• Anonym (...)

Sår i underlivet

För ett par månader startade en tjej en tråd med samma namn "Sår i underlivet" och jag var med i tråden då jag hade exakt samma problem.
    Alltså så sprickor i huden där de yttre blygdläpparna går ihop och det KLIAR och det gör ont och när man torkar sig ser det ut som att pappret smulat sig osv..

Jag fick idag reda på att det (eller iaf i mitt fall) handlar om psoriasis!
    Jag sökte nämligen för eksem i hårbotten som visade sig vara psoriasis och efter det har det i underlivet kopplats ihop med det.

Ville starta denna tråden så att ni med samma problem och inte fått svar på vad det är för att ingen vet kan kolla upp om det kanske är psoriasis det också.

• Svar på tråden Sår i underlivet
  • Anonym (KusinVitamin)

Har läst här i tråden lite tidigare och nu de sista 2 veckorna testat med att ta 10 droppar av ungarnas D-vitamin och jag måste säga att det blivit en stor förbättring här. Jag har normalt sett bara på ena armbågen men efter förlossningar så har det blivit i underlivet också, såren utvecklas till det. Men nu har underlivet gett vika och armbågen är i hygglig kondition.

Jag anser mig ha bra matvanor och balanserat men uppenbarligen så räcker det inte och vinterns mörker gör väl att det blir värre.

Så ett tips som kan vara värt att testa, kanske inte gör att det läker ut helt men en förbättring är ju alltid välkommet.

• Anonym (...)

hade sår där nere en gång, men hade inte möjlighet att kolla upp det just då. Så ja köpte en "kräm" med kylande effekt på apoteket, som man skulle använda där nere. För mig försvann det efter några dar..?

• Anonym (,-,-)
    Anonym (...) skrev 2010-01-05 22:03:03 följande:
    Usch det jag fick först hjälpte inte.. Decubal för att fjälla av hårbotten och sen Betnovatlösning.. Nu har jag försökt fjälla av igen med Decubal men det vill inte riktigt och efter det ska jag köra med Xamiol, svindyrt :( Hoppa det hjälper.. nästa steg är Bucky mjukröntgen :(I underlivet är det fortfarande rätt lugnt men känns som det håller på att smyga sig tillbaka.. Panik. Vill INTE!
    Gör du rätt?

2g/dag till det blivit bättre. Sen TRAPPA NER-inte tvärsluta. Först varannan dag i 2-3 veckor, sen var tredje dag osv. Det är det enda sättet att bli av med det enl. hudläkaren.
  • Anonym (,-,-)
    Anonym (...) skrev 2010-01-05 22:03:03 följande:
    Usch det jag fick först hjälpte inte.. Decubal för att fjälla av hårbotten och sen Betnovatlösning.. Nu har jag försökt fjälla av igen med Decubal men det vill inte riktigt och efter det ska jag köra med Xamiol, svindyrt :( Hoppa det hjälper.. nästa steg är Bucky mjukröntgen :(I underlivet är det fortfarande rätt lugnt men känns som det håller på att smyga sig tillbaka.. Panik. Vill INTE!
    Samma sak i underlivet, på med betnovat eller vad du har igen! Samma "schema" som ovan, sen 1g/vecka i MÅNGA MÅNADER! Jag har 1g/vecka alltid, tar jag bort den gången återkommer det som ett brev på posten.

Det är ju något som finns i kroppen och själva orsaken blir inte botad, bara symptomen. 
  • Anonym (Anna)

Nu har jag fått tid på Kvinnokliniken. Den 15februari hos en manlig gynekolog

• Anonym (,-,-)
    Anonym (Anna) skrev 2010-01-20 15:25:37 följande:
    Nu har jag fått tid på Kvinnokliniken. Den 15februari hos en manlig gynekolog
    En glad gubbe vill vi se! Nu ska du ju ÄNTLIGEN få hjälp!!!!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (,-,-) skrev 2010-01-20 15:58:17 följande:
    En glad gubbe vill vi se! Nu ska du ju ÄNTLIGEN få hjälp!!!!
    Hihi it's you again
    jag har inte haft så mkt irriation/kliande/utslag på ett tag.. mest sitter det nu ovanför klitoris så att säga, där själva blygläpparna går ihop. Nån osm förstår?
  • Anonym (,-,-)
    Anonym (Anna) skrev 2010-01-20 16:17:02 följande:
    Hihi it's you again jag har inte haft så mkt irriation/kliande/utslag på ett tag.. mest sitter det nu ovanför klitoris så att säga, där själva blygläpparna går ihop. Nån osm förstår?
    Det är nog bara att det satt sig just där.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (,-,-) skrev 2010-01-20 19:05:36 följande:
    Det är nog bara att det satt sig just där.
    När sambon kom hem så berättade jag om min tid till en manlig gynekolog. "Jaha, va bra" sa han. Då påpekade jag återigen att det var en manlig gynekolog. Jag hade nämligen förväntat mig att han skulle säga "åh fan" eller "ja... ha" eller nåt sånt. Men då svarade han "du tror inte han sett ett par fittor sen förut då?"
  • Anonym (...)
    Anonym (,-,-) skrev 2010-01-12 09:29:43 följande:
    Gör du rätt? 2g/dag till det blivit bättre. Sen TRAPPA NER-inte tvärsluta. Först varannan dag i 2-3 veckor, sen var tredje dag osv. Det är det enda sättet att bli av med det enl. hudläkaren.
    Jag har gjort precis som dom sa, det kom alltså inte tillbaka för attjag slutade med kortisonlösningen utan så fort jag slutade med det avfjällande och började med lösningen.
    Nu har jag fått Xamiol istället för Betnovatet och provade men blev samma sak där, men tror att jag kanske inte fjällar av tillräckligt så jag ska prova avfjällningskrämen längre denna gången och sen testa igen. MÅSTE funka nu!!

Måste ringa dom igen dessutom, det sprider sig! Både jag och min kille tycker det är jättekonstigt men antagligen är det väl bara konstig tajming. För så fort jag fick reda på vad mina eksem var så har det spridigt sig. Jag hittar nya små eksem-fläckar på kroppen varje dag känns det som :(
  • Anonym (AJ!)

Måste fråga när ni beskriver smular sig, hur menar ni då?

Har nu under graviditeten fått stora problem med klåda/hudsprickor i underlivet (som blöder ibland och det svider när jag kissar) och främst vid området där blygdläpparna går ihop vid klitoris men nu även längst ut på de inre blygdläpparna (som på mig sticker ut lite..). Huden där känns nu annorlunda liksom hårdare och torrare...

Har frågat läkare och bm om det är svamp eller något annat då jag trodde det först men det verkar det inte vara, de trodde att mer att det var pga det ökade blodflödet och att jag visar svullet underliv. Men jag vet inte känns konstigt att det ska ge klåda och ändrad hud?! Någon som känner igen min beskrivning av problemen och isf vad har ni gjort åt det?

• Anonym (Anna)
    Anonym (AJ!) skrev 2010-01-25 14:07:08 följande:
    Måste fråga när ni beskriver smular sig, hur menar ni då?Har nu under graviditeten fått stora problem med klåda/hudsprickor i underlivet (som blöder ibland och det svider när jag kissar) och främst vid området där blygdläpparna går ihop vid klitoris men nu även längst ut på de inre blygdläpparna (som på mig sticker ut lite..). Huden där känns nu annorlunda liksom hårdare och torrare... Har frågat läkare och bm om det är svamp eller något annat då jag trodde det först men det verkar det inte vara, de trodde att mer att det var pga det ökade blodflödet och att jag visar svullet underliv. Men jag vet inte känns konstigt att det ska ge klåda och ändrad hud?! Någon som känner igen min beskrivning av problemen och isf vad har ni gjort åt det?
    För mig ser det ut som smulat papper.. när man tar ett blött papper och gnuggar runt munnen eller nåt, då brukar det rulla sig/smula sig som suddigummi ungefär. Förstår du? Så ser det ut. men jag är inte säker på om det just är papper, då är det ju inget konstigt

Du kanske är torr i underlivet? Har du provat någon återfuktande kräm? Finns ett par varianter på apoteket, bland intim-grejerna. Jag har en som heter Fuktgel
  • Anonym (,-,-)
    Anonym (Anna) skrev 2010-02-14 21:53:38 följande:
    Imorgon är det dags!
    Hur gick det?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (,-,-) skrev 2010-02-20 19:18:27 följande:
    Hur gick det?
    Bra, tror jag.. eller ja. Han kunde bara konstatera att det var väldigt torrt, och att det troligen är det som kliar. Blev rekommenderad att använda Intim tvättolja i duschen och smörja med Locobase repaire. Och använda Elocon (kortison) om det är extremt. Inga tecken på sjukdom iaf, så det känns skönt!
  • Anonym (en till)
    Anonym (Anna) skrev 2010-02-20 19:29:47 följande:
    Bra, tror jag.. eller ja. Han kunde bara konstatera att det var väldigt torrt, och att det troligen är det som kliar. Blev rekommenderad att använda Intim tvättolja i duschen och smörja med Locobase repaire. Och använda Elocon (kortison) om det är extremt. Inga tecken på sjukdom iaf, så det känns skönt!
    Vad skönt att de inte var ngt så.

Måste fråga om ngn här inne fått höra eller läst till sig & kännt igen sig i diagnosen Vestibulit?
  • Anonym (...)

Måste bara slänga in att Xamiol som jag fick till hårbotten har hjälpt och jag har inga eksem alls nu i hårbotten!! I underlivet har det inte brutit ut heller även om det känns som att det är på väg till och från. Övriga kroppen har jag inte fått bukt med helt än men det börjar bli bättre och har inte spridit sig mer. Känns såååå skönt!

Svar på tråden Sår i underlivet