Inlägg från: Xgirl83 |Visa alla inlägg
  • Xgirl83

För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 10

Pink Muffin: Jag är också lite konfunderad, för jag tror den som såg dem först skrev windstoppers, men sen verkade alla andra tolka det som skaljackor, och det är ju just skaljackor som andra har sett i butik nu. Så tror den som skrev citatet nedan menade skaljackor? Eller så har det kommit både och.

mellerud skrev 2010-01-21 21:06:57 följande:
    Såg nya windstoppers och överdragsbyxor från Fix idag.
    Lilla S 071116 och kommande nytillskottet BF 100509
  • Xgirl83
    Pink Muffin skrev 2010-01-26 13:29:25 följande:
    *haha* Ja, ibland kan det ju bli missförstånd, men jag har fått rapport från min personliga Lindex-spanare att det finns i butik!
    Jaha, då var det ju en annan sak!
  • Xgirl83
    Hejpådig skrev 2010-01-27 11:44:20 följande:
    måste fråga- vad gör en skaljacka så bra? är själv på jakt efter en vårjacka till dottern.....
    Den är vattentät (men andas) och så kan man variera vad man har under den beroende på temperatur, t ex med fleecetröja. En "vanlig" vårjacka har ju oftast ett visst foder som kan vara för varmt vissa dagar t ex. En skaljacka kan ju användas även på sommaren ibland när det är blåsigt och/eller regnigt. Skaljackan är helt enkelt ett vind- och vattentätt "skal".
  • Xgirl83

Jag tyckte skaljackorna var lite tråkiga i färgen, det kunde ju komma nåt nytt. Sen tycker jag färgen på den gröna skaljackan ser exakt ut som färgen på vinterjackan, men kanske det är min dator som inte visar färgerna rätt? För nya Mumin-tunikan i grönt hade en lite annan färg i verkligheten än vad det såg ut på min dator. Även WS-fleecen såg trist ut.

Tur att jag inte behöver nån skaljacka i år (tror jag).

• Xgirl83

Överdragsbyxor kan användas som regnkläder, men det beror ju dock lite på hur vattentäta byxorna är. Det finns de som är vattenavvisande (som de för 149:- på Lindex) och de som är vattentäta (som FIX för 299 . Dock har även de billigare från Lindex hållit ute vatten bra för oss! Överdragsbyxor används när det är fuktigt eller blött ute. Det behöver ju inte nödvändigtvis regna men framför allt på våren och hösten är det ju nästan jämt lite blött. Så skyddar de ju mot vind också, och så kan man ha fleecebyxor under också om det är kallt. Om det verkligen är blött och regnigt så sätter vi på galonbyxor, men för det allra mesta så räcker antingen de från Lindex för 149:- eller så har hon ett par vattentäta överdragsbyxor från Freewear.

Galon andas ju inte så därför undviker jag det. Jag skulle inte låta min dotter gå i antingen galonkläder eller fodrade galonkläder hela vinterhalvåret. Andra verkar gilla det, men eftersom jag själv aldrig skulle vilja springa runt i kläder som inte andas ett dugg, så känns det ju fel att sätta på min dotter det.

star67 skrev 2010-01-28 22:46:54 följande:
  • Xgirl83
    sarsparis skrev 2010-01-29 21:32:58 följande:
    Skrev tidigare i tråden ang storlek på skaljackan, hur stor den kan vara utan att vara för stor. provade idag 92 på lillen, jämförde även 98 och 92 mot varann. på längden skilde det ca ½ cm mellan storlekarna, på bredden ca 2 cm. så jag behöll 98 då jag tyckte att 92 satt lite väl för perfekt nu, han ska ju inte ha den förrän i mars april typ. Måste säga att jag trodde att det skulle skilja mer än nån futtig cm......
    Men 2 cm på bredden kan ju göra så att jackan blir mer osmidig att ha på sig också. Hur var skillnaden i ärmarna då?
  • Xgirl83
    Lantani skrev 2010-02-01 10:45:48 följande:
    Någon som har erfaranhet av överdragsbyxorna som kostar 149 kr? Tycker det lät som ett himla bra pris, men hur bra är dom? Funderade först på skalbyxorna från pop, men de är så dyra, så det hade varit bra om man hittat något alternativ som funkar bra!Kan tillägga att sonen är snart 15 månader och går ännu bara lite, kryper fortfarande mest. Tror helt klart att han kommer gå tills överdragsbyxorna ska användas. Tror ni de funkar bra till honom under våren?
    Jag tycker de fungerade bra till dottern i våras och i höstas (1½-2 år gammal) och hon har inte varit blöt. Men då har hon inte suttit i några vattenpölar direkt heller kanske. Om du är osäker så kan du ju köpa de från FIX, det är ju ändå halva priset jämfört med Pop och de ska vara helt vattentäta. Men som sagt, jag var nöjd med de billigare.
Svar på tråden För alla oss som gillar Lindex ( och andra barnkläder) del 10