxorna med syskonen innan jag hämtar de små. En andningspaus som jag så väl behöver:) Varje fredag hä,mtar jag kl 14 o vi har fredagsfika hemma.

• Skumboll

pcalma: WOW, vilken stark mamma du är!!
    Jag vet inte hur vanligt det är men har hört att man har rätt till någon form av avlösning?
    Det är just det där med mor/farföräldrar som du beskriver jag är så himla rädd för. Att de inte vill förstå och bagatelliserar situationen...

• Skumboll

Jo, det var det jag tänkte fråga också.... har ni vårdbidrag för era barn med autim och i så fall hur stort? jag är orolig för att fk inte ska bevilja (har förståss inte ansökt än) för att sonen är så liten och ändå skulle behöva mycket tillsyn. hur motiverar man så att fk fattar?

• pcalma

tack för dina ord!!!
    Hur gammal är din son??
    Jag har haft vb för min dotter på 5,5 år sen hon bvar 3 år o då hade hon inte nes diagnos!! Sök!!!! Får fk in din snaökan innan dec slut så får du retroaktivt från dec månad!!

Vi har fått avlösarservice 3 tim/veckan (farmor) o hon kommer tex ner ikväll o hjälper maken med barnen för att jag ska på julfest med jobbet. jag sitter även med i styrelsen för lokalföreningen Attention o när vi har möte en g/mån så kommer farmor oxå ner, likaså när det är PK eller annat.
    Vi har sen i somras lö-sö hos avlastningsfamilj (farmor o farfar) en gång i månaden. Suuuuperskönt plus att vi viger den helgen åt de äldre syskonen!!

• Skumboll

Du är otroligt stark! Här sitter jag med en jobbig tvååring och klagar på min tillvaro lixom.

Han är 2 år och 3 månader. Jag har så många gånger suttit och försökt ansöka men jag vet inte vad jag ska peka på... jag vet ju inget annat än hur min son är, om du förstår hur jag menar. Sonen sondmatas dessutom så bara det är ju en hel del jobb, men det känns inte som något är tillräckligt. (har avskyr försäkringskassan, det är alltid problem)

Vad skönt det låter med lite avlastning på det sättet! Är avlösning på det sättet något man ansöker hos kommunen?

Svar på tråden Autismtråd 9