• Matillin

Frågor och svar om Matematik!!

Tänkte att det kunde behövas en mattetråd här inne så slipper alla skriva separata trådar.
    Vart lite fjantig rubrik men hoppas alla fattar vad det betyder i alla fall
    Jag sitter och övar inför mitt nationella prov i matematik b nu och har lite frågor.
    Kommer säkert behöva hjälp nästa termin när jag ska läsa matematik c.

• Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!
  • MAGU
    Matillin skrev 2010-01-19 19:25:50 följande:
    Matematik 4000 kurs C.Men läraren använder matematik 3000 kurs C-D så jag ska byta till den blir lättare att hänga med då.
    Ok, synd att vi inte hade samma bok då!
  • Matillin
    MAGU skrev 2010-01-19 19:54:45 följande:
    Ok, synd att vi inte hade samma bok då!
    Ja visst är det hade ju vart kul om vi haft samma, då kunde vi hjälpas åt med samma uppgifter
  • Micke54
    Matillin skrev 2010-01-19 19:25:50 följande:
    Matematik 4000 kurs C. Men läraren använder matematik 3000 kurs C-D så jag ska byta till den blir lättare att hänga med då.
    4000 är en mycket bättre bok. 3000 C-D är rätt kass, pedagogiken är helt knäpp jämfört med hur det borde vara. Säg åt läraren och byta bok! :)
  • Matillin
    Micke54 skrev 2010-01-19 20:08:32 följande:
    4000 är en mycket bättre bok. 3000 C-D är rätt kass, pedagogiken är helt knäpp jämfört med hur det borde vara. Säg åt läraren och byta bok! :)
    Jo jag tycker också 4000 boken är bättre men enligt honom och en i klassen är den enklare än 3000?
    Och efter vad jag sett när jag jämförde dom lite snabbt så verkar det så, b uppgifter i 4000 boken ligger på a-nivå i 3000 boken?
    Jag kommer fortsätta räkna ur 4000 boken hemma strävar bara efter att få godkänt hur som helst
    Men tänkte att det kan vara bra att ha 3000 också för det är den han kommer ta exempel ur när vi har lektion och han ger oss läxor ur den.
    Den läxan igår han gav oss ur 3000, dom talen fanns inte ens att räkna i 4000 boken Det var ekvationer med rottecken framför, skumt.
    Såg att den boken fanns på bibblan med så då slipper jag betala något  för den med
  • Matillin

Jag gjorde en revolutionerande upptäckt idag när jag sökte efter 3000 serien matteböcker.
    Det finns en LÖSNINGSBOK till
    Hade jag ingen aning om då jag bara använt 4000 serien och där finns det tydligen inte någon.
    Hur mycket har man inte saknat det när man fastnade hemma på någon grej och inte hade någon att fråga.
    Jag hoppas att det ska bli mycket enklare att sitta hemifrån och plugga nya kaptiel i boken nu när det finns ett häfte som förklarar hur man ska göra

Hur går det med matteräknandet magu?
    Själv har jag inte räknat ett enda tal ännu mer än på lektionerna.
    Jag har en kurs i engelska c på 4 veckor så jag fokuserar helt på den nu, har jobbat också.
    Men i helgen tänkte jag mig sätta mig ner och räkna.
    Som tur är verkar ju första kapitlet i mattekursen vara mest upprepningar av b-kursen så jag borde inte komma allt för långt bakom.

• Micke54

Lösningshäftena är guld värda. Jag hade inget för del 1 typ C-kursen och det gick bra ändå men nu när jag är på D så skulle jag inte klara mig utan då jag mest sitter hemma och räknar. Tidigare var vi oftare på högskolan.
    Det enda jag egentligen vet om böckerna var att jag ser ju hur dåligt förklarat det är i den jag räknar i, en klasskamrat har kompisar på basåret på KTH som kör 4000 och han räknade i den i gymnasiet och dom gillade 4000 bättre.

• Matillin
    Micke54 skrev 2010-01-20 15:21:34 följande:
    Lösningshäftena är guld värda. Jag hade inget för del 1 typ C-kursen och det gick bra ändå men nu när jag är på D så skulle jag inte klara mig utan då jag mest sitter hemma och räknar. Tidigare var vi oftare på högskolan. Det enda jag egentligen vet om böckerna var att jag ser ju hur dåligt förklarat det är i den jag räknar i, en klasskamrat har kompisar på basåret på KTH som kör 4000 och han räknade i den i gymnasiet och dom gillade 4000 bättre.
    Jo jag tror att 4000 böckerna är enklare att förstå, bättre upplägg och förklaringar helt enkelt.
    Men nu vill ju vårat mattegeni till lärare att vi ska använda den svåra boken helst så jag får väl lyda order
    Boken är beställd nu i alla fall.
  • Lovestory

Hej! Jag hoppas att det är någon online nu som hade haft tid att hjälpa mig med den här uppgiften:

Förenkla:

(y+7) (y-7)+ 50

Jag får svaret till: -y^2 - 1

Det rätta svaret ska dock vara: y^2 +1

Vad gör jag för fel?

• Micke54

(y+7) (y-7)+ 50
    y^2-7y+7y-49+50
    y^2+1
    7y-7y tar ut varandra
    50-49=1

• Lovestory
    Micke54 skrev 2010-01-20 16:27:29 följande:
    (y+7) (y-7)+ 50y^2-7y+7y-49+50y^2+17y-7y tar ut varandra50-49=1
    Tack snälla för svar! Du kanske kan hjälpa mig med denna också:

x^2 - (x-6)^2
Svar på tråden Frågor och svar om Matematik!!