• Älskarlivet

Tips på snyggt kök!!

Hej alla glada!!

Vi har börjat få hem information om det område vi (antagligen) ska bo på inom 1,5 år.

Säljstart till våren.... inflytt när husen är färdiga....ca 1 år senare.Såå spännande !

Ett kedjehus på 135 kvm blir det nog.

Så som jag har uppfattat det så är vardagsrum och kök "i ett".....I vinkel.

Snälla ge mig tips och beskriv hur DITT drömkök ser ut! Jag behöver insperation och tips! Det är ju skitsvårt att välja. Allt är snyggt!
    Det enda jag vet säkert är att kyl/frys, ugn, micro ska vara rostfritt

T ex:
    * Björkluckor, rostfri kyl/frys och gärna mörkgrått kakel.

* Allt ska vara vitt!

* Mysigt kök i form av furu och teracottafärgat kalkel på golvet

Beskriv ditt drömkök om du fick välja helt nytt!!!

/ *lycklig*

• Svar på tråden Tips på snyggt kök!!
  • väntar o längtar

Är man extremt nyfiken och kritiskt granskande eller...? *borde kanske söka för det*

• Karamellfabriken

Undvik klinkers på golvet om ni har småbarn.
    Jätte-lätt att ramla och slå ut tänderna!! Välj trägolv istället, då faller man mjukare.

• Helenas

Var på Hem och Villa-mässan igår i Älvsjö och Noblessa hade stor monter. Någon som har erfarenhet av dem?

• frulan

Hehe, ja det gör man ju!
    Vi sitter vid bardelen

Ska försöka komma ihåg att lägga ut bilder snart!

• Helenas

frulan: Vad tycker du om köket? Kvalité, urval mm?

• Pirran

Vi har precis kommit till sluttampen på vår köksrenovering.

Köket vi har är ett Marbodalkök www.marbodal.se/Templates/Kitchen____154.aspx

Vi har spisen i ett hörn och sammanhängande arbetsytor+en massa spottar.

Till det har vi ett svart klinkersgolv och en svart bänkskiva. Väggarna är gräddvit pärlspont på halva väggen, ovanför en Eco-tapet som heter Tempera och också är vit, den måste ses faktiskt..! Det går inte att direktlänka, men kolla in www.eco.se...Tempera, den som ser ornamentisk ut eller medaljongaktig och finns i en mörklila, guldbrun och vit variant.

På en av väggarna gjorde vi en tegelvägg..det blev väldigt snyggt.
    I fönstren håller jag på att lägga mosaik av vita kakelplattor som jag slagit sönder....
    ska försöka få ut bilder snart.

• frulan

Helenas

Hur menar du?
    Eftersom vi byggt det själva så är det ju fantastiskt bra kvalité

IKEAS skåp (Duverum) är jättebra. Folk tyckte tydligen att det var knepigt att montera ihop dem (det är ramar runt dem för att man ska slippa se den vita stommen) så det försvann.
    Men vi lyckades ju faktiskt bygga ihop det köket två gånger.

• KajsaSthlm

Vi får snart vårt drömkök! Arbetet påbörjas i slutet av den här månaden. Längtar så tills det blir klart!

Vi har valt luckor i vitlaserad ek och vitvaror i rostfritt (induktionshäll och "side by side" kyl och frys med ismaskin). Bänkskivorna blir i svart granit och oljad valnöt. Golvet är det enda som vi kommer att behålla, det är ljust terrcottafärgat klinker. Dock måste golvet "lappas" eftersom den gamla bardisken kommer att tas bort så att köket blir öppnare. Den gamla strukturtapen skall bredspacklas över och väggarna skall vara vita. Kakel har vi inte valt ännu, men det blir troligtvis ljusa 10x10 plattor.

Skiss på nya köket:
    www.familjeliv.se/krypin/kajsasthlm/gallery/phprypgo9.jpg

Gamla köket (kommer som sagt att behålla golvet):
    www.familjeliv.se/krypin/kajsasthlm/gallery/php7zihxa.jpg

Återkommer förhoppningvis med bilder på det nya köket.

Svar på tråden Tips på snyggt kök!!