• Apple Pie

Januariföräldrar 2007 - del 15

Januariföräldrar 2007 - Del 15

Vi som huserar här är:
    21 dec - Oliver (Linrob), Mio (snorky)
    27 dec - Irma (aktuelle)
    1 jan - Rebecka (Minja)
    3 jan - Alvin (BeccaGrodan), Ida (Pamela G)
    5 jan - Gabriel (Kulann01)
    7 jan - Nilo (Jessie)
    8 jan - Elin (selin07)
    11 jan - Linn (lollolis), Filippa (82an)
    12 jan - Maja (Apple Pie), Tindra (EmA)
    14 jan - Isac (snusmumrik), Arvid (MallaW), Wille (Kayn), Cornelia (Memoria)
    19 jan - Flicka (Mrs G), Eddvin (Sassahed)
    20 jan - Meja (Pyre på väg)
    28 jan - Tyra (Rimfolina)
    28 jan - Emanuel (Lappen)
    29 jan - Elric (Nifelheim)
    30 jan - Isabelle (BlygTjej)

Är det någon vi glömt är det bara att meddela i tråden så lägger vi till i nästa trådstart!!!

Även nya januariföräldrar är välkomna att diskutera allt mellan himmel och jord.
    Att trösta och stötta varandra i jobbiga stunder
    Att glädjas över alla fantastiska framsteg våra små gör
    Att ge råd o tips som kan underlätta
    Att helt enkelt bara diskutera alla vardagliga små ting gällande våra jämngamla barn

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-2-18/m8878841.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-18/m10994468.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-232/m13623132.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m16497685.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m19720660.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m22990956.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m26120494.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m29043567.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m32156621.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m34860312.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m37762413.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m40843837.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m43553693.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m46027327.html

• Svar på tråden Januariföräldrar 2007 - del 15
  • Apple Pie

Ja, jag vet! Startade tråden för jag ville ha lite tips. Nån som vet nått om ''datorer'' sånna leksaks, e de mest skit eller finns det några bra? Funderar på att ge en till maja på svenska i födelsedagspresent, fast får kanske köpa varsin i julklapp istället! Karla blir ju så svartsjuk nu för tiden och vill ha samma ochh de e inte jättebra på att dela!

Vad ska ni köpa?

Ska också köpa 'the sulvanian families' vill inte börja med Barbie än! och jag ock min syster lekte med dem, har inte dem kvar dock!

• 82an

Vad kul att den här tråden "lever" igen

Är precis nyhemkommen från Parken zoo som var långt ifrån lika trevlig som det brukar vara på sommaren för det var nämligen vaccinering där idag så Filippa och Mette blev vaccinerade. Nu återstår det att se om de blir lika biverkningsfria som Molly blev...

Vi har bestämt oss för att köpa lite mindre julklappar i år. Det blir lite film, böcker och spel. Filippa tycker det är jättekul med lotto, memory och Miffyspelet (där man slår en tärning med en färg och får samla ballonger med rätt färg) Så det blir mitt julklappstipps. Filippa har även en favoritbok som passar utmärkt till barn i kiss och bajsåldern. Den heter Det var det fräckaste av  Werner Holtzwarth http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9150211862 Kanske en bra julklapp Ang datorerna för barn så tittade vi på en sån men bestämde att vi inte skulle ha en. Voi köpte istället ett Vsmile http://www.lekmer.se/leksaker/V.SMILE/V.SMILE%2C_TV_Learning_system%2C_Nalle_Puh som Filippa tycker är kul. Det finns även babytillbehör så att Mette kan använda den fast vi har inte testat det än. Molly som snart är 5år spelar på vår stationära dator istället.

• Snorky

Hej! Vad kul med ny tråd. Jag är knappt aldrig inne på fl längre, blir mest bara facebook nu för tiden. Några av er har jag ju där också... Men en trist grå söndag som denna så har man inte så mkt vettigt för sig ändå

Vi har köpt ett Vsmile i julklapp åt barnen! Det känns bättre än de där "barndatorerna". Jag tror det är mest bara skit, jag menar skärmen är ju minimal... Sambon vägrar dessutom köpa en sån, datanörd som han är. Han ska fixa en riktig dator åt Neo i 5-årspresent istället som han får spela på. Annars är jag nog av åsikten att jag tycker det är liiiite tidigt att börja med spel o sånt när de är 3 år. Vi har försökt dra ut på det så länge som möjligt här hemma, de hinner ju liksom ändå med det. Men nu har ju Neo som fyller 5 i mars, börjat få upp ögonen för det, så därför fick det bli ett Vsmile som är lite mer pedagogiskt än andra tv-spel. Vi har ju playstation 3 också men det kan de spela på senare. Mio lär ju slinka med på ett bananskal nu och spela massa han med... men han visar inte så mycket intresse av det ännu.

Annars tycker jag det är jättesvårt med julklappar. Ungarna har så mycket och Mio är helt biltokig men han har redan tillräckligt. Duplo badar vi i och smålego likaså. Spel, pussel o sånt har vi rätt mkt. Filmer fixar pappan så det är ingen idé att köpa... Jag har köpt lite tågdelar till deras briotåg, men även där har de massor redan. Det blir väl lite lekdeg för det tycker de är kul, o lite målarböcker o sånt. Köpte en jättestor sopbil åt Mio på loppis igår för 50:-! Just för att han ska få nån bil, men att betala 4-500:- för en sån sopbil känns dumt, så jag blev glad när jag hittade en som såg ut som ny för 50:-!

• Nifelheim

Här är det också svårt att komma på julklappar. Känns som att allt redan finns, men Elric ska få det lite dyrare trumsetet som Barnens hus har för hans gamla trumset har han spelat på varenda dag i drygt ett år så det är minst sagt slitet och så vann jag Duplos nya Zoo här på Familjeliv så det ska han också få i julklapp. Plus lite smågrejer i paketkalendern

Vi har också ett V-Smile och funderar på något nytt spel till det till 3årsdagen. Har Cars-spelet och Lejonkungen nu, men Cars är lite i svåraste laget. Någon av er som har tips på lätt spel till V-smile?

Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • Snorky

Niefelheim: Det finns väl åldersangivelse på spelen? Tror Cars är från 4 år. Nalle puh är det väl 3 år på... o byggare bob o thomas tåget... det är de jag kommer på nu. De har ju ta 3 betala för 2 på BR o Toy´s just nu på spelen...

• 82an

Filippa spelar Nallepuh och tycker det är jättekul korrtare stunder. Det är såpass lätt att hon klarar det med väldigt lite hjälp från oss. Vi har lillasjöjungfrun också men det tycker hon inte är kul det är lite svårt för henne än. Det är egentligen Mollys Vsmile som Filippa fått ta över iom att Molly är GALEN i mumintrollen och endast vill spela Mumin Pcspel på datorn Tänker som du Snorky att 3år egentligen är lite tidigt. Filippa har inte jättestort spelintresse utan roar sig en kort stund med det. Vi har också playstation3 men har inte sett några barnspel som passar till så små barn så det får jag och min käre man leka med istället
    Duplozoot har mina tjejer haft jättekul med. Molly fick det julen när hon var 2år och leker fortfarande med det.

• Kayn

Tack Apple Pie!

Detta är inköpt till Wille, julklapp/födelsedag, som det ser ut just nu. Har köpt lite när jag hittat nåt sen tidig höst så det har ju trillat på lite....har ju varit på Ullared en gång oxå
    Duplo stad
    Duplo bil
    Duplo ? Bobs verkstad
    Snickarbyxa + Bob tröja
    Sticksåg m skyddsglasögon
    DVD ? Full fart med Mulle Meck
    DVD ? Nalle Puh ? Små viktiga saker
    CD ? Bamses sagostund
    CD ? Mamma Mu dyker
    Kubpussel Bamse
    Rampussel traktor
    Bok ? Pippi håller kalas

Sen vet jag att andra köpt detta:
    Gul dvd-box Pippi, 6 cd
    Pippi resväska

• Apple Pie

Jag e helt med er att jag egentligen tycker att det är för tidigt att ha 'data-spel' fast nu på hennes nursery så lär dem sig bokstäver och siffror och läsa sitt namn och räkna och sånt och då vill jag kunna få in lite av det på svenska också...

Får bli en kokbok för barn och lite 'riktiga' bak och koksaker för barn, små skålar och små kavlar och sånt. Knake en teservis. Sen har vi ju precis köpt hus i Sverige så jag har ett helt hus att fylla med leksaker! Kan ju vara skönt att slippa dra en massa leksaker fram och tillbaka, så ritblock, kritor, spel, play doh etc etc kan ju absolut få stanna där, därför har jag bara önskat leksaker i julklapp som helt enkelt får bo kvar i Sverige så får vi leka med det där.

• Snorky

Jo, visst lär de sig både bokstäver och matte jättemycket på förskolan i den här åldern. Men som jag tänker, är det verkligen nödvändigt att de lär sig det datorvägen??? det finns ju så många andra sätt. Jag tycker de är så små, det liksom kommer ju ändå... jag är bara glad ju färre timmar det blir framför tv o dator för tids nog kommer man ändå få tjata ihjäl sig.
    Det finns ju fina målarböcker, pussel mm med bokstäver o dyl.
    Men annars rekomenderar jag verkligen Vsmile:en... den finns på BR o Toy´s om ni är här i Sverige nåt... jag köpte den på erbjudande för 450:- nu. Då är det ett spel med. Köpte till ett spel för 100:- som de också hade på erbjudande. Tyckte det var bra pris.

Svar på tråden Januariföräldrar 2007 - del 15