• vinterlärka

Bästa schampot?

Kan ni tipsa mig om det bästa schampot för färgat och fett hår?
    Matrix colorsmart schampo och balsam fungerade en gång. Sedan har det inte tvättat håren rent överhuvudtaget. Det ligger kvar som en fet hinna över håret när jag fönat det och naturligtvis är jag noga med sköljningen.
    Så tipsa gärna. Rengörande och färgbevarande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-06 17:47
    Har funderat på Redken och Noo poo är tyvärr inget för mig.

• Svar på tråden Bästa schampot?
  • vinterlärka
    reserverad skrev 2009-12-15 19:33:05 följande:
    Har du kliande hårbotten också? Det får jag av parfymerade shampoon. De flesta iaf. Vilket Redken har du beställt? Jag har nog inte fett hår nödvändigtvis men det känns fett när jag gnuggar fingertopparna i hårbotten. Om jag ska summera mina problem kan jag väl säga att jag har känsligt hårbotten som verkar reagera på parfym och att det inte verkar helt rent med tanke på att det kan lukta lite illa bara några timmar efter tvätt. Har du använt något shampoo jag nämnde ovan och vad tyckte du isf?Men tror ni att det kan vara så att shampoona jag har använt är för milda och därför blir det inte rent? Jag har långt hår och är noga med att gnugga när jag tvättar och sköljer länge om det nu skulle påverka.
    Nej, den kliar inte. Lite ibland iofs, men inte så det stör så mycket.

Jag beställde det här schampot:
    www.lookfantastic.com/hair/redken/haircare-ranges/redken-scalp-relief/redken-scalp-relief-oil-detox-shampoo-new.html

Jag har inte använt något av de schampon som du har testat.

Jag har hört att man inte ska gnugga in schampot för mycket för då vill hårbotten producera mer fett, men vet inte om det stämmer.

Det är svårt det där med hår, även om man vcerkar ha samma hårtyp så fungerar ändå inte samma hårprodukter alltid. Irriterande.
  • uniMog

nu har jag inte läst tidigare tips men det låter som mitt hår. Och det enda som verkligen funkar på min hårbotten OCH mitt hår är tyvärr head and shoulders. Suck. Jag tycker nämligen inte om dem.

Tresemme är skitbra men mitt hår känns fetare och fetare ju längre jag använder det. Dock blir det glansigt och verkar må bra så jag kan stå ut

I can Cum Lauder
  • summerqueen

Hej jag har haft mycket problem med mitt hår och hårbotten....men nu har jag hittat räddningen Kevin Murphy.....köpt på salong....så himla bra....slut med kliande och fett hår ...... drygt och bra.....klart värt att prova

• tuttfia

Hej! Tänkte tipsa om att aldrig köpa ett schampo som endast är gjord på naturliga oljor och som är fritt från tillsatser. Jag har själv problem med att finna ett som passar mitt hår. Men idag har jag köpt Liggets schampotvål samt urtekrams aloe vera balsam. Har de senaste dagarna spenderat åtskilda timmar med att läsa om hår och dess uppbyggnad och vad ett schampo egentligen gör med håret. De allra flesta schampon förstör bara håret på sikt. Det är därför du upplever att ett schampo bara fungerar en viss tid, sedan märker du att det inte har samma effekt efter ett tag. Man lurar bara sig själv med att köpa en massa dyra schampon. Jag kan inte sitta och summera allt jag läst men den slutsats jag kommit till är att man ska hålla sig till de som innehåller så få ingredienser som möjligt. Gå in och läs på: www.simplynatural.se/a.asp&cidy=0&id=2019&page=complete

• vinterlärka

Tack för era tips, de uppskattas verkligen!
    Nu har jag redan köpt ett schampo som jag väntar på, men tråden ommer ju ligga kvar i favoriter så funkar inte det kan jag alltid gå tillbaka och läsa här. Tack!

Igår tvättade jag håret med ett Sebastian-schampo jag hade hemma. Lite för milt för mig egentligen, men tror det fungerade bättre än Tigi.
    Dessutom hoppade jag balsamet och körde enbart med mitt Lanza magic bullet istället och vilken skillnad det blev på håret! Jag har haft balsam och sedan den i, men nu blev det ju bra mycket bättre! Äntligen fick jag lent och luftigare hår igen. Okej, inte perfekt då håret kändes en aning tungt i botten, men det hoppas jag blir bättre med mitt nya schampo.

• vinterlärka

Måste bara skriva om hur det blev för mig. Testade Redken-schampot. För det första löddrade det ingenting och för det andra blev det sådär "klistrigt" igen, som sockervadd. Har även upptäckt att mitt hår suger åt sig fukt som en svamp, helt sjukt är det! När jag tvättar håret behöver jag inte ens vrida ur vattnet innan jag går upp ur duschen.

Fick panik på håret och gick därför till en frisör och bad om råd. Hon tipsade då om Loreal intense repair schampo och Loreal absolute repair inpackning som jag skulle ha i varje gång istället för balsam.

Testade det idag (hade i inpackning i några timmar) och äntligen blev det skillnad på håret. Det är naturligtvis inte perfekt, (kan det ju inte bli med en gång) men mycket, mycket bättre!
    Allt handlar om att mitt hår är så otroligt slitet efter permanent, blekning och färgning. Så nu är det slut med plattång och volumaster på ett tag.

• Vroooooom

Är du säker på att din hårbotten verkligen är fet?

Jag trodde jag hade fet hårbotten men det visade sig att jag egentligen hade torr hårbotten. Nu kör ju jag typ No poo så det är ju inte aktuellt för dig men har du testat med ett schampo som är för torrt hår?

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • vinterlärka
    Vroooooom skrev 2010-01-03 17:37:01 följande:
    Är du säker på att din hårbotten verkligen är fet?Jag trodde jag hade fet hårbotten men det visade sig att jag egentligen hade torr hårbotten. Nu kör ju jag typ No poo så det är ju inte aktuellt för dig men har du testat med ett schampo som är för torrt hår?
    Nej, det är jag verkligen inte säker på. Hade tidigare funderingar på om den egentligen var uttorkad, men schampon för torrt hår var för milda så då trodde jag helt enkelt att det var fett ändå.

Tills idag, då jag testade ett nytt schampo för torrt hår, det är det bästa jag provat på länge. Har skrivit om det i inlägg 46. Det schampot är nämligen för torrt och skadat hår och inpackningen är för riktigt skadat hår. Frisören som rekommenderade produkterna trodde att schampot i samma serie skulle bli för tungt för mig så det verkade som att hon gav mig den perfekta kombinationen.
  • Lindreas

Jag måste säga att Tresemme är sjukt bra! Finns på ICA, är drygt som sjutton, luktar gott och finns i olika varianter. ;)

• salta katten

Jag tycker att Wellas serie för färgat hår funkar bra - den som finns hos frisörer, absolut inte den i butik.
    Redken fungerar verkligen inte på mitt hår, har provat flera olika.

Svar på tråden Bästa schampot?