• Brooke
    Bevabus skrev 2010-02-01 13:20:55 följande:
    Jora jag förstår. Jag har också varit tandläkarrädd fram tills för bara ett år sedan. Jag hade en vidrig och okänslig tant hela min barndom som bara suckade och tyckte jag var jobbig när jag grät i panik. Pappa trodde inte att det berodde på henne att jag var rädd, så han sa hela tiden "Hon går snart i pension, då får du ju ändå en ny tandläkare. Ingen idé att byta nu"....men jo, så fort jag fick en ny tandläkare så förändrades ALLT. Jag vågade ha tandställning, jag vågade gå igenom en käkoperation, jag vågar idag gå till tandläkaren utan min pappa (jag var stensäker på att jag skulle gå med honom dit för resten av mitt liv)...osv.Det finns såå många otroligt bra tandläkare som är jätteförsiktiga om man berättar om sin rädsla!Gillar du din tandläkare? Har du haft dåliga upplevelser? Har du prövat terapi?
    Under hela min uppväxt här i Stora Mellösa har jag gått i Odensbackens tandvård, och där var det ett rent helvete. Min tandläkare var jättesnäll och så och visade vad han stoppade i munnen på mig (förutom sprutan"bedövning). Annars visade han mig vad han stoppade in i min mun. Han sa att han skulle fixa mina hål innan jag blev så gammal att jag var tvungen att betala för mig. men den jäveln avboka mig titt som tätt så när mamma gick till sin tandläkare för typ 1-2 år sen så fråga hon om hennes tandläkare kunde ta mig, hon gick in i min journal och tittade hur jag hade blivit behandlad så då tog hon mig till sig vilket jag är väldigt glad för.

Molly som hon heter är väldigt duktig och väldigt snäll, men fördä så är jag skräckslagen varje gång jag går dit. Jag har varit rädd för tandläkaren så länge jag kan minnas. Nej jag har inte prövat terapi.. Jag tror heller inte att det skulle funka..
  • Brooke
    Bevabus skrev 2010-02-01 13:30:45 följande:
    Men vad tror du terapi är till för? Om du inte tror att det kommer funka så kommer du ju alltid att vara rädd...Jag gick terapi för min hundrädsla, jag är inte 100% botad men nu springer jag iaf inte upp i skogen när det kommer en hund på gatan. Det är en stor skillnad! Och får man en knuff åt rätt riktning så brukar det ta sig till slut.Vad är det som du exakt är rädd för?
    Det är en svår fråga, men mkt har nog och göra med ljuden och smärtan. Jag har musik i öronen när jag lagar hål tillexempel..
  • Brooke
    Bevabus skrev 2010-02-01 13:34:13 följande:
    Ja det är obehagligt att gå till tandläkaren, men hur ofta lagar du hål? De senaste åren har jag bara behövt gå till min vanliga tandläkare för undersökningar och visst, dem är lite jobbiga men man står ju ut i 5 minuter...
    Nu har jag inte varit hos tandläkaren på över ett år, sista gången var nångång i 2008, så jag är RIKTIGT glad över att jag inte fått gått till tandläkaren..
    Men jag måste sluta med att dricka och äta massa onyttigheter speciellt godis och dricka läsk.. Det är pga det som gör att jag har så mkt hål då jag var mindre.. Nu vet jag inte hur det är, dem hålen som jag har lagat hos Molly är hål som min förra tandläkare i Odensbacken inte var något bra på, det blev luftfickor i lagningen :S
  • Brooke
    Bevabus skrev 2010-02-01 14:23:00 följande:
    Jag har faktiskt upptäckt genom åren att det inte är pga allt onyttigt jag äter som jag får hål, utan det beror på att jag har slarvat med tandborstningen. Numera borstar jag alltid tänderna när jag vaknat och sedan på kvällen. Hur gör du med det?
    Borstar två gånger per dag.. Och nu använder jag en liten tandborste till visdomständerna.. Både morgon och kväll borstar jag tänderna.. Men säkert så borstar jag dem för dåligt. Tkr dock inte att jag hittar en tandkräm som gör underverk :S om du förstår vad jag menar.
Svar på tråden All we want for Christmas is Michael