Sanningen om tandtråd...
Min tandläkare "tjötar" om tandtråd , men är det verkligen så att "folk" gör detta?
Så kom igen nu alla glada, med eller utan friskt tandkött!
Jag vill veta era kvällsrutiner i badrummet, med eller utan tandtråd
Min tandläkare "tjötar" om tandtråd , men är det verkligen så att "folk" gör detta?
Så kom igen nu alla glada, med eller utan friskt tandkött!
Jag vill veta era kvällsrutiner i badrummet, med eller utan tandtråd
borstar tänderna, använder tandtråd och munskölj (varierar mellan listerin och fluor skölj med extra fluor i) och har alltid minst 1 hål när jag kommer till tandläkaren. har alltid varit så och kommer säkert alltid vara så! = dyrt!
Jag tror att det är viktigare med tandtråd för vissa än det är för andra, det beror ju lite på hur stora luckor mellan tänderna man har. Vissa kan ju inte få ner en tandtråd ens, då är det nog svårare för matrester att fastna där också.
Nu är jag tandläkare men får väl erkänna att det inte blir varje dag men väl varannan.
Plackers Flex (de färgade, inte de vita) tycker jag är smidigast men de gör itne mer rent än vanlig tandtråd som man virar upp på fingrarna.
Men det är itne matrester som ska bort - det är bakterierna! Så särskilt de med mycket trångt mellan tänderna behöver tandtråden! Det finns "glide-tråd" på apoteket, den är teflonbehandlad och kommer ner nästan överallt och kommer man inte ner med det får man be sin tandläkare putsa lite på tänderna.
Fluorskölj kör vi stenhårt med i familjen, vanlig Dentan utan smak. Har ni en flaska Listerine över så släng inte den - funkar kanon på myggbett!
Menhir, leg tandläkare
Jag använder tandtråd. Någon vecka kan jag missa, men oftast försöker jag använda tandtråd en till två gånger varje vecka.
Ingen extra fluor i form av munskölj eller så. Använder t.o.m. två tandkrämer varav den ena är utan fluor.
Har inga hål.
Använder inte tandtråd regelbundet, *skäms* borde göra det.
Dock har jag sån där munskölj från dentan som jag sköljer med. Och så givetvis borstar jag tänderna.
Dock har jag en mani på att borsta tänderna så jag borstar tänderna lite oftare än normalt kanske. Skdligt eller inte, det märker jag väl i framtiden.
Jag använder tandtråd varje dag oftast både mrgon och kväll, det händer att jag slarvar på kvällen, men på morgonen gör jag det alltid. Jag tror inte riktigt på olika tandsköljningsmedel, om jag skulle använda något skulle jag köpa fluorskölj av typen man fick i skolan, inte Listerine eller liknande.
Kul att se så många svar....
Alla ni som använder tandtråd hur går det då hos tandläkaren? Har ni hål eller hjälper "tandtrådandet"? Och ni som bara borstar tänderna... har ni hål eller inte?
Jag tandtrådar mer än jag borstar tänderna, det spänner ju och blir jätteläbbigt om man inte tar bort det mellan tänderna. Har ni förresten känt hur det luktar om ni INTE tandtrådat en dag och tar bort det som finns där, fifän!
jag har jättetätt mellan mina tänder och det är just mellan tänderna jag får hål. använder nu tandtråd varje dag och hoppas att det ska hjälpa. när jag borstat tänderna noga och sedan använder tandtråd så fastnar det ju gegg på tandtråden, så jag märker ju att den verkligen behövs!! sen borstar jag lite till med tandborsten, och sist dentan munskölj. men detta gör jag bara på kvällen, på morgonen hinner jag bara med vanlig tandborstning :)
Eftersom jag vill ha en ren känsla i munnen så använder jag INTE tandtråd. Det är tillräckigt med att det blöder från tanborstningen. Jag borstar tänderna nogrannt två gåger om dagen, jag använder munskölj två gånger om dagen och jag tuggar även tuggumin med flour och sånt enligt tandläkarns rekomendationer.
Jag försökte använda tandtråd för nått år sedan men stötte på några problem........ tex så gick det inte att få ner tandtråd mellan en del tänder, och på de ställen där det gick så blödde bara tandköttet så jag slutade efter typ ett halvår. Det blödde inte mindre.
Mitt tandkött har alltid börjat blöda vid tanbortsning sedan jag var typ fem eller nått. Så typ i tjugo år.
Jag röker inte, jag snusar inte, jag ?småäter? väldigt lite men inget fungerar.
Så det där om att tandköttet vänjer sig är bara bullshit