• Matillin

Frågor och svar om Matematik!!

Tänkte att det kunde behövas en mattetråd här inne så slipper alla skriva separata trådar.
    Vart lite fjantig rubrik men hoppas alla fattar vad det betyder i alla fall
    Jag sitter och övar inför mitt nationella prov i matematik b nu och har lite frågor.
    Kommer säkert behöva hjälp nästa termin när jag ska läsa matematik c.

• Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!
  • Lamilla

Vad konstigt att mitt gamla nick kom upp! Jag är ialla fall online!

• Christ
    Lovestory skrev 2010-01-22 00:50:49 följande:
    Christ skrev 2010-01-22 00:32:30 följande: 2(x+h)-7(x+h)^2-(2x-7x^2)2(x+h)-7(x^2+2xh+h^2)-(2x -7x^2)2x+2h-7x^2-14xh-7h^2-2x+7x^22h-14xh-7h^2 Hej! Tack för din hjälp . Men jag förstår inte riktigt... Jag använder mig utav kvadreringsregeln och då blir ju talet: 7(x^2+2xh+h^2) Sedan när jag skriver ut det fullständiga talet så blir det: 2(x+h)-7(x^2+2xh+h^2)-(2x-7x^2) Är det rätt så långt?
    Yes, det är rätt. Kom ihåg att minus framför parantesen ger teckenbyte inne i den!
  • Lamilla
    Christ skrev 2010-01-22 00:53:15 följande:
    Yes, det är rätt. Kom ihåg att minus framför parantesen ger teckenbyte inne i den!

Vad bra! Då ska vi se här...

Då blir det alltså:

(2x+2h)(7x^2-2xh+h^2)(2x+7x^2)?

Jag blir lite förvirrad när det gäller teckenbyte inne i parentesen. Vad händer med minustecknet som är utanför parentesen då? Gäller det även teckenbyte ifall det står -7 framför parentesen? Då är ju sjuan närmast parentesen och inte minustecknet?

• Christ
    Lamilla skrev 2010-01-22 01:01:07 följande:
    Vad bra! Då ska vi se här... Då blir det alltså: (2x+2h)(7x^2-2xh+h^2)(2x+7x^2)? Jag blir lite förvirrad när det gäller teckenbyte inne i parentesen. Vad händer med minustecknet som är utanför parentesen då? Gäller det även teckenbyte ifall det står -7 framför parentesen? Då är ju sjuan närmast parentesen och inte minustecknet?
    Om det står minus framför en parantes så ändras samtliga tecken inne i den när du tar bort den;
    -(x-h) = +(-x--h) = -x+h
    När du har en siffra framför perentesen så multiplicerar du siffran med samtliga siffror inne i parentesen;
    -7(x-h) = (-7x--7h) = -7x+7h

Således blir det;
    2(x+h)-7(x^2+2xh+h^2)-(2x-7x^2) = (2x+2h) -7x^2-14xh-7h^2 - (2x-7x^2).
    Den sista parentsen kan kan du försöka med själv.
  • Lamilla

Vad dum jag är, nu förstår jag .

Men i sista parentesen så bytar jag ju bara ut minustecknet till ett plustecken?

• Christ

Yes, mer eller mindre.
    - (2x-7x^2) = -2x+7x^2

• Lamilla

Svaret i facit är: 2h-14hx-7h^2

Jag får det till: 2h-14xh+7h^2?

• Lamilla

Varför har h 0ch x bytat plats i facit?

• Christ

Tänk på att de två obekanta är siffror. 2*3 är ju samma sak som 3*2. Alltså är x*h = xh = h*x = hx. Det kvittar alltså vilken av dem som kommer först, värdet blir detsama.

Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!