• Boel1

Autismtråd 9

En ny tråd igen! Välkomna alla som vill prata om eller har frågor och funderingar om autism!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:50
    Länk till en tråd med behandlingstips m.m
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-16 10:53
    Länken ovanför blev fel, försöker igen
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48691200.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 09:15
    Nu provar jag igen! Observera att länkarna ovanför är fel! Ursäkta att det blev så mycket fel!
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m48668891.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-06 21:32
    Länk till autismtråd 10:

www.familjeliv.se/Forum-3-60/m50563666.html

• Svar på tråden Autismtråd 9
  • pcalma

Var på BUP ifdag o träffade läkaren för medicinutvärdering. Dottern som är 5,5 år, (ADHD o Bipolär sjukdom) medicinerar med stämningsstabiliserande. Hon ska även utredas med start i feb ang någon form av autism.
    Jag blir inte klok på henne. Läkaren sa att hon alltid varit så himla ojämn i sina förmågor o det är verkligen ingen underdrift!
    Ibland kan jag sitta o prata med henne "på riktigt" o känna att "herregud det är ju inget fel här, så ordentlig så!!" 3 sekunder senare undrar jag hur jag bara kunde tänka den tanken ens...
    Idag när läkaren kom o hälsade fick hon ett hej till vsar men ingen ögonkontakt. Inne i lekrummet kokade hon kaffe o gav mig o läkaren varsin mugg, gick sen runt o tittade på sakerna i rummet o ville åka hem när hon var klar. Läkaren skulle säga hej då o tog hennes hand o försökte få ögonkontakt med henne, höjde handen upp lite med hon bara tittade ner o runt på golvet o sa inte hej då heller. I rummet så tittade hon flera ggr på dr o pratade med henne oxå. Det går så upp o ned.
    Jag sa vad övriga i NP-teamet tror (autism av någon form, o även jag o maken tror det) Hon sa bara det då att hon inte vill uttala sig om det nu, utan lägga det krutet på utredningen. Det e ju klokt så klart men jag grubblar ihjäl mig på denna speciella flicka!!
    KAN man ha autism (högfungerande?) men ändå klara av att samspela bra IBLAND? Eller har hon "bara" ADHD+Bipolär sjukdom?
    Hon är je extremt rutinbunden o skapar rutiner efter att bara fått göra en sak EN gång, det e lika med alltid för henne, Rituell, perceptuella störningar, supersvår med maten o äter bara tacos, löskokta ägg o gröna äpple utan skal, hyperaktiv, eplosiv, fastnar o låser sig, detaljseende till MAX, perfektionist (allt ska vara exakt o precis som hon tänkt sig) Kan inte ta på sig sina kläder, ha blöja ännu (natten) grava sömnstörningar sen födslen (melatonin 6 mg sen jul-07) Otroligt verbal o perfekt språk, trots att hon för bara 2 år sedan endast takade 2-ords-meningar. Ja jag kan ju skriva hur mkt som helst..
    Någon som orkat läsa o känner något spontant??

• Hanna F
    år78 skrev 2009-12-01 13:47:45 följande:
    ni som har blöjhjälp hur ofta ringer ni efter nya blöjor?
    Jag har än så länge bara ringt en gång, sedan har det kommit en ny beställningssedel när blöjorna kommit. Efter ett år kommer jag vara tvungen att ringa igen för då är de fyra uttag av blöjor som vi fick slut.
  • SaramedM
    pcalma skrev 2009-12-01 20:42:20 följande:
    Var på BUP ifdag o träffade läkaren för medicinutvärdering. Dottern som är 5,5 år, (ADHD o Bipolär sjukdom) medicinerar med stämningsstabiliserande. Hon ska även utredas med start i feb ang någon form av autism.Jag blir inte klok på henne. Läkaren sa att hon alltid varit så himla ojämn i sina förmågor o det är verkligen ingen underdrift!Ibland kan jag sitta o prata med henne "på riktigt" o känna att "herregud det är ju inget fel här, så ordentlig så!!" 3 sekunder senare undrar jag hur jag bara kunde tänka den tanken ens...Idag när läkaren kom o hälsade fick hon ett hej till vsar men ingen ögonkontakt. Inne i lekrummet kokade hon kaffe o gav mig o läkaren varsin mugg, gick sen runt o tittade på sakerna i rummet o ville åka hem när hon var klar. Läkaren skulle säga hej då o tog hennes hand o försökte få ögonkontakt med henne, höjde handen upp lite med hon bara tittade ner o runt på golvet o sa inte hej då heller. I rummet så tittade hon flera ggr på dr o pratade med henne oxå. Det går så upp o ned.Jag sa vad övriga i NP-teamet tror (autism av någon form, o även jag o maken tror det) Hon sa bara det då att hon inte vill uttala sig om det nu, utan lägga det krutet på utredningen. Det e ju klokt så klart men jag grubblar ihjäl mig på denna speciella flicka!!KAN man ha autism (högfungerande?) men ändå klara av att samspela bra IBLAND? Eller har hon "bara" ADHD+Bipolär sjukdom?Hon är je extremt rutinbunden o skapar rutiner efter att bara fått göra en sak EN gång, det e lika med alltid för henne, Rituell, perceptuella störningar, supersvår med maten o äter bara tacos, löskokta ägg o gröna äpple utan skal, hyperaktiv, eplosiv, fastnar o låser sig, detaljseende till MAX, perfektionist (allt ska vara exakt o precis som hon tänkt sig) Kan inte ta på sig sina kläder, ha blöja ännu (natten) grava sömnstörningar sen födslen (melatonin 6 mg sen jul-07) Otroligt verbal o perfekt språk, trots att hon för bara 2 år sedan endast takade 2-ords-meningar. Ja jag kan ju skriva hur mkt som helst..Någon som orkat läsa o känner något spontant??
    Helt kort bara, min M är likadan
    Hon är så himla ojämn och kna i bland ge enormt fin kontakt
  • pcalma

SaramedM: Jag har för mig att vi har jämfört våra flickor innan de blev utredda innan o då också sa att de var så himla lika!

• cruz

Min son med autism är också väldigt ojämn. Ibland samspelar han väldigt bra och klarar av saker som man inte trodde att han kunde. Men han gör inte dessa saker konsekvent.

• SaramedM
    pcalma skrev 2009-12-01 22:17:52 följande:
    SaramedM: Jag har för mig att vi har jämfört våra flickor innan de blev utredda innan o då också sa att de var så himla lika!
    HAB säger att hon inte kan skärpa till sig men jag hävdar att de har tvärfel
    Kanske är det för att de alltid ställer krav som de inte får se den sidan av barnen?
  • Stina24

Hej alla!
    Har en fundering : Kan barn som har autism härma, dvs ta efter andras beteenden mm? Min son är som en svamp och suger i sig allting, tex om han tittar på tv så kan han ställa sig och dansa för att dom på tvn gör det.
    Min son har ju andra diagnoser också förutom misstänkt autism som jag skrivit tidigare, så jag vet inte riktigt till vilken diagnos det här hör till.
    Jag tänkte ju 2008 när första misstankarna från psykologen kom att sonen kan ha autism att det kan väl ändå inte stämma, men ju mer jag har läst om autism och pratat med er, samt forskat i tiden när han var under 3 år och kollat hur han är nu så stämmer jättemycket in på autism.

Är stereotypt tal samma som ekotal?
    Sonen kan säga antingen hela meningen eller sista ordet i något som någon precis sagt eller så kan han när han ska börja säga nånting upprepa samma mening eller enstaka ord 3 - 4 gånger innan han kommer fram till det han vill ha sagt.
    Tex om jag säger snart blir det mat, så säger han "mat" eller så formulerar han om det till "blir det mat".
    Eller så kan han säga tex "vet du , vet du , vet du" och sen fortsätta på meningen han ville säga.
    Han kan säga till lillebror "Simon, vet du vad Simon,jag såg en hund Simon.

• Boel1
    Mammaaaa skrev 2009-12-01 19:29:24 följande:
    Hur gammal måste barnet vara för att man ska få blöjhjälp? Är det 6 år? Har en 5-åring som inte är torr på natten än. Vissa nätter kan det gå åt 2 st och ändå vara blött i sängen på morgonen. Det hjälper inte att ta upp och kissa 1-2 ggr heller.
    Tror att det är 4 år här, om man kissar på sig på dagen alltså. Min 6-åring är inte torr än, och där måste jag också byta en gång på natten för att vara säker på att det inte kommer i sängen. Han vaknar ofta just nu så då byter jag ju, annars får jag chansa på att det går ändå.
  • Boel1

Stina24: Ja, barn med autism kan härma, min pojke härmar också mycket han ser på TV, han tar efter meningar han hör där. Han är 6 år nu och har fram till nu haft svårt att ta efter och härma andra barns lek, men nu börjar han kunna (där är han ungefär på en treårings nivå).
    Ekotal är precis det du beskriver, att de ofta tar efter det sista ordet/orden i en mening, eller upprepar meningar de har hört förut.
    Min son har börjat säga samma meningar ofta, t.ex "Är vi inte framme snart" tjatar han ofta om, men det är nog mest att han nyss har lärt sig den meningen mer än att han vill veta om vi är framme!

• Stina24
    Boel1 skrev 2009-12-02 11:26:01 följande:
    Stina24: Ja, barn med autism kan härma, min pojke härmar också mycket han ser på TV, han tar efter meningar han hör där. Han är 6 år nu och har fram till nu haft svårt att ta efter och härma andra barns lek, men nu börjar han kunna (där är han ungefär på en treårings nivå). Ekotal är precis det du beskriver, att de ofta tar efter det sista ordet/orden i en mening, eller upprepar meningar de har hört förut. Min son har börjat säga samma meningar ofta, t.ex "Är vi inte framme snart" tjatar han ofta om, men det är nog mest att han nyss har lärt sig den meningen mer än att han vill veta om vi är framme!
    Min son ligger också på en 3 årings nivå, så det känns lite som att ha 2st 3 åringar hemma, fast 6 åringen känns ändå yngre än min 3 åring.
    Min son är också väldigt tjatig, han kan upprepa samma sak flera gånger tex om han vill ha en kaka så kan han säga "jag vill ha en kaka,det vill jag" om och om igen.
    När han ska säga förutom så säger han utanför, försöker träna på att han ska säga ord rätt, men det är inte så lätt för han.

Var hos tandläkaren med sonen igår och dom försöker ju ta foto på hans tänder, han vill inte ha den i munnen, men när dom försöker få han att ha tandkortet mellan tänderna så säger dom att han när han får den i munnen så ska han bita, då börjar ju sonen självklart tugga på kortet, så jag fick försöka förklara att han ska ha kortet i munnen och hålla kortet med tänderna och munnen stängd.
    Är det vanligt att barn med autism gör som min son gör hos tandläkaren?
    Brukar ni ha svårt med tandborstning med era barn?
    Min son vill inte alls borsta tänderna så man får försöka övertala han på alla möjliga sätt och försöka leka så han ska tycka det är kul, tex att bilen ska in i garaget mm.
Svar på tråden Autismtråd 9