• Anonym (...)

Sår i underlivet

För ett par månader startade en tjej en tråd med samma namn "Sår i underlivet" och jag var med i tråden då jag hade exakt samma problem.
    Alltså så sprickor i huden där de yttre blygdläpparna går ihop och det KLIAR och det gör ont och när man torkar sig ser det ut som att pappret smulat sig osv..

Jag fick idag reda på att det (eller iaf i mitt fall) handlar om psoriasis!
    Jag sökte nämligen för eksem i hårbotten som visade sig vara psoriasis och efter det har det i underlivet kopplats ihop med det.

Ville starta denna tråden så att ni med samma problem och inte fått svar på vad det är för att ingen vet kan kolla upp om det kanske är psoriasis det också.

• Svar på tråden Sår i underlivet
  • Anonym (Anna)

Låter vettigt
    Anonym (,-,-) skrev 2009-12-07 23:49:21 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-07 14:21:47 följande:
    Min gyn förklarade att under mensen slutar det ofta att klia eftersom kroppen har annat att koncentrera sig på. Sen återkommer det efter mensen igen.
    Jag vet bara vad BM föreslog och hon föreslog att jag skulle ta kontakt med en hudläkare istället för UM etc. Men jag ska ringa UM senare så får vi se vad dom säger.. om jag ska ringa Kvinnokliniken så kan dom bara ge mig ett recept alltså? Om jagfår remiss till huddr. vad kan han göra..? Titta?

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-07 23:50:47 följande:
    Anonym (Anna) skrev 2009-12-05 11:09:23 följande:
    Men de tar inte proverna mellan benen, utan ger dig recept.Men grejen är ju att man behöver remiss till huddr. så det är ju inte bara att hänvisa dig dit.
  • Anonym (,-,-)

Anonym (Anna) skrev 2009-12-07 23:54:16 följande:

Låter vettigt Anonym (,-,-) skrev 2009-12-07 23:49:21 följande:
    Jag menar så här.
    En hudläkare hjälper dig inte utan remiss.
    Därför bör du ringa till gyn först, som bedömer dig och remitterar dig till hudläkare om de anser att det behövs.

Men det här är inget ovanligt problem för en gynekolog - eftersom det är ett ganska vanligt kvinnoproblem så med största sannorlikhet hjälper dom dig. De konsulterar hudläkaren och gör som den säger. Är det något de inte förstår sig på ringer de huddr. som kommer och tittar tillsammans med gyn.
  • Anonym (Anna)

Konstigt att BM sa så då :/ Men det låter bättre om dom gör så! Då andra sidan s verkade gyn-doktorn väldigt förbryllad över mitt problem.. inte som om det vore nåt vanligt direkt. Men vi får se! Idag kliar det som tusan, trots mens jag har smörjt med Elocon (brukar ta fuktgelén på dagen och Elocon för natten annars).

Är det någon det kliar för ovanför klitoris? Där blygdläpparna går ihop liksom..?

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 11:01:40 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-07 23:54:16 följande:
    Jag menar så här.En hudläkare hjälper dig inte utan remiss.Därför bör du ringa till gyn först, som bedömer dig och remitterar dig till hudläkare om de anser att det behövs.Men det här är inget ovanligt problem för en gynekolog - eftersom det är ett ganska vanligt kvinnoproblem så med största sannorlikhet hjälper dom dig. De konsulterar hudläkaren och gör som den säger. Är det något de inte förstår sig på ringer de huddr. som kommer och tittar tillsammans med gyn.
  • Anonym (,-,-)

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 11:31:44 följande:

Konstigt att BM sa så då :/ Men det låter bättre om dom gör så! Då andra sidan s verkade gyn-doktorn väldigt förbryllad över mitt problem.. inte som om det vore nåt vanligt direkt. Men vi får se! Idag kliar det som tusan, trots mens jag har smörjt med Elocon (brukar ta fuktgelén på dagen och Elocon för natten annars).Är det någon det kliar för ovanför klitoris? Där blygdläpparna går ihop liksom..?Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 11:01:40 följande:
    När jag hade mina problem kliade det nog överallt tillslut. Det spred sig med åren.
    Enl. gyn var det blåfärgat, inget jag själv kunde se.

Detta är inget en BM har så stor kunskap om, så det är inte så konstigt.

Om gyn var förbryllad, varför tog h*n inga prover kan man undra.....
    Som min gyn förklarade måste man ta prover för olika åkommor kan se väldigt lika ut,
  • Anonym (Anna)

Jag var ju på Ungdomsmottagningen, som sagt.. och barnmorskan som undersökte mig hade undersökt mig 1 år innan, för samma sak. Men hon kom fram till at jag troligen var torr och skulle prova att smörja med vanlig hudkräm. Andra gången jag var till henne (dvs. sist, i maj) så råkade gyn.doktorn vara där för ett annat ärende (hon kallas bara in om det är något spec) och då tog hon en snabbkik och sa att det var någon form av underlivseksem och skrev ut Elocon. Blev det värre skulle jag ringa Kvinnokliniken och hälsa från henne.

Första gången jag var dit togs prover för könssjukdomar.. på UM är dom inte så avancerade att dom kan göra så mkt mer än så.

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 11:44:41 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 11:31:44 följande:
    När jag hade mina problem kliade det nog överallt tillslut. Det spred sig med åren.Enl. gyn var det blåfärgat, inget jag själv kunde se.Detta är inget en BM har så stor kunskap om, så det är inte så konstigt.Om gyn var förbryllad, varför tog h*n inga prover kan man undra.....Som min gyn förklarade måste man ta prover för olika åkommor kan se väldigt lika ut,
  • Anonym (,-,-)

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 11:47:52 följande:

Jag var ju på Ungdomsmottagningen, som sagt.. och barnmorskan som undersökte mig hade undersökt mig 1 år innan, för samma sak. Men hon kom fram till at jag troligen var torr och skulle prova att smörja med vanlig hudkräm. Andra gången jag var till henne (dvs. sist, i maj) så råkade gyn.doktorn vara där för ett annat ärende (hon kallas bara in om det är något spec) och då tog hon en snabbkik och sa att det var någon form av underlivseksem och skrev ut Elocon. Blev det värre skulle jag ringa Kvinnokliniken och hälsa från henne.Första gången jag var dit togs prover för könssjukdomar.. på UM är dom inte så avancerade att dom kan göra så mkt mer än så. Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 11:44:41 följande:
    Då ringer du till KK. Där ordnar dom så du får hjälp.
  • Anonym (Anna)

Jag ska men jag måste ringa UM först och fråga vad gyndoktorn hette.. och vänta på att min mens gått över.

Vet inte alls var Kvinnokliniken är eller ens var det ligger (bor inte i sthlm, långt därifrån )

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 11:55:31 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 11:47:52 följande:
    Då ringer du till KK. Där ordnar dom så du får hjälp.
  • Anonym (,-,-)

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 12:01:52 följande:

Jag ska men jag måste ringa UM först och fråga vad gyndoktorn hette.. och vänta på att min mens gått över.Vet inte alls var Kvinnokliniken är eller ens var det ligger (bor inte i sthlm, långt därifrån )Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 11:55:31 följande:
    Kvinnoklinik finns på sjukhuset. Nr hittar du i katalogen. Du kan ringa och berätta vad dr. sa, vart du träffade dr. och att du inte minns vad h*n hette men att du skulle ringa. De hjälper dig när du ringer
    I vårt landsting kan man ringa hela dagen, ingen specifik telefontid. Det står i telekatalogen vilka tider som gäller hos er. Så kolla nu och RING! Det finns hjälp att få och den hjälpen behöver du.
  • Anonym (Anna)

Ja dom kanske vet vem som brukar vara där... Usch jag tycker inte om att ringa. Har du något förslag på vad jag ska säga? Jag vet ju vad jag vill men.. uh, jag tkr det är läskigt. Speciellt när det handlar om "dom regionerna".

Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 12:09:03 följande:

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 12:01:52 följande:
    Kvinnoklinik finns på sjukhuset. Nr hittar du i katalogen. Du kan ringa och berätta vad dr. sa, vart du träffade dr. och att du inte minns vad h*n hette men att du skulle ringa. De hjälper dig när du ringer I vårt landsting kan man ringa hela dagen, ingen specifik telefontid. Det står i telekatalogen vilka tider som gäller hos er. Så kolla nu och RING! Det finns hjälp att få och den hjälpen behöver du.
  • Anonym (,-,-)

Anonym (Anna) skrev 2009-12-08 12:13:19 följande:

Ja dom kanske vet vem som brukar vara där... Usch jag tycker inte om att ringa. Har du något förslag på vad jag ska säga? Jag vet ju vad jag vill men.. uh, jag tkr det är läskigt. Speciellt när det handlar om "dom regionerna".Anonym (,-,-) skrev 2009-12-08 12:09:03 följande:
    Min erfarenhet är att just kvinnosjukvården har väldigt goa, snälla och hjälpsamma sköterskor/barnmorskor som svarar i telefonen.

Sen är ju kvinnors underliv deras vardag och det är inte ett dugg pinsamt eller obekvämt att prata med just dom, vilket det är med andra. Det blir väldigt naturligt så att säga.

Du börjar med ditt namn och beskriver dina problem. Sen säger du att du för en tid sen träffade en doktor på din UM. Du fick en salva och att dr. sa att om den inte hjälpte skulle du ringa till KK och hälsa från henne. Den hjälpte inte och nu behöver du hjälp för du blir helt GALEN av den här jättejobbiga klådan.

Lycka till
    Och se nu till att ringa! Har du inte gjort det idag så direkt imorgonbitti! *hytter med fingret *
Svar på tråden Sår i underlivet