• hoppfull trots allt

Blodvärde - järnvärde

Funderar på om någon har koll på vad järnvärdet ska ligga på för att inte ligga för lågt?
    Blev uppringd av BM idag att jag skulle börja med Niferex omgående (är i v13) och att ta mig till labbet för mer prover. Blodvärdet (hb) var ok, det låg på 118 men järnvärdet låg på 9, försökte fråga om det var jättelågt eller bara lite lågt men fick till svar att det är för lågt.. Proverna dom skulle komplettera med var vilket järn det var brist på. Är lite undrande då jag under mina tidigare graviditeter aldrig haft för lågt järnvärde utan bara dåligt blodvärde.
    Någon som har koll på var gränserna går?

• Svar på tråden Blodvärde - järnvärde
  • hoppfull trots allt

puffar upp tråden lite.. någon?

• längtar och väntar

Jag fick bara veta mitt blodvärde vid inskrivningen. Hade 129 och det var även det som var järnvärdet.. Vet inte varför du fått två olika siffror....

• Hanna36
    hoppfull trots allt skrev 2009-12-02 17:41:53 följande:
    Funderar på om någon har koll på vad järnvärdet ska ligga på för att inte ligga för lågt?Blev uppringd av BM idag att jag skulle börja med Niferex omgående (är i v13) och att ta mig till labbet för mer prover. Blodvärdet (hb) var ok, det låg på 118 men järnvärdet låg på 9, försökte fråga om det var jättelågt eller bara lite lågt men fick till svar att det är för lågt.. Proverna dom skulle komplettera med var vilket järn det var brist på. Är lite undrande då jag under mina tidigare graviditeter aldrig haft för lågt järnvärde utan bara dåligt blodvärde.Någon som har koll på var gränserna går?
    http://courses.ki.se/referensvarden_070906.pdf?node=139283
    ~ Mamma till 3 goingar ~
  • Ninnis75

Hej ..

Jag har letat lite men kan inte finna något värde där gränsen för järnbrist går. Du får fråga din BM om det för dom uppgifterna har hon. Järnvärdet är en komponent för sig som behövs i tillräcklig mängd för bildande av hemoglobin. Järnvärde pratar man sällan om.

Med blodbrist (anemi) menas brist på blodfärgämnet hemoglobin (Hb) i de röda blodkropparna, som cirkulerar i kroppen. Hemoglobinet svarar för transporten av syre från lungorna ut till kroppens celler. Vid bildning av de röda blodkropparna behövs järn, vitamin B 12 och folsyra. Saknas någon av dessa så minskar produktionen av röda blodkroppar. Järnbrist uppkommer när tillförseln av järn i kosten inte motsvarar kroppens behov t.ex vid graviditeten då behovet är ökat.

Man får sällan symptom på blodbrist förrän hemoglobinvärdet (Hb) är under 100 g/L. De första tecknen på blodbrist kan då vara trötthet, hjärtklappning, andfåddhet vid kroppslig ansträngning och ibland yrsel.

Jag har samma bekymmer med ett Hb på 117g/L som jag iofs inte tycker är lågt men det hade sjunkit från förra provtagningstillfället, så nu måste jag oxo äta Niferex och fortsätta äta Folsyra dagligen hela graviditeten.

Hoppas du fått lite info ..:)

• Fru OH

Jag tror att värdet ska ligga nånstans mellan 9-30 för normalt. Så du ligger på gränsen. Tror dock att du ligger i farozonen då du är gravid och värdet kan gå ner mer.
    Var glad att det upptäktes för många BM går endast på blodvärde och då ligger du som sagt bättre till. Men som skrevs i förra inlägget är blodvärde inte samma sak som järnvärde.

Har själv alltid väldigt bra blodvärde men urdåligt järnvärde (gravid som ogravid)har varit nere på 4-5. Vilket upptäktes av en observant läkare, sökte vård för jag tappade kraft i armar och ben och orkade inte bära någonting. Förklaring på detta är att vi järnbrist så börjar kroppen priotera bort armar och ben mm för att skydda de inre organen, så därför tappade jag kraft. Min kropp hade börjat göra en rangordning över vad som skulle sparas och vad som kunde offras. Är glad att det upptäktes och det tog ca 2 månader innan jag var fullt återställd och åt järntabletter i ca 1 är efter detta upptäktes.
    Så nu mera när någon tar blodvärde på mig ber jag alltid om ett separat järnvärde, vilket inte är standard i sjukvården.

• ohmydarling

Jag fick också bara veta blodvärdet, mitt var 130. Min bm sa att det ska ligga över 110 för att vara godkänt, över 120 är jättebra - så för en gångs skull var jag väl godkänd. Något specifikt järnvärde fick jag inte höra något om.

• parentesen

Om man ofta äter klippt persilja på rågknäckebröd så får man mycket järn i sig.

Jag märkte att järnvärdet snabbt kunde sjunka så det är bra att ha tillräckliga järndepåer. Så att man inte heller blir yr i huvudet, kanske tappar balansen annars.

Läs i www.Livsmedelsverket.se om vad de olika råvarorna innehåller...

• hoppfull trots allt

tack för info..
    Har nu hittat lite själv, men vet ju inte riktigt än vilket järn det är som är lågt men detta var vanligast enligt labb:

"S-Ferritin ger en indikation av hur mycket järn patienten har i förråden
    Ett serum-ferritin under 30 µg/L är liktydigt med absolut järnbrist." 

Har ju käkat folsyra+mitt val kvinna och druckit en flaska Järnsaft dom 3 sista mån men det verkar ju inte ha hjälpt på något annat än blodvärdet, hb alltså..

Svar på tråden Blodvärde - järnvärde