• Anonym (...)

Sår i underlivet

För ett par månader startade en tjej en tråd med samma namn "Sår i underlivet" och jag var med i tråden då jag hade exakt samma problem.
    Alltså så sprickor i huden där de yttre blygdläpparna går ihop och det KLIAR och det gör ont och när man torkar sig ser det ut som att pappret smulat sig osv..

Jag fick idag reda på att det (eller iaf i mitt fall) handlar om psoriasis!
    Jag sökte nämligen för eksem i hårbotten som visade sig vara psoriasis och efter det har det i underlivet kopplats ihop med det.

Ville starta denna tråden så att ni med samma problem och inte fått svar på vad det är för att ingen vet kan kolla upp om det kanske är psoriasis det också.

• Svar på tråden Sår i underlivet
  • Anonym (Linja)

Har inte läst hela tråden, men jag har samma sak. Och jag har haft problem med eksem på övriga kroppen sen jag var spädis.
    Då är det kanske eksem jag har då. Har ingen psoriasis i lövrigt.

• Anonym (,-,-)

Anonym (jag med...?!) skrev 2009-12-04 10:15:57 följande:

Nu blev jag ju lite fundersam när jag läste detta.. har också så..Eksem i hårbotten har jag haft.... ja jag vet inte hur länge.. många många år, sen jag var liten och det är jag inte längre.. ;) Säkert 25 år. Har tjockt hår så jag har mest trott att det är vanlig mjäll. Brukar få så även i ögonbrynen men har trott att jag bara är torr. För många år sen fick jag någon salva på vårdcentralen men det hjälpte inte nämnvärt. Brukar ibland ha bakom örat också, vilket kommit och gått rätt länge, det brukar kunna vara lite men det nöts där då jag har glasögon.Lite nu och då under det senaste året eller så har jag ibland fått röda "märken" i armhålan som försvinner efter ett tag /har använd en kortisonsalva/ och har nu nästan jämt i ljumsken. Är alltid rött där, ibland kliar det och blir lite svullen, och blir -som ni säger- som smulat papper (antar att det är huden som skavs av). Och jag har det i underlivet, där blygdläpparna går ihop fram, kliar ofta, blir som sår och svider..Vad ska jag göra..?! Som om ni vet det.. ;) Gå till läkare eller kan man behandla själv med receptfria salvor..?!
    Vad har du provat tidigare?
    Ofta behövs starkare kortisonsalvor och de är receptbelagda.
  • AnnelieTyresö

Ofta börjar psoriasis i underlivet :S

• Anonym (en till)

Tidigare #11 & 16

AnnelieTyresö skrev 2009-12-04 16:04:39 följande:
    Hade jag ingen aning om..
    Förutom i underlivet får jag som utslag, prickar i armvecket - läste & de skulle kunna liknas vid en av psoriasis-sorterna.
    Blir att pallra sig till läkare nästa gång de dyker upp där nere & på armen.
    Frågan är vilken läkare som är bäst? Var ska man göra?
    Husläkaren, gyn? Krävs de remiss till hudmottagning?
  • AnnelieTyresö

Ring till hud å fråga.

• Anonym (Linja)
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-04 16:04:39 följande:
    Oj, är det så! Jag blir verkligen skitnojig nu. Vi har psoriasis i släkten och mitt underliv ser inte roligt ut till och från. Det kliar som sjutton och lossar massor av hudflisor.
  • Anonym (Anna)

Igår gjorde det oooont (ömt, ungefär som när man bränt sig i solen?) och kliade som faaan. Jag smörjde med fuktgelen under dagen men tog Elocon för natten. Jag har bestämt mig för att kontakta UM igen (jag är bara 21..) och fråga vad jag ska göra. Har för mig att gyndoktorn bad mig ringa Kvinnokliniken nästa gång och hälsa från henne, men jag minns ju inte vad hon heter :-/

• AnnelieTyresö

Ring UM å fråga vem hon menade?
    Eller undrar du vad dr på gyn heter?

• Anonym (Anna)

Gyndoktorn är bara där ibland, när det behövs (hon jobbar alltså inte där) men hon råkade vara där sist jag var dit för mina utslag. Så hon fick ta en titt... hon kunde inte säga vad det var förutom någon slags eksem och skrev ut Elocon. Så sa hon att om det inte blir bättre så ska jag ringa Kvinnokliniken och hälsa från henne. Men jag har glömt hennes namn, gyndoktorns alltså.

Sen är jag lite fundersam över.. hon var ju gyndoktor. Vem ska veta bättre än henne?

AnnelieTyresö skrev 2009-12-05 10:27:05 följande:
    Ring UM å fråga vem hon menade?Eller undrar du vad dr på gyn heter?
  • AnnelieTyresö

Ring till UM å fråga, de vet ju vem de brukar ha där.

Svar på tråden Sår i underlivet