Boel1 skrev 2009-12-02 11:26:01 följande:
Stina24: Ja, barn med autism kan härma, min pojke härmar också mycket han ser på TV, han tar efter meningar han hör där. Han är 6 år nu och har fram till nu haft svårt att ta efter och härma andra barns lek, men nu börjar han kunna (där är han ungefär på en treårings nivå). Ekotal är precis det du beskriver, att de ofta tar efter det sista ordet/orden i en mening, eller upprepar meningar de har hört förut. Min son har börjat säga samma meningar ofta, t.ex "Är vi inte framme snart" tjatar han ofta om, men det är nog mest att han nyss har lärt sig den meningen mer än att han vill veta om vi är framme!
Min son ligger också på en 3 årings nivå, så det känns lite som att ha 2st 3 åringar hemma, fast 6 åringen känns ändå yngre än min 3 åring.
Min son är också väldigt tjatig, han kan upprepa samma sak flera gånger tex om han vill ha en kaka så kan han säga "jag vill ha en kaka,det vill jag" om och om igen.
När han ska säga förutom så säger han utanför, försöker träna på att han ska säga ord rätt, men det är inte så lätt för han.
Var hos tandläkaren med sonen igår och dom försöker ju ta foto på hans tänder, han vill inte ha den i munnen, men när dom försöker få han att ha tandkortet mellan tänderna så säger dom att han när han får den i munnen så ska han bita, då börjar ju sonen självklart tugga på kortet, så jag fick försöka förklara att han ska ha kortet i munnen och hålla kortet med tänderna och munnen stängd.
Är det vanligt att barn med autism gör som min son gör hos tandläkaren?
Brukar ni ha svårt med tandborstning med era barn?
Min son vill inte alls borsta tänderna så man får försöka övertala han på alla möjliga sätt och försöka leka så han ska tycka det är kul, tex att bilen ska in i garaget mm.