• Haraaz

Borde det finnas helsvenska dagis?

Där bara etniskt svenska barn får gå? Är det inte lite rasistiskt? Eller tycker du det vore en rent av bra idé? Inspirerad av en annan tråd, där en del tydligen tycker att det borde finnas dagis enbart för svenskar...

• Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?
  • burriburrbloggen

nä det tror jag inte är en bra idé . 

skulle inte fröknarna få va från utlandet då heller?  inge bra.
    burriburr.se - årets mamablogg 2009, sug på den då
  • Dilong

Tanken med friskolor är bra, men tyvärr resulterar den i att vi invaderas av skolor med dolda agendor. Mina söner har gått på Engelska skolan, och jag anser att de fått en mycket bra utbildning, men de hade nog bara tur.
    I nästan samma lokaler fanns/finns(?) Waldorf, en pedagogik som bygger på andetroende och annat pseudovetenskapligt. De följer naturligtvis skolplanen, men med lärare som anammat Steiners filosofi så färgas naturligtvis barnen av sånt.

Jag har bytt åsikt om friskolor, och anser numera att samtliga förskolor och skolor ska drivas kommunalt eller statligt.

• hundpuss

Jag sätter mitt barn på ett helsvenskt dagis den dagen dagis slutar servera spagetti eller köttbullar, för inte tusan är det svensk mat.

• KataStråf

The Morticia skrev 2009-11-18 18:19:07 följande:

jag tror jag missförstod dig. Jag trodde du manade stilen att vi har friskolor.
    Jag har ingenstans nämnt friskolor, jag svarade på ts-frågan.
  • Dilong
    KataStråf skrev 2009-11-18 18:22:05 följande:
    ...jag går i skolan med många med annat ursprung och jag tycker det är trevligt, men alla kanske inte tycker det.
    Och då tycker du att man ska få välja dagis, skola, arbetsplats där man slipper andra kulturer, eller?
  • Krake

Jomen då handlar det ju om språket och i viss mån kulturen, inte om ursprunget. De flesta förskolor i Sverige är väl helsvenska i den meningen att det språk som talas mest är svenska, och de firar lucia och äter köttbullar.

Sen är det ju skillnad på det och att förbjuda barnen att kläcka ur sig nåt på ett annat språk - det lär ju inte vara förbjudet för barnet på den finskspråkiga förskolan att prata svenska, även om det språk som fokuseras på från lärarnas sida är finska. Och vad det gäller övrigt, som kost t ex, så är det väl ingen skillnad på att vissa barn inte äter köttbullarna för att det är fläsk och andra för att det är kött, och ytterligare andra för att de inte tycker om det?

Eller ska det vara tvång för barnen på det helsvenska dagiset att delta i ALLT som är "svenskt", och inget annat?

Själv funderar jag på att sätta mitt barn i en svensk förskola här i Berlin om vi är kvar här då. För språkets skull. Hoppas de tar emot tyskungar... och vegetarianer...

• KataStråf
    Dilong skrev 2009-11-18 18:27:21 följande:
    Och då tycker du att man ska få välja dagis, skola, arbetsplats där man slipper andra kulturer, eller?
    Men vad tjatigt, ja det tycker jag. Inte för att många kommer göra det men vill någon det så låt de?
  • The Morticia
    KataStråf skrev 2009-11-18 18:26:04 följande:
    The Morticia skrev 2009-11-18 18:19:07 följande:
    Jag har ingenstans nämnt friskolor, jag svarade på ts-frågan.
    Det blev ett konstigt citat. Jag svarade på ditt svar att det är lika bra som den nuvarande stilen. Som sagt, det var jag som inte hängde med med vad du menade med "stilen" utan trodde du menade friskolor.
  • Dilong
    KataStråf skrev 2009-11-18 18:29:52 följande:
    Men vad tjatigt, ja det tycker jag. Inte för att många kommer göra det men vill någon det så låt de?
    Jag tycker inte det är ok att låta någon välja bort andra för att de kommer från ett annat land.
  • KataStråf
    Dilong skrev 2009-11-18 18:31:11 följande:
    Jag tycker inte det är ok att låta någon välja bort andra för att de kommer från ett annat land.
    Det är vad du tycker, Kalle och Stina tycker kanske annorlunda. Eller alla måste tycka likadant som du?
Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?