• hoppfull trots allt

Blodvärde - järnvärde

Funderar på om någon har koll på vad järnvärdet ska ligga på för att inte ligga för lågt?
    Blev uppringd av BM idag att jag skulle börja med Niferex omgående (är i v13) och att ta mig till labbet för mer prover. Blodvärdet (hb) var ok, det låg på 118 men järnvärdet låg på 9, försökte fråga om det var jättelågt eller bara lite lågt men fick till svar att det är för lågt.. Proverna dom skulle komplettera med var vilket järn det var brist på. Är lite undrande då jag under mina tidigare graviditeter aldrig haft för lågt järnvärde utan bara dåligt blodvärde.
    Någon som har koll på var gränserna går?

• Svar på tråden Blodvärde - järnvärde
  • number4

Det kan lätt bli begreppsförvirring här, järnvärdet mäter hur höga järndepåer vi har i kroppen, alltså hur bra dina reserver är. Jag har också alltid haft bra blodvärden (över 140, även som gravid), men tydligen usla järndepåer (ligger runt 10). Jag äter minst en duroferon/niferex per dag sedan vecka 10 och järndepåerna byggs sakta på, nu är jag uppe på 15 (är i vecka 33).

• Trollemora
    number4 skrev 2009-12-04 14:57:19 följande:
    Det kan lätt bli begreppsförvirring här, järnvärdet mäter hur höga järndepåer vi har i kroppen, alltså hur bra dina reserver är. Jag har också alltid haft bra blodvärden (över 140, även som gravid), men tydligen usla järndepåer (ligger runt 10). Jag äter minst en duroferon/niferex per dag sedan vecka 10 och järndepåerna byggs sakta på, nu är jag uppe på 15 (är i vecka 33).
    Är det viktigt att man har bra järndepå??
  • number4

Jag är ju inte medicinskt utbildad, så ni som är det får rätta mig om jag har fel, men låga järndepåer påverkar ork och motståndskraft (mot infektioner). Jag har länge dragits med huvudvärk på daglig basis, trötthet och varit lättemottaglig för virus och infektioner. Dessutom påverkar låga depåer kroppens förmåga att bilda nytt blod (relevant för mig som ska snittas och riskerar förlora ganska mycket blod).

Har varit hos läkare (som ogravid) som konstaterat att hb varit bra och därmed uteslutit järnbrist... Nu som gravid upplyste jag min bm om att jag regelbundet lämnar blod (utan att äta järntabletter eftersom jag har så bra hb!). Detta föranledde ett tidigt test för järndepåer, vilket inledningsvis låg på 7. Nu är depåerna på väg upp och min dagliga huvudvärk är borta :)! Trött är jag ju ändå, men av andra orsaker... Så även om järnintag är jättejobbigt för magen, så är det nog värt det i det långa loppet!

• tickfuckintack

mitt hb va 119 på inskrivningen hos min bm..
    sen på andra kollen på mvc va det på 109..
    i v 20 va det på 104..och min bm sa åt mig att börja med järntabletter (Niferex)
    Jag äter bara multivitamin..och mitt järnvärde ligger nu på 120..
    Niferex är bra..men inte nödvändigt om du äter bra mat :)
    släng i dig broccoli och persilja :)

eftersom ett "normalt" hb (om man inte ens är gravid) ligger runt 110-120

• Moja Lepa

Jag har i normalt tillstånd lågt järnvärde kring 115, på senaste besöket i vecka 23 hade jag 99, och jag har ätit Niferex sedan inskrivningen. sedan började jag med folsyra, B12, Nectarol och Feronol. Mår bra och försöker äta massa brocoli, spenat och rött kött samt att jag lagar massa mat i järngryta. Är lite orolig för hur det kommer bli vid förlossningen om järnvärdet fortsätter sjunka.

• hoppfull trots allt
    Moja Lepa skrev 2009-12-10 18:37:41 följande:
    Jag har i normalt tillstånd lågt järnvärde kring 115, på senaste besöket i vecka 23 hade jag 99, och jag har ätit Niferex sedan inskrivningen. sedan började jag med folsyra, B12, Nectarol och Feronol. Mår bra och försöker äta massa brocoli, spenat och rött kött samt att jag lagar massa mat i järngryta. Är lite orolig för hur det kommer bli vid förlossningen om järnvärdet fortsätter sjunka.
    Hb och järnvärde är ju inte samma sak alls..
    Jah har ett Hb på 118 och ett järnvärde på 9 vilket är väldigt lågt, det bör ligga över 30..även om du har ett bra blodvärde (Hb) kan du ha ett lågt järnvärde. Alla MVC kollar inte järnvärdet utan bara Hb. Vid min förra graviditet i fjol kollade dom inte järnvärdet en enda gång, blev nästan förvånad denna gång när dom gjorde det..

Det finns även olika järnvärde och för att få veta vilket du har brist på tar dom ett prov till. Jag har brist på S-Ferritin..

"S-Ferritin ger en indikation av hur mycket järn patienten har i förråden
    Ett serum-ferritin under 30 µg/L är liktydigt med absolut järnbrist." 
  • msister

Kan bara tipsa om att torkade aprikoser fungerar hur bra som helst om man vill få upp sitt järnvärde. Kanske inte låter så gott men det är det och det fungerar och kanske kan vara värt att testa.....

• hoppfull trots allt
    msister skrev 2009-12-10 22:14:42 följande:
    Kan bara tipsa om att torkade aprikoser fungerar hur bra som helst om man vill få upp sitt järnvärde. Kanske inte låter så gott men det är det och det fungerar och kanske kan vara värt att testa.....
    har köpt hem en påse men inte klarat öppna den än.. har väldigt svårt för allt sånt i vanliga fall och nu är det ännu värre Kollar dock på dom varje dag och ger mig den på att jag ska ge mig på dom..
  • Moja Lepa

hoppfull trots allt skrev 2009-12-10 22:09:14 följande:

Hb och järnvärde är ju inte samma sak alls.. Jah har ett Hb på 118 och ett järnvärde på 9 vilket är väldigt lågt, det bör ligga över 30..även om du har ett bra blodvärde (Hb) kan du ha ett lågt järnvärde. Alla MVC kollar inte järnvärdet utan bara Hb. Vid min förra graviditet i fjol kollade dom inte järnvärdet en enda gång, blev nästan förvånad denna gång när dom gjorde det.. Det finns även olika järnvärde och för att få veta vilket du har brist på tar dom ett prov till. Jag har brist på S-Ferritin.. "S-Ferritin ger en indikation av hur mycket järn patienten har i förråden Ett serum-ferritin under 30 µg/L är liktydigt med absolut järnbrist." 
    Vad lurad man känner sig, visste inte alls detta trodde bara att det var samma benämning för en sak? Varför påstår hon då att jag har järnbrist om hon bara mäter mitt hb värde, helt fel. Kan man be BM att mäta järnvärdet mer precist nästa gång då? Är det oxå bara ett stick i fingret??

Tack för upplysningen, något nytt varje dag =)
  • msister

hoppfull trots allt skrev 2009-12-10 22:22:35 följande:

har köpt hem en påse men inte klarat öppna den än.. har väldigt svårt för allt sånt i vanliga fall och nu är det ännu värre Kollar dock på dom varje dag och ger mig den på att jag ska ge mig på dom..
    Hehehe....men om du finhackar dom kanske det går lättare......
  • number4

Moja Lepa skrev 2009-12-10 23:08:11 följande:

hoppfull trots allt skrev 2009-12-10 22:09:14 följande:
    Vad lurad man känner sig, visste inte alls detta trodde bara att det var samma benämning för en sak? Varför påstår hon då att jag har järnbrist om hon bara mäter mitt hb värde, helt fel. Kan man be BM att mäta järnvärdet mer precist nästa gång då? Är det oxå bara ett stick i fingret??Tack för upplysningen, något nytt varje dag =)
    Lågt HB är en tydlig indikation på för lågt järnintag, så i det avseendet har hon helt rätt. Om ett ferritin-test visar OK depåer så räcker det säkert ganska långt med att äta järnrik kost. Men om du har dåliga järndepåer kommer det inte räcka, det är alldeles för lite järn i t ex aprikoser och spenat för att kunna bygga upp depåerna förhållandevis snabbt. Ligger man runt tio och har halva graviditeten kvar krävs sannolikt minst 100 mg järn per dag och det är i stort omöjligt att få i sig naturligt.
  • Blgebo

Moja Lepa skrev 2009-12-10 23:08:11 följande:

hoppfull trots allt skrev 2009-12-10 22:09:14 följande: Vad lurad man känner sig, visste inte alls detta trodde bara att det var samma benämning för en sak? Varför påstår hon då att jag har järnbrist om hon bara mäter mitt hb värde, helt fel. Kan man be BM att mäta järnvärdet mer precist nästa gång då? Är det oxå bara ett stick i fingret?? Tack för upplysningen, något nytt varje dag =)
    S ferritin (järndepån i kroppen) mäter man genom att ta ett venprov och skicka till lab. Och ja, du kan be din bm ta ett sådant prov nästa gång du kommer till MVC
    Jag hade bra Hb (136) men var aptrött och hade för lågt S Ferritin pga. att jag lämnat blod under en längre tid utan att äta järn. Blev betydligt piggare efter att ha ätit 2 kartonger Niferex.
  • Wailea

Har samma bekymmer här, normalt till högt Hb men lågt järnvärde. Vid min förra graviditet kollade de bara Hb och efetrsom det var så bra behövde jag inte är något extra. Nu är järnvärdet för lågt trots att Hb är högt Känner själv dock inte av detta... Kan ju ha varit likadant förra gången...

Men nu undrar jag då det inte är bra med för högt Hb värde när man är gravid om inte detta också ökar om man måste äta extra järn? Får man inte högre Hb då?

Har heller aldrig tidigare hört talsa om denna skillnad och måste erkänna att jag inte förstår riktigt...

Kan man öka järnvärdet utan att öka Hb och måste man då ta blodprov i armen varje gång för att kolla detta?

• Isop1

Jag har inte fått veta mitt Hb, BM mätte bara järndepåerna (s ferritin) och sa att jag hade 76, vilket betyder att jag inte behöver ta några järntabletter (man skulle ligga över 60). Så det verkar vara den enda mätningen de tänker göra, mina depåer ska räcka hela graviditeten.

• Lexikon

Om man äter mycket järn stiger först hb, sedan kommer järnet istället gå till att bygga upp förråden.

Så först stiger hb till det kroppen tycker är lagom, sedan ökar järndepåerna.

För högt hb kräver att man har en ärftlig genetisk sjukdom som är ovanlig i Sverige. Då kan man hamna på nivåer i stil med 200 i hb, och behandlingen för den sjukdomen är att lämna blod. Inte så farligt alltså... (Så länge det upptäcks.)

120 räknas oftast som ganska lågt i hb för en kvinna, speciellt om hon är gravid.

Själv låg jag på 130 i hb men 6 i s-ferritin i vecka 4. Botmedlet: 2st duoferon 100mg om dagen genom hela graviditeten och ca två månader efter.

För låga järnvärden kan öka risken för förlossningsdepression, men oftast blir man "bara" trött, hängig och oftare förkyld. Vilket är onödigt lidande.

Barnet får oftast vad det behöver, men glöm inte att begära sen avnavling då barnet annars kan förlora så mycket som uppemot halva sin blodvolym och därmed riskera blodbrist vid 4-6månadersåldern.

• preciousgirl
    Lexikon skrev 2010-02-23 20:36:26 följande:
    Om man äter mycket järn stiger först hb, sedan kommer järnet istället gå till att bygga upp förråden. Så först stiger hb till det kroppen tycker är lagom, sedan ökar järndepåerna. För högt hb kräver att man har en ärftlig genetisk sjukdom som är ovanlig i Sverige. Då kan man hamna på nivåer i stil med 200 i hb, och behandlingen för den sjukdomen är att lämna blod. Inte så farligt alltså... (Så länge det upptäcks.) 120 räknas oftast som ganska lågt i hb för en kvinna, speciellt om hon är gravid. Själv låg jag på 130 i hb men 6 i s-ferritin i vecka 4. Botmedlet: 2st duoferon 100mg om dagen genom hela graviditeten och ca två månader efter. För låga järnvärden kan öka risken för förlossningsdepression, men oftast blir man "bara" trött, hängig och oftare förkyld. Vilket är onödigt lidande. Barnet får oftast vad det behöver, men glöm inte att begära sen avnavling då barnet annars kan förlora så mycket som uppemot halva sin blodvolym och därmed riskera blodbrist vid 4-6månadersåldern.
    Min minsting (1 vecka gammal idag) hade för högt hb vid födseln, 220 låg det på. Vi hade sen avnavling på honom o fick som förklaring av barnläkarn att det kunde ha orsakat det höga hb:t.
    Hmm... Nu funderar jag såklart då jag läser det du skrivit om "en ärftlig genetisk sjukdom som är ovanlig i Sverige".
    Vad är det för sjukdom? Vad heter den? Vet du (eller nån annan) det?

Han hade även lågt blodsocker samt var snabbandad. {#lang_emotions_cry}
    Så det blev Neonatalen en tid för oss med konstant övervakning!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ ღ Benjamin ♂-98, Ellioth ♂-o5 samt Theo ♂-1o ღ ♥ ღ ¸.?°`¯)
  • Lexikon

Polycytemi heter sjukdomen. Och den utvecklas under en längre tid, vanligast hos medelålders män. Generellt får inte barn för högt hb av sen avnavling, men din son hade kanske mått bra av att avnavlas tidigt. Dock hade han ju andra problem också, kanske hänger de ihop?

Svar på tråden Blodvärde - järnvärde