• vinterlärka

Bästa schampot?

Kan ni tipsa mig om det bästa schampot för färgat och fett hår?
    Matrix colorsmart schampo och balsam fungerade en gång. Sedan har det inte tvättat håren rent överhuvudtaget. Det ligger kvar som en fet hinna över håret när jag fönat det och naturligtvis är jag noga med sköljningen.
    Så tipsa gärna. Rengörande och färgbevarande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-06 17:47
    Har funderat på Redken och Noo poo är tyvärr inget för mig.

• Svar på tråden Bästa schampot?
  • vinterlärka

Kan ven lägga till att min hårbotten flagnar. Den är alltså torr på samma gång. Helt sjukt är det! Det är därför jag egentligen vill ha ett ganska milt schampo, men milda schampon verkar inte tvätta rent mitt hår. Man blir galen.

• Achillea
    ääni skrev 2009-12-14 19:37:49 följande:
    Blir det bra då?
    japp Har aldrig varit fri från klåda, mjäll och fett hår tidigare. Har heller aldrig haft så samhetslent hår heller
  • vinterlärka
    Achillea skrev 2009-12-14 18:56:46 följande:
    Har inge råd på bra schampo tyvärr, gör mitt eget tvålschampo på ekologiska oljor ect då jag är allergisk mot alla tillsattser i schampoo.
    Just det, tack till dig också!
    Är nog för lat för att göra egna schampo och exprimentera, men kanon att det fungerar för dig

Jag har beställt det vita schampot från Redken nu. Hoppas att det fungerar, känner att jag inte orkar testa en massa mer grejer!
    Gjorde en inpackning idag och den tyngde givetvis ner mitt hår.
    Kan ju alltså passa på att fråga om någon har något tips på en bra inpackning som inte tynger ner håret och dessutom bevarar färgen?
    Har hittat två stycken när jag googlat Goldwell InnerEffect RePower Treatment och en från REf, men de är lite dyra. Speciellt nu då jag kan öppna hårvårdsbutik här hemma av allt jag köpt
  • Achillea
    vinterlärka skrev 2009-12-14 23:06:53 följande:
    Just det, tack till dig också!Är nog för lat för att göra egna schampo och exprimentera, men kanon att det fungerar för dig Jag har beställt det vita schampot från Redken nu. Hoppas att det fungerar, känner att jag inte orkar testa en massa mer grejer!Gjorde en inpackning idag och den tyngde givetvis ner mitt hår.Kan ju alltså passa på att fråga om någon har något tips på en bra inpackning som inte tynger ner håret och dessutom bevarar färgen?Har hittat två stycken när jag googlat Goldwell InnerEffect RePower Treatment och en från REf, men de är lite dyra. Speciellt nu då jag kan öppna hårvårdsbutik här hemma av allt jag köpt
    Äh tar inte lång tid att göra egentligen, bara blanda ordning en smet med kaukrisoda, sedan får tvålarna ligga i ca 6 veckor. Dubbelt så dryga som vanliga tvålar dessutom inga tillsattser. bara väntan som är trisst när det är första gången man gör det.
  • reserverad

Hur märker du att håret inte blir rent? Jag undrar för att jag har använt milda och parfymfria shampon i ett par år nu men tycker att hårbotten känns kletig eller vad jag ska kalla det och dessutom luktar hårbotten inte så gott precis trots att håret kan vara nytvättat några timmar tidigare. Har du samma problem? Det slog mig nu när jag läste ditt inlägg att mitt hår kanske inte blir rent av milda shampon. Jag har använt Oliv parfymfritt från Kick´s, apotekets shampo och KMS parfymfria bland annat.

vinterlärka skrev 2009-12-14 19:59:07 följande:
    Kan ven lägga till att min hårbotten flagnar. Den är alltså torr på samma gång. Helt sjukt är det! Det är därför jag egentligen vill ha ett ganska milt schampo, men milda schampon verkar inte tvätta rent mitt hår. Man blir galen.
  • vinterlärka
    reserverad skrev 2009-12-15 01:43:46 följande:
    Hur märker du att håret inte blir rent? Jag undrar för att jag har använt milda och parfymfria shampon i ett par år nu men tycker att hårbotten känns kletig eller vad jag ska kalla det och dessutom luktar hårbotten inte så gott precis trots att håret kan vara nytvättat några timmar tidigare. Har du samma problem? Det slog mig nu när jag läste ditt inlägg att mitt hår kanske inte blir rent av milda shampon. Jag har använt Oliv parfymfritt från Kick´s, apotekets shampo och KMS parfymfria bland annat.
    Vi kanske har liknande problem. Min hårbotten känns fet efteråt. Fettet har liksom inte försvunnit. Dessutom känns det tungt och hänger.
    Man vill ju gärna använda milda schampon då för starka kan torka ut hårbotten och det kan i sig även göra håret ännu mer fett. Så vad gör man? Ett milt schampo som tvättar rent tack. Hoppas på Redken nu. Tror det ska vara rätt milt, men ändå vara för fett hår.
  • reserverad

Har du kliande hårbotten också? Det får jag av parfymerade shampoon. De flesta iaf. Vilket Redken har du beställt?

Jag har nog inte fett hår nödvändigtvis men det känns fett när jag gnuggar fingertopparna i hårbotten. Om jag ska summera mina problem kan jag väl säga att jag har känsligt hårbotten som verkar reagera på parfym och att det inte verkar helt rent med tanke på att det kan lukta lite illa bara några timmar efter tvätt.

Har du använt något shampoo jag nämnde ovan och vad tyckte du isf?

Men tror ni att det kan vara så att shampoona jag har använt är för milda och därför blir det inte rent? Jag har långt hår och är noga med att gnugga när jag tvättar och sköljer länge om det nu skulle påverka.

vinterlärka skrev 2009-12-15 11:25:01 följande:
    Vi kanske har liknande problem. Min hårbotten känns fet efteråt. Fettet har liksom inte försvunnit. Dessutom känns det tungt och hänger. Man vill ju gärna använda milda schampon då för starka kan torka ut hårbotten och det kan i sig även göra håret ännu mer fett. Så vad gör man? Ett milt schampo som tvättar rent tack. Hoppas på Redken nu. Tror det ska vara rätt milt, men ändå vara för fett hår.
  • ääni

High Heel Bitch skrev 2009-12-15 19:35:27 följande:

Tresemme klart BÄST
    Var köper man det?
  • High Heel Bitch
    ääni skrev 2009-12-15 23:24:15 följande:
    High Heel Bitch skrev 2009-12-15 19:35:27 följande: Var köper man det?
    Det är ju egentligen ett Schampoo som tillhör frisörerna, väldigt stora i USA, England. Men det kom ju till Sverigen för inte så längesen. Och nu har jag hittat det på Rusta också, där kan man köpa två flaskor, Balsam + Schampoo för endast 84 kr det ska kosta 84 kr st annars, men flaskorna är jättedryga hela 900 ml. Räcker jättelänge även fast jag har jättelångt, tjock hår. Annars finns det också på ICA Maxi och ICA Ekängen. Finns jättebra inpackning men den har jag bara hittat på Rusta än så länge. Deras spray är också jättebra och den där spray flaksan man använder som protection när man fönar, plattar eller lockar håret mycket.
Svar på tråden Bästa schampot?