• Apple Pie

Januariföräldrar 2007 - del 15

Januariföräldrar 2007 - Del 15

Vi som huserar här är:
    21 dec - Oliver (Linrob), Mio (snorky)
    27 dec - Irma (aktuelle)
    1 jan - Rebecka (Minja)
    3 jan - Alvin (BeccaGrodan), Ida (Pamela G)
    5 jan - Gabriel (Kulann01)
    7 jan - Nilo (Jessie)
    8 jan - Elin (selin07)
    11 jan - Linn (lollolis), Filippa (82an)
    12 jan - Maja (Apple Pie), Tindra (EmA)
    14 jan - Isac (snusmumrik), Arvid (MallaW), Wille (Kayn), Cornelia (Memoria)
    19 jan - Flicka (Mrs G), Eddvin (Sassahed)
    20 jan - Meja (Pyre på väg)
    28 jan - Tyra (Rimfolina)
    28 jan - Emanuel (Lappen)
    29 jan - Elric (Nifelheim)
    30 jan - Isabelle (BlygTjej)

Är det någon vi glömt är det bara att meddela i tråden så lägger vi till i nästa trådstart!!!

Även nya januariföräldrar är välkomna att diskutera allt mellan himmel och jord.
    Att trösta och stötta varandra i jobbiga stunder
    Att glädjas över alla fantastiska framsteg våra små gör
    Att ge råd o tips som kan underlätta
    Att helt enkelt bara diskutera alla vardagliga små ting gällande våra jämngamla barn

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-2-18/m8878841.html
    www.familjeliv.se/Forum-2-18/m10994468.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-232/m13623132.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m16497685.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m19720660.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m22990956.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m26120494.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m29043567.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m32156621.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m34860312.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m37762413.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m40843837.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m43553693.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m46027327.html

• Svar på tråden Januariföräldrar 2007 - del 15
  • Selin07

Tack för alla gratulationer!!

Jo det här med att spotta har vi problem med hemma också...å nej bli arg hjälper inte alls..ignorera och prata snällt är det som gäller här..hjälper inte alla gånger men bättre än det första...vi spelas mot varandra också..när mamma inte får klä på så får pappa och när pappa inte får så är det mamma..det blir en ond cirkel..hon spelar mycket nu för att få som hon vill...de är verkligen listiga i den här åldern...om jag ropar på mamma för att hon ska natta kan jag dra ut på nattningen och vara uppe längre..men det känns som om det har avtagit lite den här veckan..men vågar inte säga så

Mamma till Elin 8/1-2007 och Elias 15/10-2009
  • Kayn

Becca - nä det skulle vara lustigt om bara du haft svinis

• Kayn

Nu har Wille fått sprutan! Han sa inte ett knyst när han fick den, var mest nyfiken på vad som hände, och sen skuttade han ut i väntrummet för lite fika

• Kayn

Oprovocerade sparkar och slag, vad gör ni??? Jag ska sätta på Wille blöja/pyjamas, han sparkar mig i mage/bröst/haka och sen ska jag bära in honom till sängen och då handflatan på kinden...iofs inte hårt men ändå!!! Vad ska man göra, blir såååå frustrerad för det har hänt ett par gånger nu. Jag har valt att "släppa" honom och gå där ifrån, tala om att jag inte vill vara med honom när han slåss/sparkas men då blir han toklessen och kommer och ska kramas och mysa....jag försöker hålla ståndpunkt men hur länge liksom?

• Rimfolina

Kayn: Kanske visa hur du vill att han ska göra i stället? Vet inte om det kan funka men man kan ju testa...

• Kayn

Men hur visar man att någon inte ska sparka eller slåss?

• Nifelheim
    Kayn skrev 2009-12-03 22:31:50 följande:
    Men hur visar man att någon inte ska sparka eller slåss?
    På jobbet säger vi bara bestämt "NEJ, det är INTE okej att sparka/slå, Klappa fint/krama/använd ord istället" (beroende på ålder och situation) Hjälper det inte så lyfter/leder vi barnet ifrån situationen och upprepar samma sak.

Hemma har vi som tur är inte problemet just nu iaf. Ngt slag kan komma när Elric blir riktigt frustrerad, och då räcker det oftast att bara säga att det INTE är okej att slå utan att han får säga med ord att han är arg istället.
    Det enda som är värt att dö för är att LEVA ! Frågan är! Vad får dig att känna att du LEVER?
  • 82an
    Nifelheim skrev 2009-12-05 09:18:40 följande:
    På jobbet säger vi bara bestämt "NEJ, det är INTE okej att sparka/slå, Klappa fint/krama/använd ord istället" (beroende på ålder och situation) Hjälper det inte så lyfter/leder vi barnet ifrån situationen och upprepar samma sak. Hemma har vi som tur är inte problemet just nu iaf. Ngt slag kan komma när Elric blir riktigt frustrerad, och då räcker det oftast att bara säga att det INTE är okej att slå utan att han får säga med ord att han är arg istället.
    Jobbar du? Jag trodde att du pluggade.

Kan tippsa om ett till julklappstipps. Min mamma hade hittat pippis båt hoppetossa som hon köpt åt F. Den tror jag att Filippa kommer att älska=))
  • Rimfolina

Kayn: Precis som Nifel skriver, visa att man får klappa eller krama på mamma i stället.

Jag har ett annat julklappstips, dock något som ni kan önska er...
    "Fem gånger mer kärlek" av Martin Forster. En bok som vi fått rekommenderad på KOMETkursen om relationer mellan barn och föräldrar. Jättebra!

Svar på tråden Januariföräldrar 2007 - del 15