• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • carita1974
    Boel1 skrev 2009-12-02 11:20:36 följande:
    Tror att det är 4 år här, om man kissar på sig på dagen alltså. Min 6-åring är inte torr än, och där måste jag också byta en gång på natten för att vara säker på att det inte kommer i sängen. Han vaknar ofta just nu så då byter jag ju, annars får jag chansa på att det går ändå.
    Har samma problem med mina barn som är 4 och 6 år...
  • Boel1

Stina24: Vi har inte kunnat genomföra den första undersökningen än hos tandläkaren, går där och tränar, så vi har kommit så långt att de fick blåsa med en sån där "luftblås" i handen på honom. Men titta ordentligt har de inte fått göra, hoppas komma dit snart. Försöker vara extra noga med tandborstning. Tack och lov så är han inte någon "småätare" eller vill ha så mycket godis.

• Busbellan

Hej på er
    Var det nån som såg inslaget om autism på nyhetsmorgon idag?
    Funderar på vad det svenska hästcentret som var med i inslaget hette, nån som har koll på det?

Mamma till Nora, August och Ella
  • Stina24
    Boel1 skrev 2009-12-06 06:34:55 följande:
    Stina24: Vi har inte kunnat genomföra den första undersökningen än hos tandläkaren, går där och tränar, så vi har kommit så långt att de fick blåsa med en sån där "luftblås" i handen på honom. Men titta ordentligt har de inte fått göra, hoppas komma dit snart. Försöker vara extra noga med tandborstning. Tack och lov så är han inte någon "småätare" eller vill ha så mycket godis.
    Vi får också gå till tandläkaren för att träna, dom har fått sätta lack på hans tänder och prova med den där luftblås grejen, tror att det kanske kan funka nästa gång att tandläkaren får göra en ordentlig undersökning och ta tandkortet, det är samma tandläkare varje gång.
    Har varit där med några veckors mellanrum under en period på 10 månader för att träna sonen.

Brukar era barn vakna efter någon timmes sovande och vara otröstliga och okontaktbara?
    Så gör min son ganska ofta, han sitter bara och tittar och vaggar/gungar fram och tillbaka och gnäller eller vad man ska kalla det för, låter, han säger inget när han är i det här tillståndet, brukar stoppa om honom efter en stund och då lugnar han ner sig ibland, andra gånger fortsätter han vara upprörd fast jag stoppat om han och gått ifrån rummet så då brukar jag vänta en stund och sen går jag in igen för att se om han är kontaktbar då, ibland är han det och ibland inte.
  • kaffemamma
    Busbellan skrev 2009-12-06 12:00:28 följande:
    Hej på erVar det nån som såg inslaget om autism på nyhetsmorgon idag?Funderar på vad det svenska hästcentret som var med i inslaget hette, nån som har koll på det?
    Japp, det är det här stället, vi rider där: www.ridterapi-novalis.se
  • kaffemamma
    Stina24 skrev 2009-12-06 22:16:01 följande:
    .Brukar era barn vakna efter någon timmes sovande och vara otröstliga och okontaktbara? Så gör min son ganska ofta, han sitter bara och tittar och vaggar/gungar fram och tillbaka och gnäller eller vad man ska kalla det för, låter, han säger inget när han är i det här tillståndet, brukar stoppa om honom efter en stund och då lugnar han ner sig ibland, andra gånger fortsätter han vara upprörd fast jag stoppat om han och gått ifrån rummet så då brukar jag vänta en stund och sen går jag in igen för att se om han är kontaktbar då, ibland är han det och ibland inte.
    Förut var min son ganska ofta det, inte riktigt på samma sätt kanske. Han vaknade ofta och var ledsen, kunde springa från rum till rum i lägenheten och gråta och inte gå att trösta. Andra gånger var han vaken och nöjd, andra gånger med fnissattacker. Nu sover han faktiskt ofta bra: han vaknar en gång, kommer tyst in i vår säng och somnar nöjt om. Ibland är han fortfaramde vaken mellan 3 och 5, men det var nog ett år sedan han var ledsen i samband med det. Förr oss sammanföll förändringen med kostomläggningen (gf /cf), men om det har med det att göra eller om det är en slump eller beror på något helt annat vet jag förstås inte. Men - som sagt, vi har haft liknand eproblem, men har det inte längre om det är någon tröst. Han var ca 4,5 år när det blev bättre.
  • Stina24
    kaffemamma skrev 2009-12-07 10:38:30 följande:
    Förut var min son ganska ofta det, inte riktigt på samma sätt kanske. Han vaknade ofta och var ledsen, kunde springa från rum till rum i lägenheten och gråta och inte gå att trösta. Andra gånger var han vaken och nöjd, andra gånger med fnissattacker. Nu sover han faktiskt ofta bra: han vaknar en gång, kommer tyst in i vår säng och somnar nöjt om. Ibland är han fortfaramde vaken mellan 3 och 5, men det var nog ett år sedan han var ledsen i samband med det. Förr oss sammanföll förändringen med kostomläggningen (gf /cf), men om det har med det att göra eller om det är en slump eller beror på något helt annat vet jag förstås inte. Men - som sagt, vi har haft liknand eproblem, men har det inte längre om det är någon tröst. Han var ca 4,5 år när det blev bättre.
    Min son är 6 år och är fortfarande så rätt ofta, får väl se om det blir bättre med åldern.
    Jag vet inte heller vad det beror på att han vaknar och är otröstlig och okontaktbar.
    Han var ca 3,5 år när han började sova hela nätter, innan dess sov han någon timme och vaknade sen flera gånger per natt.
    Nu vaknar han ett par gånger i veckan och är otröstlig mm.
    Han sa ju för några år sen när han vaknade på natten att en katt hade rivit honom i håret, han hade förmodligen drömt något om en katt, men för honom var det verkligt så det tog sin tid att få honom lugn igen.

Kan era barn leka fantasilekar? t.ex ha en toarulle eller något annat och leka att det är en bil?
  • kaffemamma

Nu har vi äntligen kommit igång med ett bra schema för vår avlösare och det känns sååå lyxigt! Vi har 4 timmar i veckan och då har vi gjort så att hon är med oss på team (ibt)mötena varannan gång och så tränar hon med sonen en timme på torsdagkvällar och två timmar på lördagförmiddag. Superlyxigt att kunna göra annat hemma än att träna!

• Septemberknodd

Tjenare! Jag tänkte bara göra mig känd här på forumet igen, jag har hängt här till och från - mest från det senaste - och nu börjar det bli aktuellt igen. Tea har downs syndrom, och hittills har det hetat att hon också har en koncentrationsstörning, troligtvis adhd, och autistiska drag. Nu har de nog släppt adhd-köret - vi medicinerade med medikinet och det hjälpte inte alls, och dessutom är hon inte så adhd:ig - men vi blir väl alltmer inne på autismen. 15% av barnen med ds har tilläggsdiagnos autism, så det kommer ju inte som en chock, även om det just nu känns lite jobbigt. Teas talspråkliga nivå är i paritet med en tolvmånaders, vilketj u inte känns så hejjigt. Jag har ganska länge påpekat att hon är rasande mycket efter sina jämnåriga ds-polare i talet, men fått höra at jag ska sluta jämföra så mycket - men idag höll doktorn med mig, och det känns märkligt nog tungt. Vi har blivit erbjudna sjuhundraelva teckenkurser via hab, men ftt kalla handen när vi velat köra med bilder. Efter att ha sett filmen "jag vill ha blå läsk" om autism, så krävde vi emelelrtid att få det där inprint-programmet så att vi kan köra med bilder, och på dagis har det gett ganska gott resultat. Blablabla. Jag ville som sagt mest säga hej hej, och att jag med största sannolikhet kommer att hänga här till och från och fråga massor från er luttrade autismföräldrar. Om någon undrar nåt om knappmatade barn eller downs syndrom, så är det i gengäld mig ni ska fråga

mamma till vackra Tea -06 (ds) & underbara Anna-Klara -08
  • Krickeline
    Septemberknodd skrev 2009-12-07 20:40:17 följande:
    Tjenare! Jag tänkte bara göra mig känd här på forumet igen, jag har hängt här till och från - mest från det senaste - och nu börjar det bli aktuellt igen. Tea har downs syndrom, och hittills har det hetat att hon också har en koncentrationsstörning, troligtvis adhd, och autistiska drag. Nu har de nog släppt adhd-köret - vi medicinerade med medikinet och det hjälpte inte alls, och dessutom är hon inte så adhd:ig - men vi blir väl alltmer inne på autismen. 15% av barnen med ds har tilläggsdiagnos autism, så det kommer ju inte som en chock, även om det just nu känns lite jobbigt. Teas talspråkliga nivå är i paritet med en tolvmånaders, vilketj u inte känns så hejjigt. Jag har ganska länge påpekat att hon är rasande mycket efter sina jämnåriga ds-polare i talet, men fått höra at jag ska sluta jämföra så mycket - men idag höll doktorn med mig, och det känns märkligt nog tungt. Vi har blivit erbjudna sjuhundraelva teckenkurser via hab, men ftt kalla handen när vi velat köra med bilder. Efter att ha sett filmen "jag vill ha blå läsk" om autism, så krävde vi emelelrtid att få det där inprint-programmet så att vi kan köra med bilder, och på dagis har det gett ganska gott resultat. Blablabla. Jag ville som sagt mest säga hej hej, och att jag med största sannolikhet kommer att hänga här till och från och fråga massor från er luttrade autismföräldrar. Om någon undrar nåt om knappmatade barn eller downs syndrom, så är det i gengäld mig ni ska fråga
    Välkommen hit! '
    Blir lite förvånad att man ger centralstimulatia till en så liten tjej, som dessutom inte har så uttalade adhd-drag.
Svar på tråden Autismtråd 9