• Haraaz

Borde det finnas helsvenska dagis?

Där bara etniskt svenska barn får gå? Är det inte lite rasistiskt? Eller tycker du det vore en rent av bra idé? Inspirerad av en annan tråd, där en del tydligen tycker att det borde finnas dagis enbart för svenskar...

• Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?
  • The Morticia

The Morticia skrev 2009-11-18 13:06:47 följande:

Jag vet inte vad de olika inriktningarna står för exakt men jag tänker mer i generella drag. Att man sysslar med olika typ av inlärning eftersom olika barn lär sig bäst på olika sätt.
    Fokus ska alltså enligt mig ligga på lärande, inte på religion, politik eller etnicitet. Men om man nu tvunget ska ha religiösa friskolor så kan man väl ha ariska (eller vad man nu föredrar) också känns det som.
  • Dilong

The Morticia skrev 2009-11-18 13:06:47 följande:

Jag vet inte vad de olika inriktningarna står för exakt men jag tänker mer i generella drag. Att man sysslar med olika typ av inlärning eftersom olika barn lär sig bäst på olika sätt.
    Waldorf är en pedagogik som ligger under antroposofin, där man tror på reinkarnation och på skakat vatten som läkemedel. Man anser även att man ska gräva ner djurskallar en bit från sina odlingar för att det ska växa bättre. Själva filosofin är andlig, men man har skolor som arbetar efter en viss pedagogik.
    sv.wikipedia.org/wiki/Antroposofi

Sedan har vi scientologin, som också har en egen pedagogik. Det är en religiös rörelse som av många anses vara en sekt. De tror bland annat att vi på jorden har thetaner som klamrar sig fast vid oss. Thetaner kom hit då den onde Xenu, härskare över den Galaktiska Konfederationen, fraktade miljarder utomjordingar till Jorden och dödade dem i vulkaner med hjälp av vätebomber. Då blev de till just thetaner.
    Scientologin är stor, med medlemmar som Tom Cruise, John Travolta, Patrick Swayze, Priscilla Presley...
  • mirian

Vilken skrämmande tanke. Nej det tycker jag verkligen INTE att det ska få finnas. Vem ska bestämma vem som ska få gå där och hur ska man kolla upp barnens bakgrund? Jag tycker det är underbart att det finns olika kulturer och nationaliteter och bakgrund på barnen på mina barns förskola/skola. Min barn skulle för övrigt inte passa in på denna "helsvenska" förskola. Och det är jag glad för!

Är det verkligen någon som på allvar menar på att det skulle finnas sådana förskolor???

• mirian

Har ni länk till den andra tråden eller är den borttagen?

• Minune

finns ju redan etniska daghem iofs...men inte svenska då...men jag är emot sånt

• Radha

Nej, skulle inte vilja ha mitt barn på ett helsvenskt dagis! Bra och roligt om man kan umgås över kulturgränserna.

• Zaria
    Minune skrev 2009-11-18 16:28:49 följande:
    finns ju redan etniska daghem iofs...men inte svenska då...men jag är emot sånt
    Fast handlat det så mycket om just hudfärgen där, eller religion?
  • Minune
    Zaria skrev 2009-11-18 16:32:20 följande:
    Fast handlat det så mycket om just hudfärgen där, eller religion?
    det finns romska dagis, det är ju helt baserat på etnicitet och kultur
  • Dilong
    Minune skrev 2009-11-18 16:33:10 följande:
    det finns romska dagis, det är ju helt baserat på etnicitet och kultur
    Oj, det hade jag inte en aning om. Var? Var har du sett att det finns sådana?
Svar på tråden Borde det finnas helsvenska dagis?