• Miosmamma

    Hur nattar ni era 3 månaders?

    Jag har sedan ett par veckor tillbaka börjat lägga ner min tjej i barnvagnsinsatsen efter att jag ammat henne på kvällen. Oftast har hon då somnat vid mitt bröst och vaknar till när jag lägger ner henne, antingen direkt eller efter en liten stund. Då blir hon ledsen och jag får nynna och vagga henne tills hon somnar ordentligt-det kan ta allt från 5 till 45 min... Nu funderar jag mest på om jag gör något fel eftersom hon fortfarande blir ledsen varje kväll trots att jag hållt på ett tag.
    Innan detta låg jag med henne i våran säng och ammade henne till sömns men fick sluta med det för det tog 2 timmar varje kväll att få henne att somna då. Plus att vi störde varandra så mycket när vi sov ihop.
    Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Hur nattar ni era 3 månaders?
  • cicci85

    Jag ammade tills han sov ordentligt eller gungade honom i vagnen eller spjälsängen. Om han blev ledsen när jag la ner honom och inte somnade om direkt när jag gungade honom så fick han amma lite mer.

  • lövet2

    Jag brukar aldrig natta spädbarn. De ammas när de tycker det är dags, och somnar de så somnar de. I så fall lägger jag babyn på lekfilten, och sedan tar jag med mig den till sovrummet när jag själv lägger mig.


    Live - grow stronger - fight another day!
  • Twid

    Våran nu 3åriga dotter nattade vi aldrig! Hon fick mat när hon va hungrig (oftast sammatider varje dag) Sen fick hon somna när hon somnade! Det kunde variera otroligt mycket! Vi myste ofta i soffan på kvällarna! När hon somna så sov hon hela natten och vakna inte försen det var dags att gå upp alltså runt 12 timmar samanhängande sömn!!

    Men nu med våran dotter nr två är allt annorlunda! (hon är snart 4mån) Hon har verkligen varit som en klocka! Hon äter på nästan exakta klockslag varje dag sover middag på samma tider och sen vid 18.15 börjar hon bli trött så då tvättar vi henne tar på pyamas och så myser vi lite! För att sen när hon varvat ner lite lägga henne i sängen säga gonatt och så somnar hon! Hon kan INTE somna för natten i våran famn. utan hon vill ligga själv. tog ett tag innan vi kom på det. Känns lite knasigt att bara lägga ner henne pussa på henne och så somnar hon på stört och sover hon hela natten.. Lixom lite separations ångest! Men det är så HON vill ha det! Man måste lyssna till barnets singnaler!

    Så gör vi i våran familj!

    (Inget av våra barn har vaknat tidigare än 7.30 en endaste gång! Tror dom ärft min morgontrötts gen! Dom gillar helt enkelt att sova båda två!Precis som Jag! haha!)

  • Tjinnill

    Twid: Livet är fan inte rättvist. Ingen av mina pojkar har varit några sömnmänniskor. Nu är förvisso den yngsta snart 4 månader.

    Tycker att nätterna är piss och pest och drar mig för att gå och lägga mig.. Ammar ni eller flaskmatar? Vad har ni för flaska och vilken typ av ersättning?

  • friis

    Våran tjej e uppe med oss tills vi lägger oss, hon får då mat o så lägger jag henne mellan oss med napp o snuttefilt, släcker lampan o efter en stund sover hon.

    Blir hon trött tidigare får hon ligga i vagnen i tvrummet tills vi lägger oss, vaknar hon när jag bär in henne till sängen får hon bara mat o sen sover hon igen.

    Hon e 3 mån o har kanske vaggat henne tills hon somnat 4 ggr när hon vart extremt övertrött o blivit ledsen.

    Hon sover hela natten sen någon månad tillbaka o sover lätt till 11 dagen efter, typ 12 timmar utan mat, underbart.
    Vaknar hon på natten får hon bara nappen o sen somnar hon direkt igen.
    Det passar en morgontrött mamma:)

  • Sessilou

    Min son är precis 3 månader och han somnar oxå vid bröstet när han ammar. Eller så somnar han av att man går runt o vyschar honom, men det börjar bli för tungt nu. Sen har jag lagt ner honom på soffan ( det enda stället han kommer till ro på när vi fortfarande är uppe och vakna). Där har han sen sovit 3-6 timmar i sträck.
    Sen har jag ammat honom i sängen och samsovit resten av natten.
    Han vaknar oxå till många ggr när man lägger ner honom, och det spelar ingen roll om man gått runt med honom i 15 eller 40 minuter.

    Men fom ikväll tänker jag försöka vänja honom vid att sova första passet ( från ca 21-tiden) i sin säng, och kanske att han kan somna där själv oxå. Sen när han vaknar så ammar jag honom i sängen och samsover. Tänker ta en sak i taget!

    Nu har han sovit i sin säng i 50 minuter än så länge. Sitter nästan och håller andan! La ner honom när han var halvsovandes och stod sen och höll honom i handen och gungade sängen lite. På 5 minuter somnade han och jag stod kvar i ytterligare 10 minuter och vaggade lite.
    Men det är väl nybörjartur antar jag för tidigare när vi försökt har han varit hysterisk så det gick inte.

    Får kämpa på....hoppas han lyckas lära sig nya rutinen....för nu e han tung o jag orkar inte kånka runt på honom mer.


    Less is more=)
  • Twid

    Ja, jag vet faktiskt inte vad vi gjort för att förkäna dessa sömntutor!! Får igen det när dom är tonnåringar sen;)

    Vi har flaskmatat båda barnen då jag har NOLL mjölk. Till Äldsta tjejen använde vi Avent flaskorna och dom ÄR guld!

    Nu till lillsnörpan hade vi avent först men sen gick en pip pajj och vi hitta inga nya pipar=( Och när vi varit iväg är det alltid slut på den storlek vi ska ha.. Så vi började med mam univent flaskorna helt okej men inte lika bra som avent.. Och nu har hon vant sig vid dom så det är svårt för hene att få grepp om avent flaskorna. Men testa dom det är ett tips! Hon får ff minifoam droppar då hon lätt sväljer luft. Har försökt sluta med dom men det går inte...Så vi pinnar på med dom! Men det har ingen betydelse sägs det som tur var!

    Båda har fått Nan´s ersättning. Minns dock att ädsta blev stenhård i magen av den. men hon fick då lactulos och allt vart det fart i kistan igen! Testade semper innan vi började med lactuolsen men den kräktes hon floder av samt fick maggknip.

    Det är en heeeel djungel!

  • GreatMaffian

    Vi har aldrig brytt oss om att vagga dottern, inte ens går vi omkring med henne vaggandes i famnen, vi har försökt att skapa en rutin som gör de trevligt & mysigt att lägga flicka utan att de blir jobbigt i längden..

    ända sedan hon va 2 mån så har vi gjort rutin varje kväll, vi lägger oss i vår säng där hon får sin mat & myser, när hon ä mätt & belåten lägger vi henne i hennes säng & där ligger hon en stund & "pratar" & somnar efter ca 5-10 min, hur enkelt & skönt som helst. =) Visst ibland ramlar nappen ut så då får vi gå in & ge henne den..
    (Är idag 4 mån & allt går så stilla & lugnt till)
    Men klart, i början va de väl inte direkt "lugna visor" haha
    Hoppas väl att de vill hålla i sig..;)

  • Åskan

    När hon verkade trött ammade jag henne o sen la jag ner henne i sin säng o stoppade in nappen. Ibland ville hon inte amma (hon var sån som bara ville amma om hon verkligen var hungrig) o då gick det bra att lägga henne direkt.

    (Dessa enkla läggningar slutade när hon lärde sig sitta o ställa sig upp vid 7 mån. Då blev varje kväll en ny utmaning

  • Miosmamma

    greatmaffian: stilig vovve vi har en likadan fast våran kille är gul =)

    Kan inte komma ifrån att det känns som att jag gör fel med lill tjejen. Skulle ju vilja att hon somnade nöjd varje kväll men jag orkar helt enkelt inte bära omkring på henne eller ligga och amma henne i två timmar...

  • Ejin

    vi gjorde nog samma sak då som vi gör nu när hon är ett år snart.. Vi vaggar och studsar och vysschar till sömns.. nu går de oftast ganska fort och vi kan oftast sitta i gungfåtöljen när vi nattar men på den tiden var de förbjudet att sitta o vagga hahah.. då skulle man stå...

    Ett tag somnade hon dock i sin säng utan vaggning.. men det där ändrar ju sej hela tiden ju äldre dom blir...

  • sancho

    Sover allas bebisar hela natten här? vi har också försökt lite smått med rutiner men väldigt försiktigt än så länge :) men kul att läsa hur andra gör så man kan få lite tips!

  • Ejin
    sancho skrev 2009-11-25 17:39:30 följande:
    Sover allas bebisar hela natten här? vi har också försökt lite smått med rutiner men väldigt försiktigt än så länge :) men kul att läsa hur andra gör så man kan få lite tips!
    min ettåring äter fotfarande en gång per natt...
  • Melly
    Miosmamma skrev 2009-11-25 13:28:37 följande:
    greatmaffian: stilig vovve vi har en likadan fast våran kille är gul =) Kan inte komma ifrån att det känns som att jag gör fel med lill tjejen. Skulle ju vilja att hon somnade nöjd varje kväll men jag orkar helt enkelt inte bära omkring på henne eller ligga och amma henne i två timmar...
    Men varför måste du ligga och amma henne i sängen? Låter ju tråkigt då går ju en stor del utav kvällen åt till det liksom

    När mina barn var så små så brukade jag sitta i soffan och amma dom samtidigt som att jag och min man satt och kollade på tv och snackade eller så ammade jag medans jag surfade på datorn

    Alltså prova och ha din bebis med dig under kvällen där du är. Och så ammar du när hon vill och mellan amningarna kan hon typ vara i famnen eller ligga på en filt på golvet eller att hennes pappa kan ha henne osv.
  • hejlis

    Har inte börjat med nattning ännu då mina varit så små. Framförallt inte på nr2! Försökte med 1:an men herregud vad jobbigt och tidskrävande det blev...pust! Hela kvällarna gick ju åt till att "natta" och ligga och amma i sängen. Näe, det jag har gjort är att jag runt 20-tiden (eller när det passat bra) bytt blöja och satt på pyjamas, sedan har de varit med i soffan då vi suttit och kollat på tv eller en film. Ammat lite, slumrat en stund osv. Sedan har jag tagit med bebis när jag gått och lagt mig. Den "vanliga" nattningen har kommit senare, svårt att säga när...När de känts stora och redo för det helt enkelt.

  • Josse B

    Våran bebis är väldigt trött runt 7 tiden så då blir det på med pyjamasen och en flaska efter det (ger baby semp) sedan runt 7.30 ligger hon i sin säng och ibland somnar hon utan tutte men vaknar hon så får hon tutte. Om hon inte kommer till ro så tar vi upp henne och vaggar, vyssar, klappar på rumpan och när hon är på vippen att somna igen så lägger vi ner henne och ger tutte och snutten. Ibland så somnar hon fort för natten och ibland så får man gå in flera gånger. Sedan så äter hon en flaska runt 2 tiden och vaknar ca 7.30 och då gör vi morgon. Våran tjej är 13v.

Svar på tråden Hur nattar ni era 3 månaders?