• Novemberstjärnan

Stephenie Meyers böcker!

Då har man köpt Stephenie Meyers böcker, twilight böckerna. Är dem bra, har jag något att se fram emot? Jag tyckte filmen var sådär, är böckerna bättre? Vad tycker du?

//Becca

• Svar på tråden Stephenie Meyers böcker!
  • Puchiko

jag fick de två första böckerna i julklapp jag älskade första filmen, andra har jag inte sett..

• SweetNilam
    Masin skrev 2010-01-05 23:16:34 följande:
    Jag bara älskar både filmerna och böckerna. Jag såg först Twilight och sen fick jag reda på att det fanns böcker oxå. Jag kan tycka att det är lättare att läsa en bok om man redan set filmen för då vet man redan hur alla karaktärer ser ut, omgivningen osv.

o0Misan0o skrev 2010-01-01 17:02:22 följande:
    ) fast jag är glad att jag såg filmen innan jag läste boken då jag fick "ansikten" till alla karaktärerna =) Nu ska fjärde boken inhandlas =)
    Måste bara säga att jag inte håller med er vad det gäller det där! Men det är ju olika förstås

I min fantasi är Edward bra mycket snyggare och Jacob kanske en aning mer alldaglig. Jag är glad att jag lyssnade på böckerna innan jag såg filmen, så att jag fick skapa mig en egen bild av hur allt ser ut. Jag tycker det är roligare än att få allt "serverat på ett fat" But hey, that´s me!
  • yodi

har sett filmerna och läst böckerna, filmerna är bra men böckerna är ännu bättre

• Justmeokay

Det kommer komma en femte bok för er som undrar. Midnight Sun heter den.

Den är sen för att någon nära till henne la ut halva boken på nätet innan den ens var färdig så hon la ner skrivandet en lång period efter det, men skall vara igång med skrivandet nu. 
  • ElviraSofia
    Justmeokay skrev 2010-01-08 14:56:11 följande:
    Det kommer komma en femte bok för er som undrar. Midnight Sun heter den. Den är sen för att någon nära till henne la ut halva boken på nätet innan den ens var färdig så hon la ner skrivandet en lång period efter det, men skall vara igång med skrivandet nu. 
    Har det kommit ut och står någonstans att den kommer att släppas säkert? kan du länka dit isåfall?
  • Masin
    SweetNilam skrev 2010-01-06 08:41:02 följande:
    I min fantasi är Edward bra mycket snyggare och Jacob kanske en aning mer alldaglig. Jag är glad att jag lyssnade på böckerna innan jag såg filmen, så att jag fick skapa mig en egen bild av hur allt ser ut. Jag tycker det är roligare än att få allt "serverat på ett fat" But hey, that´s me!
    Robort pattinson är ju bara så snygg och är perfekt för rollen som Edward.
    Tylor Lautner lika så...dom är som klippta och skurna för deras roll!
  • Triskele

Jag har lite svårt att se lockelsen med böckerna faktiskt.

Min uppfattning av dom hittills har varit att dom handlar om en flicka med seriösa identitetsproblem som blir förföljd och övervakad av en varelse som uppenbarligen inte har några betänkligheter att styra och manipulera henne att göra det den vill.
    Att hon, som det verkar iaf, underkastar sig och inte ens försöker utvecklas till en egen person påminner mig om flickor som växer upp i utsatta situationer och som av mycket komplicerade anledningar väljer kontrollerande och ibland våldsamma partners.
    Att dessa beteenden framställs som ideal och eftersträvansvärt i en relation oroar mig starkt.
    Vad är det för ideal som förespråkas undrar jag?
  • SweetNilam
    Masin skrev 2010-01-09 11:09:26 följande:
    Robort pattinson är ju bara så snygg och är perfekt för rollen som Edward. Tylor Lautner lika så...dom är som klippta och skurna för deras roll!
    Håller inte alls med.
  • SweetNilam
    Triskele skrev 2010-01-09 11:25:09 följande:
    Jag har lite svårt att se lockelsen med böckerna faktiskt. Min uppfattning av dom hittills har varit att dom handlar om en flicka med seriösa identitetsproblem som blir förföljd och övervakad av en varelse som uppenbarligen inte har några betänkligheter att styra och manipulera henne att göra det den vill. Att hon, som det verkar iaf, underkastar sig och inte ens försöker utvecklas till en egen person påminner mig om flickor som växer upp i utsatta situationer och som av mycket komplicerade anledningar väljer kontrollerande och ibland våldsamma partners. Att dessa beteenden framställs som ideal och eftersträvansvärt i en relation oroar mig starkt. Vad är det för ideal som förespråkas undrar jag?
    Härlig reflektion! Och jag håller med. I botten är det ju så hon framställs och det var faktiskt lite den tanken jag fick från början med. Att hon underkastar sig andra. Men jag ser ändå en viss tjusning i berättelsen, men det är mest kärlekshistorierna då.
  • ElviraSofia
    annzah skrev 2010-01-09 11:12:17 följande:
    Om det är helt säkert vet jag inte, kan inte hitta någon säker källa på det - men här kan du läsa utkastet till de första tolv kapitlen om du är sugen: stepheniemeyer.com/pdf/midnightsun_partial_dr... :)
    Jo, jag har sett det där redan. Tänkte bara om du sett något som bekräftade att den skulle komma. För som det ser ut nu så vet ingen säkert alls vad jag vet :)
  • Linnéa777

Jag är så besviken på böckerna efter allt jag hört. Tycker de känns ganska fjortis och barnsliga.

• Novemberstjärnan
    Linnéa777 skrev 2010-01-09 21:58:42 följande:
    Jag är så besviken på böckerna efter allt jag hört. Tycker de känns ganska fjortis och barnsliga.
    Det är det som är sååå härligt tycker jag. Känns som man är fjorton igen! Underbart!
  • ElviraSofia
    Novemberstjärnan skrev 2010-01-09 22:06:09 följande:
    Det är det som är sååå härligt tycker jag. Känns som man är fjorton igen! Underbart!
    Eller hur, man känner sig som när man mindre och hade en tonnårscrusch i någon kändis. Hihi
  • Erizajo

Men fy vad ni är hemska! Twilight böckerna är genialiska! Stephenie meyer är ju helt enkelt ett geni!

Läsvärd är dessutom boken genom dina ögon, boken hon skrivit som ej handlar om Bella & Edward

• SweetNilam
    Erizajo skrev 2010-01-13 09:55:22 följande:
    Men fy vad ni är hemska! Twilight böckerna är genialiska! Stephenie meyer är ju helt enkelt ett geni! Läsvärd är dessutom boken genom dina ögon, boken hon skrivit som ej handlar om Bella & Edward
    Tja, det är väl en smaksak, som med allt annat.
  • Erizajo

Hej!
    För alla som undrar över midnight sun har jag här ett utdrag frå Stephenies officiella hemsida:

June 2008 Update: In response to the outrageous number of emails that I have received with questions concerning Midnight Sun, I talked to Stephenie this weekend and she asked me to let everyone know that Midnight Sun is her next project. She has not yet finished writing it (and there is no timeline set up, so we all need to put a lot of effort into being patient for a while longer), but she is definitely still planning on having it published. And, after Breaking Dawn comes out, Stephenie will have much more time to focus on writing Midnight Sun.

så förhoppningsvis kommer den snart!

• 0mim

Är lite halft såld på böckerna. Har inte sett filmerna men vad jag sett på bilder är min Edward mycket snyggare.  :)
    Hatar att se filmen före jag läst boken då jag vill skapa mig en egen bild av karaktärer och miljöer.

• vackrastarflow
    ElviraSofia skrev 2010-01-09 21:56:10 följande:
    Jo, jag har sett det där redan. Tänkte bara om du sett något som bekräftade att den skulle komma. För som det ser ut nu så vet ingen säkert alls vad jag vet :)
    Jag hoppar in här... Den ska tydligen komma ut, men det är ju ingen fortsättning efter fyran, det är samma som ettan fast berättad ut Edwards synvinkel. synd tycker jag, jag vill ha fortsättning på fyran!
Svar på tråden Stephenie Meyers böcker!