• gravid84

Ett dygn för er två månaders bebis?

Hur ser ett dygn ut för er två månaders bebis?

Vet att det skiljer från dag till dag och så men över det stora hela?
    Mat? Sömn? Skratt? Gråt?

Bara nyfiken :)

Min kille är klockren på förmiddagen, äter sällan, skrattar för jämnan, kvällen är något pipig, ffa senaste veckan. Vill äta varje timme och vill helst inte sova alls trots att han är tröttare än någonsin :)

• Svar på tråden Ett dygn för er två månaders bebis?
  • LuViGli

Min lilla tjej (9 veckor) har nog inte riktigt "förstått" det där med dag/natt än även om det har blivit mycket bättre än det var för typ 1-2 veckor sen. På mornarna är hon hur lugn som helst, vaknar ibland 7 ibland 8, äter och kan sitta i sin babysitter och leka fridfullt i nån timme nästan. Vid 11-12 går vi ut på en promenad och då sover hon, kan sova hur mycket som helst när vi går en promenad. Sen på em är hon klar vaken för det mesta. Äter ungefär var 4:e timme, leker, sover 30 min här och där. Kl 18 släcker vi nästan alla lampor så att det blir mörkt och tar det lugnare själva. För att hon ska varva ner. Och hon ibland somnar fort, runt kl 19 och kan sova till 22-23. Problemet uppstår sen när hon vaknar, då vill hon gärna vara vaken under typ 2 timmar, vill leka och prata. Vi försöker att inte prata med henne och så, det är ju natt, men hon blir bara frustrerad och börjar gnälla och så kan det vara fram till midnatt. Strax efter midnatt får hon mat och somnar (äntligen! ) och sover fram till 5-6, ibland 7-8 utan att vakna.

Vissa nätter (eller kvällar ska man kanske säga) blir inte lika bra.. som igår.. då blev hon övertrött (sov för lite under em) och kunde inte somna på kvällen, var vaken och gnällig fram till midnatt. Sen fick hon lite mat ochäntligen somnade. Och sov till 8.30! Utan att vakna! Så jag kan nog säga att min 2 månaders sover hela nätter nu. Men det blir lite körigt ibland..

• Maluttan

Kul! Min son är 11 veckor

Han vaknar någon gång mellan 7-9 för lite tuttfrulle, Sedan kan han ligga kvar i sängen och gosa med mig ett tag, ibland en kvart ibland en timme, det beror på innehållet i blöjan

sen går vi upp, jag får lite frukost i magen medans han sitter och gungar i babysittern. Oftast på rikigt bra humör, skrattar och skojar med mig.
    käka igen runt 11, sen framemot 12 börjar han bli trött

somnar runt 12-13 för att sova i 2-4 timmar

vaknar runt 15 för mat, vaken igen länge vi skojar och leker lite mer, sitter i soffan och fotograferas (sjit vilken tur att vi är i den digitala åldern, stackars våra päron som var tvugna att vara mer restriktiva med fotograferandet!)

äter igen runt 17, och igen runt 20. Efter det målet byts det blöja för sista gången och han får på sig nattkläderna. Jag eller pappan lägger han i sin säng och nattar, brukar sova runt 21, sen sover han tills ca 5 på morgonen och vaknar för mat, för att sen sova någon timme till i min säng efter att hans pappa gått till jobbet.

Maten diffar lite varje dag, ibland ett eller två mål till, det beror på hur han sover på dagen eller om vi har varit på öppna eller så.
    Han är en snäll å go kille, det är inte så mycket gråt om dagarna han sitter gärna och försöker trycka in handen i munnen eller skrattar åt sin mamma =) innan han får mat och innan han somnar är han lite kinkig. Jag tycker förstås att jag har världens snällaste och goaste bebis =)

• mellieB

hej,, min son e 9v,, han sover oftasta från 20-00 eller ibland till kl 02 (om vi har tur) sen vaknar han vid 5 vill ha mat och sen ligger han och bökar tappar nappen osv,, så våra dagar börjar oftast kl 5=(,,

På dagarna är han vaken ca 1-2tim sen sover 1tim vaken 1-2tim sover 1tim osv osv,, fattar inte varför han inte "orkar" vara vaken längre,, spelar ingen direkt roll om han sover 3tim på dagen,, vilket händer sällan,, han orkar bara vara vaken 1-2tim ändå=(,,

Han skrattar och tjötar alltid när han e vaken (om han inte e trött),, han gillar babysittern men inte sitt babygym konstigt nog=(..

Han e också lite grinig mellan 17-19 ungefär,, men annars mest glad..

• mellieB

hur får ni era barn att sova till åtminstone kl 7??? blir tokig på den här kl5 hehe

• gravid84

Vilka underbara ungar vi har :) Alla verkar dom då vara olika och vad era verkar sova på natten då! Jag som tycker att Filip sköter sig bra, somnar aldrig före 22, oftast vid 23-tiden, ganska gnällig efter 19, varierar från dag till dag. Sover ofta till 03, vaknar då och vill ha mat, vaknar igen vid 06 (mat igen!) och sover därefter ofta till 09. Så har det mer eller mindre varit sedan han föddes... Nytillkommet är den lite mer ledsna perioden på kvällen!

Nattar ni på ngt speciellt sätt eller lägger ni bara ner dem i sängen?

• mellieB

ja har en snuttefilt o ett gossedjur som ja smeker i hans ansikte så brukar han somna själv hihi förutom ca 2-4ggr inspringades o sätta in nappen igen haha

• gravid84
    mellieB skrev 2009-12-04 15:40:00 följande:
    ja har en snuttefilt o ett gossedjur som ja smeker i hans ansikte så brukar han somna själv hihi förutom ca 2-4ggr inspringades o sätta in nappen igen haha
    2-4 gånger är väl ingenting {#lang_emotions_wink}. Här snackar vi 22-24 ggr! Haha, ingen styrsel i de där läpparna...
  • Lota

Min son är 9 v!

Vaknar runt 7-8, äter då och sen myser vi i sängen med 2 åriga storasyster ca en halvtimme. Sen går vi upp o tvättar o klär på oss.
    Frukost för mammsen o syrran o lillemannen sitter i babysittern o jollrar under tiden.

Trött ca 8.30-9.00 och sover sen ute i vagnen till 11.30, in o ammas o luftar stjärten och sparkar lös under babygymmet o sen vankas det lunch för oss och då är han återigen i babysittern När syrran sen sover ute i vagnen sover antingen sonen också ute i 2h el ovanpå mitt bröst så jag kan sova också, så mysigt!!!!!!!!!

Vaknar vid 14.30, ammas och hänger sen med i våra aktiviteter.
    Somnar 40 min vid 16.30

Pappsen kommer hem, vi äter, lilleman åter i babysitter, vill äta han också vid 17.00, slår aldrig fel att han blir hungrig då vi sätter oss till bordet

Pyjamas o tvättning vid 18.00, och sen mys i pappas famn, ibland somnar han 20 min, men oftast håller han ut och jag går upp o ammar honom o han sover för natten vid 19-20. Ibland nattas han samtidigt med syrran o ligger o lyssnar på nattsaga han också.

Sover sen fram till 0.00-1.00, ammas. Vaknar vid 3-4 ammas o sover lite oroligt sen, ibland får han sova på mitt bröst då o sover då till 6.00, ammas o sover sen 1-2h till, då vi gör morgon.

Är en mkt lugn o förnöjsam liten kille!

• Linn

Min son är 9 veckor.

Vi brukar gå upp runt halv 10, då har jag gett honom mat och då är han rätt rastlöst och vill upp. så då får han leka i babygymet utan blöja (han älskar de) medan ja klär på mig, borstar tänderna osv.. Sen beror de på lite vad vi gör, åker vi iväg så stensover han i bil, vagn och träffar vi folk är han alltid glad. Är vi hemma så äter han ungefär vart 3, 4 timme. Är vaken kanske 2 timmar, äter och sover sedan 1,5h osv. På kvällen så försöker vi lägga oss runt 23, så då släcker vi ner, jag ger honom mat och sen somnar vi. Fram tills denna veckan har han velat ha mat ungefär vart tredje, fjärde timme men denna veckan har han sovit ungefär från 23-6, får mat och somnar sedan om o vaknat vid nio, halv 10. Han har alltså alltid sovit på nätterna men bara vaknat för mat och sedan somnat om. På kvällarna är han dock rätt gnällig och kräver uppmärksamhet, även lite magont.

• Linn
    Linn skrev 2009-12-04 20:31:14 följande:
    Min son är 9 veckor. Vi brukar gå upp runt halv 10, då har jag gett honom mat och då är han rätt rastlöst och vill upp. så då får han leka i babygymet utan blöja (han älskar de) medan ja klär på mig, borstar tänderna osv.. Sen beror de på lite vad vi gör, åker vi iväg så stensover han i bil, vagn och träffar vi folk är han alltid glad. Är vi hemma så äter han ungefär vart 3, 4 timme. Är vaken kanske 2 timmar, äter och sover sedan 1,5h osv. På kvällen så försöker vi lägga oss runt 23, så då släcker vi ner, jag ger honom mat och sen somnar vi. Fram tills denna veckan har han velat ha mat ungefär vart tredje, fjärde timme men denna veckan har han sovit ungefär från 23-6, får mat och somnar sedan om o vaknat vid nio, halv 10. Han har alltså alltid sovit på nätterna men bara vaknat för mat och sedan somnat om. På kvällarna är han dock rätt gnällig och kräver uppmärksamhet, även lite magont.
    -- de två senaste dygnen har han varit övertrött på kvällarna och bara skrikigt, så vi har fått sätta han i bilstolen och köra i typ 1 min så stensover han. Dock väldigt dålig vana, så ska försöka undvika det :)
  • Linn

Jag igen, hehe :)
    Sover era bebisar hos er i sängen eller sover de i egen? Jag försöker få min plutt att sova i egen säng men de går inte, då vaknar han typ vart 10 min väldigt orolig.

• gravid84
    Linn skrev 2009-12-04 20:35:19 följande:
    Jag igen, hehe :)Sover era bebisar hos er i sängen eller sover de i egen? Jag försöker få min plutt att sova i egen säng men de går inte, då vaknar han typ vart 10 min väldigt orolig.
    Vår lilla kille sov i sin säng första tre veckorna. Därefter har det knappt gått någon natt, eventuellt "första passet". Vi kan hålla på men honom i timmar utan att han somnar, lyfter över honom i vår säng och PANG sover han. Lustigt det där!

Så svaret på frågan, han sover i vår säng. MEN vi har diskuterat att det måste bli ändring  på det :)
  • Frida87

Hej! Har en dotter på 11 veckor. Vaknar runt 9-10 på morgonen, äter, ny blöja, sover vidare ca. en timme. Sedan mat igen, vaken i allt mellan 1 till 3 timmar, äter, ligger i babygymmet ofta när hon är vaken, gillas skarpt=) Eller mys med storasyskon, uppskattas oxå=) Sedan på kvällen äter hon i stort sett hela kvällen. Somnar mellan 22.00 å 23.00, och sover hela natten tills nio- tio på morgonen oftast=)

• veme

Min dotter är 12,5 veckor.

Vaknar mellan 7-7.45
    Tvätt, påklädning och lek i 30 min, sen mat.
    Lek och babysitter fram till 8.15-9 (beroende på när hon vaknat)
    Sover 1,5 timme
    Lek, aktivitet
    Lunch kl 12
    Lek, aktivitet
    Sova i 2,5 timme. Börjar i sängen och fortsätter i regel i vagnen
    Middag kl 16
    Lek, aktivitet
    Kortare vila ca 35 min fram till senast 17.30
    Lek, aktivitet
    Börjar göra iordning för natten med bad eller tvätt, klädbyte, mat och bok mellan 18-18.45.
    Somnar för natten mellan 19-19.45 (beroende på när nattningen inletts)
    Sover fram till 04 då hon äter, somnar om och sover till 7-7.45.

mellieB skrev 2009-12-04 14:22:23 följande:
    På dagarna är han vaken ca 1-2tim sen sover 1tim vaken 1-2tim sover 1tim osv osv,, fattar inte varför han inte "orkar" vara vaken längre,, spelar ingen direkt roll om han sover 3tim på dagen,, vilket händer sällan,, han orkar bara vara vaken 1-2tim ändå=(,,
    Vad jag har förstått så är 1-2 timmars vakentid det en bebis i den ålderns klarar av, alltså inget konstigt. Tänk på alla intryck de små får, nästan allt är nytt och okänt, de måste få vila för att orka fortsätta lära sig.
    Linn skrev 2009-12-04 20:33:36 följande:
    -- de två senaste dygnen har han varit övertrött på kvällarna och bara skrikigt, så vi har fått sätta han i bilstolen och köra i typ 1 min så stensover han. Dock väldigt dålig vana, så ska försöka undvika det :)
    Testa några kvällar att göra iordning för natt, med mindre ljud- och ljusintryck, några timmar tidigare.
    Det vi tolkade som magont visade sig vara övertrötthet. Numera börjar vi med kvällsrutinerna vid 18-18.45, och i regel sover hon för natten 19-19.45.

Kolla in den här länken. Mycket bra tips.
    www.familjeliv.se/Forum-3-23/m47883487.html
  • mellieB

åhh blir så avundsjuk,, min vill upp och leka efter matpasset vid 5,, blir tokig,, fattar inte varför han åtminstone inte kan sova kanske 2tim till=(,,

• veme
    mellieB skrev 2009-12-05 09:10:49 följande:
    åhh blir så avundsjuk,, min vill upp och leka efter matpasset vid 5,, blir tokig,, fattar inte varför han åtminstone inte kan sova kanske 2tim till=(,,
    Men har du tydliga rutiner för hur din sons dagar och nätter ska (eller hur ni vill) se ut?
    Dream feed kanske skulle vara något för er? Googla eller kolla länken ovan.
  • LuViGli
    mellieB skrev 2009-12-05 09:10:49 följande:
    inge kul.. min brukar göra så när hon vaknar vid 22-23 (när hon somnar vis 19), då vill hon leka och prata men vi, som jag skrev tidigare, försöker vår bästa att inte vara så sociala med henne och hon blir trött till midnatt och somnar.

Det var fråga om barnet sover i egen säng.. Vi bestämde innan hon föddes att hon ska sova i sin egen säng och det körde vi med från dag 1. Det händer ibland (jättesällan) att hon får sova med oss, mest för att man inte orkar stiga upp för att ge henne nappen som hon så gärna spottar ut när hon håller på att somna. Spottar ut - vaknar - gnäller.. Om man har stigit upp typ 5 ggr orkar man inte mer, då lägger jag henne vid min sida.. Men annars sover hon bara i sin säng.
  • LuViGli
    mellieB skrev 2009-12-04 14:22:23 följande:
    Jag läste i nån bok att spädbarn brukar vara klarvakna i ungefär 2 timmar och sen somnar (även på dagen). Risken med att dom stimuleras för att vara vakna längre är att dom blir övertrötta och inte kan somna alls.. Så det är nog helt normalt att din lille inte orkar vara vaken längre än 1-2 tim i streck.
  • LuViGli
    gravid84 skrev 2009-12-04 15:27:11 följande:
    Nattar ni på ngt speciellt sätt eller lägger ni bara ner dem i sängen?
    Jag skrev tidigare att vi brukar släcka och vara tystare efter kl 18. Runt den tiden brukar jag också byta blöjan, på med pyjamas (vi badar inte varje dag, bor i Norrland och luften här är så torr och det rekommenderas att bada bara 1-2 ggr i veckan) och efter det får hon sitta i babysittern en stund (utan att leka så mycket). Babysittern som vi har är med vibratorn och hon gillar att sitta och skaka lite Jag märker på henne att det blir dags att lägga henne när hon börjar gnälla. Då tar jag henne in i sovrummet (där är det tyst och bara en nattlampa på), lindar in i en mjuk tunn filt (vi gjorde det sen hon föddes, läste att dom kan väcka sig själva med sina ryckiga rörelser), vaggar henne lite, sjunger en eller två vaggvisor och lägger henne i säng. Ibland somnar hon på en gång, ibland suger hon lite på nappen. Brukar inte ta mer än 15 minuter för henne att somna.
Svar på tråden Ett dygn för er två månaders bebis?