• Matillin

Frågor och svar om Matematik!!

Tänkte att det kunde behövas en mattetråd här inne så slipper alla skriva separata trådar.
    Vart lite fjantig rubrik men hoppas alla fattar vad det betyder i alla fall
    Jag sitter och övar inför mitt nationella prov i matematik b nu och har lite frågor.
    Kommer säkert behöva hjälp nästa termin när jag ska läsa matematik c.

• Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!
  • Matillin

Någon som kan förklara hur jag ska lösa?

a) x/2 - 15 = x/5

b) y/4 + 1 = 2y/3

• saxen2
    Matillin skrev 2009-12-04 11:16:43 följande:
    Någon som kan förklara hur jag ska lösa? a) x/2 - 15 = x/5 b) y/4 + 1 = 2y/3
    a)

x/2-15=x/5 ,multiplicera båda led med 5

5x/2 -75 = x, flytta över x och 75

3x/2 = 75, flytta över 2an

3x=150, dela med 3

x = 50

b)

y/4 + 1 = 2y/3 , multiplicera båda led med 4

y + 4 = 8y/3, flytta över y till högerled

4=5y/3, mult. med 3 båda led

5y=12, dela med 5

y=12/5
  • Matillin
    saxen2 skrev 2009-12-04 12:06:58 följande:
    a)x/2-15=x/5 ,multiplicera båda led med 55x/2 -75 = x, flytta över x och 753x/2 = 75, flytta över 2an3x=150, dela med 3x = 50b)y/4 + 1 = 2y/3 , multiplicera båda led med 4y + 4 = 8y/3, flytta över y till högerled4=5y/3, mult. med 3 båda led5y=12, dela med 5y=12/5
    Tack nu fick jag en till lösning på problemet.
    Fick en annan lösning i en annan tråd, men det finns tydligen många när det gäller bråk.
    Ska testa att lösa det på ditt vis nu.
  • Matillin

x/2-15=x/5 ,multiplicera båda led med 5

5x/2 -75 = x, flytta över x och 75

3x/2 = 75, flytta över 2an (varför blir det 3x/2 när jag flyttar över x? )

3x=150, dela med 3

x = 50

• saxen2
    Matillin skrev 2009-12-04 12:14:22 följande:
    x/2-15=x/5 ,multiplicera båda led med 5 5x/2 -75 = x, flytta över x och 75 3x/2 = 75, flytta över 2an (varför blir det 3x/2 när jag flyttar över x? ) 3x=150, dela med 3 x = 50
    Det står 5x/2 - x

när det står så måste du ha samma nämnare för att kunna räkna ut det.

x=2/2*x

eftersom 2 genom 2 är 1 står det samma sak

så (5x-2x)/2 = 3x/2
  • MAGU

Hej!
    Jag har också nationellt prov i matte B snart, närmare bestäm nästa lördag (12/12). Jag tycker inte att någor känns riktigt oklart, utan det mesta sitter (förhoppningsvis). Jag fick MVG i Ma A, men tror tyvärr bara att jag får ett VG i B-kursen.

• Matillin
    MAGU skrev 2009-12-05 20:09:03 följande:
    Hej!Jag har också nationellt prov i matte B snart, närmare bestäm nästa lördag (12/12). Jag tycker inte att någor känns riktigt oklart, utan det mesta sitter (förhoppningsvis). Jag fick MVG i Ma A, men tror tyvärr bara att jag får ett VG i B-kursen.
    Många säger tydligen att B kursen är den svåraste?
    Jag tror det blir VG i B-kursen för mig med men hade varit nice med ett MVG.
    Men jag är inte beroende av att få höga betyg egentligen eftersom jag söker in till högskolan via högskoleprovet.
    Däremot är det ju en fördel om man kan matten bra när man skriver högskoleprovet då två delar där består av matematik 
    Det mesta sitter hos mig med nu, men ska sätta mig och repetera några kaptiel till idag.

Vad tycker du har varit svårast med b kursen.
    Jag tycker additionsmodellen och substitutionsmodellen, så det ska jag öva lite mer på idag så det sitter helt.
  • saxen2
    Matillin skrev 2009-12-06 09:09:14 följande:
    Jag tycker additionsmodellen och substitutionsmodellen, så det ska jag öva lite mer på idag så det sitter helt.
    Vad är additionsmodellen?
  • MAGU
    Matillin skrev 2009-12-06 09:09:14 följande:
    Många säger tydligen att B kursen är den svåraste?Jag tror det blir VG i B-kursen för mig med men hade varit nice med ett MVG.Men jag är inte beroende av att få höga betyg egentligen eftersom jag söker in till högskolan via högskoleprovet.Däremot är det ju en fördel om man kan matten bra när man skriver högskoleprovet då två delar där består av matematik  Det mesta sitter hos mig med nu, men ska sätta mig och repetera några kaptiel till idag.Vad tycker du har varit svårast med b kursen.Jag tycker additionsmodellen och substitutionsmodellen, så det ska jag öva lite mer på idag så det sitter helt.
    Jag har inte problem med någon av dom två nu, men vet att det var lite krångligt i början, kanske ska man ändå plugga litegrann på dem så man fräschar upp minnet. Funktioner är inte min grej, inte för att det är svårt utan mest för att jag tycker dte är trist. Slumpförsök i flera steg kan vara lite krångligt ibland tycker jag.
  • Matillin
    saxen2 skrev 2009-12-06 14:05:23 följande:
    Vad är additionsmodellen?
    Additionsmetoden och substitionsmetoden heter det, skrev fel.
Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!