• MoSv74

Hålla besticken "rätt" i skolan!!!

Blir så arg!
    Min son som går i fjärde klass berättade alldeles nyss att dom MÅSTE hålla besticken på ett visst sätt i skolan.
    Dom får inte hålla gaffeln i höger hand och kniven i vänster.
    Utan dom MÅSTE hålla gaffel i vänster och kniven i höger.
    Det tillhör bordskicket hade fröken sagt.
    V A D spelar det för roll???
    Om dom äter ordentligt och  äter med kniv och gaffel så borde det väl inte spela nån roll i vilken hand dom håller besticken???

Är det såhär på nån mer skola?
    Finns väl andra saker att lägga energi på än att klaga på hur barnen håller besticken.

Tycker det är riktigt barnsligt av lärarna att ens påpeka detta.....antaglien lika barnsligt av mej att bli irriterad!

Åsikter tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-14 20:56
    Ojojoj!!
    Trodde aldrig att det skulle komma så många svar!
    Kul men oxå skrämmande att höra vad folk tycker!
    Att man skulle vara WT bara för att man håller besticken "fel" t ex....jösses!

Att sen fröken påpekar att man kan försöka hålla på ett annat sätt om barnet har svårt att t ex skära är en helt annan sak!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-15 11:09
    Måste göra ett tillägg.
    Självklart ska barnen lära sej bordsskick i skolan! MEN där tycker inte jag att det ska spela någon roll hur man håller besticken!
    Jag har aldrig skrivit att lärarna inte får säga till om barnen smaskar eller beter sej illla vid matbordet.Självklart ska domgöra det.
    Men varför lägga energi på att påpeka hr dom håller besticken(Om barnen inte tycker det är jobbigt själva!) så att barnen kanske sitter och inte äter ist? För dom tycker det blir jobbigt att äta öht.

Många åsikter finns det ju,helt klart!
    Och det ä väl bra men att vissa ska säga att man är WT pga det osv....det är riktigt lågt.

• Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!
  • MoSv74
    Bite me skrev 2009-11-14 15:21:04 följande:
    längtar och väntar skrev 2009-11-14 15:18:59 följande: Kanske ni inte rör i i de kretsar där man lägger märke till sånt, eller så fnissar de bakom ryggen på er.
    Bite me skrev 2009-11-14 15:04:36 följande:
    Har jag väl aldrig påstått, men om han nu får ett väbetalt arbete o någon gång faktiskt befinner sig på en finare middag, vill du att han ska bli utskrattad då?
    Och detta tcker du hör till Vett och Etikett?
    Att skratta och fnissa bakom andras ryggar BARA för att dom inte gör som ni?
  • Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 21:04:33 följande:
    Och detta tcker du hör till Vett och Etikett? Att skratta och fnissa bakom andras ryggar BARA för att dom inte gör som ni?
    Nej, var har jag skrivit att det hör till vett o etikett? Det är ett mänskligt beteende, att tala om den som avviker på ett negativt eller positivt sätt, det går inte att komma ifrån, oavsett vilka kretsar du rör dig i.
  • MoSv74
    Bite me skrev 2009-11-14 21:06:23 följande:
    Nej, var har jag skrivit att det hör till vett o etikett? Det är ett mänskligt beteende, att tala om den som avviker på ett negativt eller positivt sätt, det går inte att komma ifrån, oavsett vilka kretsar du rör dig i.
    Men du skriver ju att du lär dina barn Vett och Etikett.
    Och då borde det ju absolut innefatta att man inte skrattar eller fnissar bakom ryggen på folk.
    Men det klart.....jag är ju WT! Vad vet väl jag....hahahaha....hur man nu kan dra den slutsatsen av min TS?
    Skrattretande
  • Bite me
    MoSv74 skrev 2009-11-14 21:10:29 följande:
    Men du skriver ju att du lär dina barn Vett och Etikett.Och då borde det ju absolut innefatta att man inte skrattar eller fnissar bakom ryggen på folk.Men det klart.....jag är ju WT! Vad vet väl jag....hahahaha....hur man nu kan dra den slutsatsen av min TS?Skrattretande
    Hur i hela friden får du det till att jag ska lära mina barn (fyra, tre o ett år) att inte skratta bakom andras ryggar, de är för små än. Jag kommer att lära dem att så gör man inte, o omgivningen kommer att lära dem att tyvärr är det sånt som händer. Kan man inte ens äta korrekt, så är man en "sitting duck", tyvärr.

Slutsatsen att du var WT kom inte ifrån din TS, btw.
  • Strumpan08

Jag håller och har alltid hållt besticken så, äter dessutom bara i undantagsfall med kniv, utan klarar mig oftast med gaffeln. Bryr mig inte om vad folk tycker annars, men har konstaterat för mig själv att jag nog inte skull gå om jag fick en inbjudan till nobelmiddagen.

• moretime

Jag har alltid hållit besticken i omvända händer mot de flesta andra, trodde det mer var som att vissa är vänsterhänta...det var något helt nytt för mig att det spelar någon som helst roll.
    Och jag är inte WT, eller är jag kanske det nu då???

• Strumpan08

Och jag är inte WT, men jag är invandrare och det är väl lika illa det. Och skulle någon börja anmärka på mitt barns sätt att äta skulla jag blir arg.

Viktigt; att vara ödmjuk, att vara artig, att visa hänsyn, att vara kärleksfull, att tänka på djur och natur, att njuta av livet, att respektera olika kulturer och livsstilar, att inte skada osv...

Oviktigt; hur man håller bestick, om man har kort hår eller långt hår, sexuell läggning, vilken bil man kör osv...

• Spartacus

men om fröken vid något tillfälle sagt hur man bör hålla tycker jag väl inte att det är så farligt nej... skillnad om man får utskällning pga detta och inför kamraterna korrigera ett sånt "fel"

tycker inte det är något att anmärka på men kan väl tycka att det är lite förlegat med rätt händer om nu barnen i övrigt har gott bordskick. t ex så tvingade man ju vänsterhänta att använda högerhanden tills dom kunde skriva med den trots att det var väldigt mycket svårare för dom och aldrig blev lika finmotoriskt som med vänstern, det skulle ju vara finare med höger!

nä, visst, jag är mer avslappnad än så men som sagt, om en lärare nämnt detta vid ett tillfälle så skulle jag inte uppröras, det kan kanske vara användbart vid något tillfälle?

• ACAP

Det har inte alls nåt att göra om vad som är korrekt. Jag hade aldrig kunnat äta om jag inte haft besticken "fel". Är urvänsterhänt eller vad jag nu ska kalla det. För mig är höger en gripklo och inget annat.
    Och skulle inte få för mig att byta runt på mina barn om jag inte märker att de använder båda händerna lika mycket då tycker jag att de kan öva mer med höger. För tro mig, att vara vänsterhänt är faktiskt lite av ett handikapp, mycket litet dock, men tillräckligt för att vara irriterande ibland.

• amalie79
    ACAP skrev 2009-11-14 21:57:58 följande:
    Det har inte alls nåt att göra om vad som är korrekt. Jag hade aldrig kunnat äta om jag inte haft besticken "fel". Är urvänsterhänt eller vad jag nu ska kalla det. För mig är höger en gripklo och inget annat. Och skulle inte få för mig att byta runt på mina barn om jag inte märker att de använder båda händerna lika mycket då tycker jag att de kan öva mer med höger. För tro mig, att vara vänsterhänt är faktiskt lite av ett handikapp, mycket litet dock, men tillräckligt för att vara irriterande ibland.
    Jag är själv vänsterhänt och ser inte att det på något vis är irriterande eller ett handikapp.

Äter med gaffeln i vänster hand och kniven i höger för att min mamma tyckte det var självklart att det var så det skulle vara och för att på den tiden så fanns det inget alternativ i skolan : )
Svar på tråden Hålla besticken "rätt" i skolan!!!