• Haraaz

Borde det finnas helsvenska dagis?

Där bara etniskt svenska barn får gå? Är det inte lite rasistiskt? Eller tycker du det vore en rent av bra idé? Inspirerad av en annan tråd, där en del tydligen tycker att det borde finnas dagis enbart för svenskar...

• Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?
  • KataStråf

Men flyttar jag till spanien är jag fortfarande svensk, flyttar jag till norge är jag fortfarande svensk, flyttar jag till afrika är jag fortfarande svensk, lika mycket som om en spanjor flyttar hit är den fortfarande spanjor, eller om en från Norge flyttar hit är den fortfarande norsk? Så, så jäkla svårt är det väl inte att veta om man är svensk eller annat? Jag förstår inte problemet? Så ni som inte släktforskat eller sett stamtavlor kallar er inte för svenskar? Det är inte fult att vara spanjor, rysk, norsk, finsk, svensk eller dansk.

• KataStråf
    KataStråf skrev 2009-11-18 19:12:58 följande:
    Men flyttar jag till spanien är jag fortfarande svensk, flyttar jag till norge är jag fortfarande svensk, flyttar jag till afrika är jag fortfarande svensk, lika mycket som om en spanjor flyttar hit är den fortfarande spanjor, eller om en från Norge flyttar hit är den fortfarande norsk? Så, så jäkla svårt är det väl inte att veta om man är svensk eller annat? Jag förstår inte problemet? Så ni som inte släktforskat eller sett stamtavlor kallar er inte för svenskar? Det är inte fult att vara spanjor, rysk, norsk, finsk, svensk eller dansk.
    Kanske bäst att tillägga att jag inte tycker att någon nationalitet är "fult" så att ingen missförstår.
  • Milkina cerka
    Haraaz skrev 2009-11-18 04:31:31 följande:
    Där bara etniskt svenska barn får gå? Är det inte lite rasistiskt? Eller tycker du det vore en rent av bra idé? Inspirerad av en annan tråd, där en del tydligen tycker att det borde finnas dagis enbart för svenskar...
    Bara läst Ts o. svarar på den..

Beror ju på hur man tänker, menar man verkligt e t n i s k t svenska eller svenska k u l t u r e l l t sett? Funderar på hur många adoptivföräldrar med utlandsadopterade barn som skulle gå i taket, eller för den delen föräldrar som jag som är adopterad, som har barn med min svenske man.
    Vi är ju svenskar men ändå inte..
    Annars ä r jag för friskolor, citerar Dilong o. häller med - att låta vissa gå i en speciell skola eller förskola är inte samma sak som att förbjuda vissa att gå där."
  • Louise Hbg

Jag tycker att denna diskussionen är skrämmande. Hur kan vi som föräldrar föra en diskussion där vi väljer att särbehandla våra barn? Jag vill att min dotter går i en skola som präglar det samhälle vi lever i. Det finns andra kulturer, andra hudfärger, andra åsikter etc. Genom en skola där vi tidigt får lära oss detta lär vi oss även hur man ska hantera och ta tillvara dessa skillnader! Hur kommer det annars fungera i vuxenlivet och arbetslivet?

Nej, jag anser även att muslimska skolor är fel då även dessa barn behöver träffa övriga kulturer traditioner etc...

• Dilong
    KataStråf skrev 2009-11-18 19:12:58 följande:
    Så ni som inte släktforskat eller sett stamtavlor kallar er inte för svenskar? Det är inte fult att vara spanjor, rysk, norsk, finsk, svensk eller dansk.
    Nationalitet är bara en fråga om politiska landsgränser. När Sverige tog en del av Danmark, blev då hundratusentals människor svenskar över en natt? Hur är det med Finnarna som en gång var helsvenskar? Är de nu finnar, eller är de svenskar? När blev de det ena och när blev de det andra?

Vad skulle hända om Sverige blev ryskt? Blev vi ryssar då?

Hur länge ska man vara i Sverige innan man blir svensk? Andragenerationen, tredje, fjärde? Ingen av oss har sitt ursprung här, Sverige var täckt av is när människan började utvecklas, i Afrika!

Visste ni att alla rödhåriga härstammar från Afrika, och senare Irland? Ska man räkna rödhåriga som invandrare, och deras avkommor som icke-svenskar? Och de tyskar som skapade Stockholm, är deras avkommor utlänningar och ska de gå i egna skolor?

Och de i det forna svenska området Österland, är de svenskar eller finnar? Vilka skolor ska de gå i - får de gå i de svenska skolorna? - de har ju ändå mer svenskt blod än de flesta här i forumet.
  • tebax

Har ingen aning om vad jag tycker. Men det skulle nog bli väldigt jpobbigt och tufft för Sverige om vi skulle öppna förskolor åt olika ursprungsländer. Ett svenskt , ett somaliskt, ett finskt, ett danskt, ett tyskt osv. Skulle ju inte riktigt fungera så bra.

• LolloN

Varför skulle det inte få finnas det :O)

Malmö har dom dagis för endast Muslimer och arabisktalande ...
    Skulle inte tycka det e rasisitiskt...

• Dilong
    LolloN skrev 2009-11-18 19:52:44 följande:
    Varför skulle det inte få finnas det :O) Malmö har dom dagis för endast Muslimer och arabisktalande ... Skulle inte tycka det e rasisitiskt...
    Har du läst tråden?
  • LolloN
    Dilong skrev 2009-11-18 19:54:21 följande:
    Har du läst tråden?
    Nej det har jag inte gav bara ett svar på det ts skrivit ... Min åsikt helt enkelt
  • Tant Green

Nej, jag ser inte att det skulle vara till nytta för någon. Tvärtom skulle det behövas lite kvotering ibland det är ett problem med att bo i ett vitt medelklassgetto, att det är svårare att lära sina barn att inte alla familjer ser likadana ut... man får anstränga sig lite mer än om det hade varit en större blandning av nationaliteter på dagis, då hade man fått mycket mer gratis.

Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?