• Älskarlivet

Tips på snyggt kök!!

Hej alla glada!!

Vi har börjat få hem information om det område vi (antagligen) ska bo på inom 1,5 år.

Säljstart till våren.... inflytt när husen är färdiga....ca 1 år senare.Såå spännande !

Ett kedjehus på 135 kvm blir det nog.

Så som jag har uppfattat det så är vardagsrum och kök "i ett".....I vinkel.

Snälla ge mig tips och beskriv hur DITT drömkök ser ut! Jag behöver insperation och tips! Det är ju skitsvårt att välja. Allt är snyggt!
    Det enda jag vet säkert är att kyl/frys, ugn, micro ska vara rostfritt

T ex:
    * Björkluckor, rostfri kyl/frys och gärna mörkgrått kakel.

* Allt ska vara vitt!

* Mysigt kök i form av furu och teracottafärgat kalkel på golvet

Beskriv ditt drömkök om du fick välja helt nytt!!!

/ *lycklig*

• Svar på tråden Tips på snyggt kök!!
  • Älskarlivet

Helenas:
    Ja det ska vara neutralt! Håller med.

Men jag tycker vitt, björk, ek är alla neutrala färger.... och kan lätt sätta till just gardiner och sånt kul!

• Älskarlivet

Sotardotter:
    Det är bra tips .... inget man känner till annars ju...
    Ska kolla hemsidan du tipsade om !

• väntar o längtar

Tack!

Upphöjd diskmaskin är när du har den ovanpå en låda eller en hög sockel. Du kan se ovandelen på bilderna hos mig. Om jag skulle vara tvungen att välja mellan ex.vis upphöjd diskmaskin och upphöjd ugn så hade jag vald diskmaskinen. Man stoppar ju i disk hur många gånger som helst under en dag. Ugnen använder jag sparsamt. Tolka det som du vill... *ler*

Lådor som Catta tipsar om är också kanon. Vi har lådor överallt under diskbänken utom vid diskhoarna. Numera finns dock även lådor för att ha under diskhon hos många köksleverantörer.

Vi valde även bort hörnskåp. Hatar verkligen att mecka ut saker ur såna. Spelar ingen roll att det finns en massa snitsiga lösningar för det - det är bara blääää. Så vi har tomt i vårt hörn under bänkskivan. Må vara slöseri på yta men det är det värt tycker vi.

Aluminium (borstad) är mycket smidigare (inte några fingeravtryck) än rostfritt.

Idag hade jag valt en induktionshäll dessutom men då för nästan 4 år sen när vi gjorde beställningarna så förstod jag inte hur bra det är.

Vi valde dessutom stenskiva i svart granit. Supersmidigt att bara kunna ställa ifrån sig kastruller och plåtar hur som helst. Plus att man inte behöver vara rätt för fläckar efter vatten och matslabb.

Vårt kök har inte heller så mycket bänkyta därför valde vi en nersänkt spishäll utan kanter. Det gör att vi får mer yta att ställa ifrån oss saker på och att det ser ut att vara mer än det är.

Klinkersgolv valdes snabbt bort då jag är mycket i köket och det är ganska hårt att gå/stå på om man är där mycket. Vi har lackad parkett och det fungerar kanon.

Hmm... är det nåt mer specifikt du undrar så hojta till.

• väntar o längtar

Plus att man inte behöver vara rätt för fläckar efter vatten och matslabb.

Ska såklart stå RÄDD inte RÄTT.

• Älskarlivet

Väntar o längtar:

Vad är induktionshäll? Har hört det 1000 gånger men kan inte riktigt komma på vad som menas?

/

Fler tips eller bilder ?

• väntar o längtar

Ska se om jag kan förklara på ett korrekt sätt...

Induktionshällen blir inte varm utan den värmer kastrullen och innehåll via magnet. Därför kan man inte använda vilka kastruller som helst.

Fördelarna är:

1. snabb reaktion på reglering, jämförbart med gasspis
    2. du kan lägga handuk, skärbräda etc på spisen utan att det börjar brinna
    ... finns säkert flera...

Nackelen är:

1. dyrare än vanliga glashällar

• Helenas

Men om man köper en induktionshäll är det bara att slänga ut alla kastruller och pannor man har och köpa nya eller?

• väntar o längtar

Näe, det ska vara kastruller/pannor med magnetisk botten. Vilket många kastruller har. Man kan ju alltid prova med en vanlig magnet och se om den fastnar. En köksmagnet borde ju funka...

Svar på tråden Tips på snyggt kök!!