• smyg

Köpte hus som var inte fackmässigt renoverad

Vi har köpt ett hus som var inte fackmässigt renoverad. Vi måste renovera om pga vattenskador.
    De som ägde huset vägrar betala. Ska vi be om juridisk hjälp?
    Hur gör man?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-26 19:47
    Vi köpte via en mäklare.
    Säljaren ljög och sa att all renovering var fackmässigt utfört.
    Vi besiktigade med Anticimex.

• Svar på tråden Köpte hus som var inte fackmässigt renoverad
  • versan
    Lalalong skrev 2009-11-26 20:30:59 följande:
    Lägger tråden i favoriter. Vi är i en i princip identisk sits som TS. Som jag fattar det är det av stor vikt att det finns på papper att säljaren sa till oss att allt var gjort fackmannamässigt (vilket det verkligen INTE är!!)? Vi ska kolla vårt besiktningsprotokoll om det finns nedfört där. *hoppas*
    Det räcker tillock med att han sagt det muntligt så gäller det som överenskommelse men det är bra om man är flera som hört vad han sagt då annars står det ord mot ord.
  • versan
    versan skrev 2009-11-26 22:07:24 följande:
    Det räcker tillock med att han sagt det muntligt så gäller det som överenskommelse men det är bra om man är flera som hört vad han sagt då annars står det ord mot ord.
    Åtminstone sa försäkringsbolaget det till oss.
    Lalalong skrev 2009-11-26 20:54:07 följande:
    Hjärtligt tacksam för alla uppdateringar. Som sagt, våra "fall" är väldigt väldigt lika när det gäller badrummet! Kom på fler saker. Inte nog med elen och badrummet. Det fanns en panna i huset, kombi olja och ved. Oljetanken var utriven och pannan var bortkopplad från systemet av någon anledning. Enligt säljaren var det inget fel på pannan och det var bara att koppla på den på systemet igen så skulle den gå att använda. Det var förbannad lögn! Jag kan inte detaljerna, det är min man som hållt på med det där, men det var i alla fall mycket svårare än att bara koppla på den (säljaren hade kapat något på något vis...), dessutom var pannan kass! De hade ju då inte använt pannan utan värmt hela huset på bara braskaminen. Det är helt omöjligt!! Vi försökte värma huset med braskaminen vår första vinter där och det gick inte!! Jag har aldrig frusit så mycket :-/. De hade en mycket högre elförbrukning än oss (våra första byggde ju på att vi förbrukade som dem), så jag antar att de hade en hel del sånna där el-element.
    Om förbrukningen i huset blir högre än dom skrivit i Dokumenten när ni såg huset & köpte huset så kan dom bli ersättnings skyldiga.
    Sen om Mäklaren har uppgett fel siffror så kan det bli han som får stå för det.
    Men som sagt leta upp alla siffror när ni köpte huset & kolla vad ni ligger på nu.

Angående pannan så är pannan inte supergammal och säljaren har sagt att den fungerar så skall den ju göra det.
    så kontakta dom och kolla även om dom har tagot en doldförsäkring vid försäljningen.
    Den kan verkligen vara guld värd.

• smyg

Jag blev paff idag när jag pratade med Anticimex. Han tyckte inte att jag skulle gå vidare med detta eftersom det är slöseri med energi och tid. Han tyckte att vi hade en plikt att lyssna på Anticimex när de sa att en fördjupad undersökning behövdes, även om det skulle betyda att klinkers skulle tas bort.
    Däremot har entraprenaden sagt att han skriver gärna ett brev där han beskriver utfört arbetet, och då kommer jag använda det för att visa att badrummet inte var fackmässigt utfört.
    I brevet kommer jag be om namnet på företaget som de påstår har utfört arbete fackmässigt.

• Ventress

Oj, nu är man lite glad att man köper ett nybyggt hus...finns visserligen inga garantier här heller...

• Jaime
    smyg skrev 2009-11-27 20:11:54 följande:
    Jag blev paff idag när jag pratade med Anticimex. Han tyckte inte att jag skulle gå vidare med detta eftersom det är slöseri med energi och tid. Han tyckte att vi hade en plikt att lyssna på Anticimex när de sa att en fördjupad undersökning behövdes, även om det skulle betyda att klinkers skulle tas bort.Däremot har entraprenaden sagt att han skriver gärna ett brev där han beskriver utfört arbetet, och då kommer jag använda det för att visa att badrummet inte var fackmässigt utfört.I brevet kommer jag be om namnet på företaget som de påstår har utfört arbete fackmässigt.
    Ursäkta men vad förväntar du dig för svar av anticimex? Deras affärsmodell bygger ju på en stege där första steget är en överlåtelsebesiktning där man kommer att riska allt. Först i nästa etapp går man mer på djupet.

Nä. Shape up nu, spotta i nävarna och sätt igång. Kontakta mäklarna och få dom att verifiera per mail att de har hört eller sett att säljaren hävdat att det var hantverksmässigt. Ta kontakt med en fackman på våtrum (helst en besiktningsman på fukt och inomhusmiljö, finns ganska många, pm:a mig om du vill ha förslag).

Sen skickar du över brev till säljarna. Och skicka det via mäklaren så du involverar han/henne.
  • versan
    Jaime skrev 2009-11-30 07:51:19 följande:
    Ursäkta men vad förväntar du dig för svar av anticimex? Deras affärsmodell bygger ju på en stege där första steget är en överlåtelsebesiktning där man kommer att riska allt. Först i nästa etapp går man mer på djupet. Nä. Shape up nu, spotta i nävarna och sätt igång. Kontakta mäklarna och få dom att verifiera per mail att de har hört eller sett att säljaren hävdat att det var hantverksmässigt. Ta kontakt med en fackman på våtrum (helst en besiktningsman på fukt och inomhusmiljö, finns ganska många, pm:a mig om du vill ha förslag). Sen skickar du över brev till säljarna. Och skicka det via mäklaren så du involverar han/henne.
    Håller med!
    Ta i med Hårdhandskarna.
    Anticimex gör ju allt för att hålla sin rygg fri.
    Och jag betvivlar att en säljare skulle gå med på att man börjar riva upp deras kakel innan en försäljning blivit gjord.
    Ojj! Mögel nä tack behåll huset.
    Skulle inte tro det.  
    Sen kan man vara efterklok & komma på efter att man skulle ha skrivit en klausul i kontraktet om våtrummen tex...
    Men men nu är ju läget som det är så då gäller det att ta tjuren vid hornen.
    Skicka brevet både till säljaren & mäklaren.
    Dubbla kopior.
    Sen skall du ha originalet själv.
    Sammanställ en pärm lägg i alla kvitton på grejer som ni nu tvingas lägga
    ut själva för att återställa badrummet.
    All komunikation skall ni lägga in i pärmen.
    Ta även kontakt med konsument Ombudsmannnen i er Komun.
    Där kan man få mera tips osv...

I våran Deklaration (En fördjupad undersökning rekomenderas.)
    + att det stod också (En dränering rekomenderas inom en 5årsperiod) eftersom vi hade fuktskador vid socklarna.
    men säljarna sa hela tiden att detta hade kommit förra sommaren (2år sedan) och det var ingen fara.

Så stå på dig.
    Hade säljaren köpt en Dold försäkring via mäklaren???? 
    Och låt oss veta hur det går.
  • Jaime

apropå doldafelförsäkring.

De är lite olika struktur på de olika försäkringslösningarna som mäklarna kränger. Men i grund och botten är de flesta mäklares försäkring en ren personförsäkring för säljaren. Dvs försäkringsbolaget tar över säljarens ansvar minus en självrisk.

mao ganska dåligt för en köpare. Fundera själv vem du vill ha som motpart, en privatperson som säljer 2-3 hus i hela sitt liv, eller ett försäkringsbolag som lever för att processa?

• versan
    Jaime skrev 2009-11-30 14:44:39 följande:
    apropå doldafelförsäkring. De är lite olika struktur på de olika försäkringslösningarna som mäklarna kränger. Men i grund och botten är de flesta mäklares försäkring en ren personförsäkring för säljaren. Dvs försäkringsbolaget tar över säljarens ansvar minus en självrisk. mao ganska dåligt för en köpare. Fundera själv vem du vill ha som motpart, en privatperson som säljer 2-3 hus i hela sitt liv, eller ett försäkringsbolag som lever för att processa?
    hehe... Vi fick rätt mot försäkringsbolaget.
  • Jaime
    versan skrev 2009-11-30 15:44:54 följande:
    hehe... Vi fick rätt mot försäkringsbolaget.
    Imponerande!
  • versan
    Jaime skrev 2009-11-30 17:15:21 följande:
    Imponerande!
    Hehe... Men så har jag en sambo som är superDuktig på att skriva lika krångliga Dokument som dom.
    Skulle tro det berodde på det.
    Vi fick igen flera Hundra tusen kronor för att vi Vann.
    men det var nervpirrande under tiden.
  • smyg

Bra jobbat, Versan!

Vi kommer inte gå vidare. Jag vill så gärna men jag får inget stöd från mannen.
    Där rökte 150.000 kronor

• versan
    smyg skrev 2009-11-30 20:14:02 följande:
    Bra jobbat, Versan!Vi kommer inte gå vidare. Jag vill så gärna men jag får inget stöd från mannen.Där rökte 150.000 kronor
    Men varför!!!!
    Det kostar ju er skitmycket. {#lang_emotions_surprised}
    Måste ju säga att gud vad synd för dom pengarna kunde ni ha gjort mcyket roligt för.
    kan du inte övertala honom?
    Sambon min sa också från början att detta är en smäll vi får ta & då sa jag ALDRIG i LIVET.
    Jag övertalade honom att kämpa & det är vi glada för i dag.
    kram
    Versan
  • elmadumle

Vad är egentligen fackmannamässigt gjort? Vi har renoverat vårtat badrum själva, det räknas som fackmannamässigt gjort då vi gjort det efter anvisningar från en auktoriserad firma och är godkänt av försäkringsbolaget. Det måste inte vara gjort av en firma. El och vattenledningar och installation av ducsh, toalett och handfat är gjort av behöringa firmor.

• versan

Visst kan man göra själv & säga att det är fackmannamässigt utfört men skulle det bli problem & en Auktoriserad firma säger att det är fel utfört så får man som säljare av huset stå för det.
    Då träder inte försäkringsbolaget in med hjälp.
    Och viktigt vid en sån renovering när man själv gjort är att skriva upp allt man använt vilka medel=primer man satt på väggarna, val av ytskikt osv... Sen är det viktigt att man har tagit bilder på olika underlagen och momenten man gjort osv...

• elmadumle
    versan skrev 2009-12-01 10:56:10 följande:
    Visst kan man göra själv & säga att det är fackmannamässigt utfört men skulle det bli problem & en Auktoriserad firma säger att det är fel utfört så får man som säljare av huset stå för det.Då träder inte försäkringsbolaget in med hjälp.Och viktigt vid en sån renovering när man själv gjort är att skriva upp allt man använt vilka medel=primer man satt på väggarna, val av ytskikt osv... Sen är det viktigt att man har tagit bilder på olika underlagen och momenten man gjort osv...
    Nej så är det inte, det sa vårat förs bolag till oss.Har man följt det som en firma säger att man ska göra så gäller det lika väl som om firman sagt att man ska göra. Ta bilder finns heller inget krav på.
  • thebettygirl

Synd att jag inte sett den här tråden tidigare, med tanke på att det verkar som ni hade gett upp. När vi köpte vårt hus valde vi besiktningsman efter de tips som vi hade fått från en person som jobbar med just sådana här frågor om dolda fel... Men om ni skulle vara intresserade av kontakt med personen ifråga, inboxa mig så ska jag kolla om jag inte kan hitta telefonnumret...

Svar på tråden Köpte hus som var inte fackmässigt renoverad