• Vanillie

Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3

Fortsättningstråd för oss som plussade maj/juni efter IVF (Del 3)

Nu kan vi fortsätta våra diskussioner och uppdateringar om våra graviditeter!
    Och om ett par veckor också uppdatera om våra förlossningar och bebisar!
    Det börjar närma sig nu tjejer!!!
    En av oss har ju till och med redan fått sin lille!! Grattis till er!!!

Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m44702701.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-139/m47083384.html

Länken till vår medlemslista:
    www.familjeliv.se/Forum-11-222/m48400571.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-30 11:12
    BF:
    26/1 -10 Septemberängel
    31/1-10 Fröken Lycklig
    2/2-10 (6/2 enl. RUL) Vanillie
    5/2-10 syssling. Föddes 19/11 2009. En son
    5/2-10 vera72
    7/2 Kuddigt.
    14/2 MissLillis, Sol78
    15/2 Popcornpysen, tvillingar
    17/2 Fru Hagelin (13/2 enligt rutin-UL 23/9)

• Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3
  • septemberängel

Hej på er!!

Fru Hagelin: STORA GRATTIS .. härligt att alla fått sina små mirakel nu!!

Vanillie: Kan säga att vi ger oxå ersättning vid vissa mål eftersom Vilmer är lite "slö" vid bröstet. hade gärna velat helamma men har insett att jag får nöja mig med deltid. Det viktigaste är ju att älsklingen är mätt!! Och han blir inte nöjd annars och gick inte upp så mkt i vikt heller..

Vera: Vilmer sover i sin vagga på natten, men vill gärna somna hos mamma sen lägger vi vetevärmaren i vaggan så han tror han ligger kvar.. funkat bra hittills..

Sol: Miniform droppar har vi med, sen har alla sagt till oss att Semperdroppar är ännu bättre. Så tips är att köpa de oxå man kan använda de tillsammans.  Vilmer har oxå gasig mage, är så hemskt när de sätter i gång!! Har du läst om amningste? som du kan dricka skall oxå hjälpa till för deras små magar...

Hoppas alla mår bra! I dag har vi haft härligt nästan vårväder är så skönt när man kan ut och gå med vagnen!! terrängkörning över snöblasket dock..

Dags att amma igen.... natti natt

• Vanillie

syssling: undrade mest för att kanske kunna få lite råd. Man känner sig alltid lite vilsen när man ska göra nått nytt!

vera / sol: Nej jag har inte märkt någon skillnad på hennes sugteknik vid amningen. Det var jag lite orolig över men hon verkar klara dom båda bra. Kanske för att hon fortfarande ammar mest. Hon får bara flaskan på morgonen ännu. Och oj vad skönt hon sover på förmiddagarna! Förra veckan ville hon bara äta och total vägrade att sova.
    Så det känns som om hon blir nöjdare med flaskmaten!

GRATTIS FRU HAGELIN!! Ja, det var en rejäl liten guldklimp ni fått!! Men hellre det är för mager! !
    Härligt att alla bebisar har kommit nu och att det gått bra för alla!

Alice
  • syssling

Lill-Pyrets tarmar och mage har ju varit omogna så han har mycket problem med magknip och gaser + att han först bara gjorde tvåan en gång i veckan. Det är lite glest i och med att han inte bara får bröstmjölk. Så vi ger honom Sempers magdroppar vilket har gjort honom lite bättre. Dessutom får han Lactulos (osäker på stavning) för att smörja tarmarna och nu gör han tvåan två gånger per vecka i stället och är en nöjdare bebis. Kan jag varmt rekommendera.

Vanillie: Jag förstår. Ja det är inte lätt med allt. En STOR fördel för oss som varit på sjukhus med vår lille är att vi fått otroligt mycket hjälp, tips och råd under lång tid. Tycker lite synd om de som får åka hem efter 2 dagar och att man bara ska förväntas kunna allt. Måste vara jättesvårt och att man känner sig osäker... Skönt att Alice verkar nöjdare nu! 
    Vad gäller sugteknik vid amning och börja flaskmata så sa de till oss att när amningen väl är etablerad så brukar det aldrig bli några problem med det. Men om man har problem vid amning så kan det lätt bli så att barnet fördrar flaskan om man börjar flaskmata innan amningen fungerar stabilt. Därför fick vi vänta ett bra tag innan vi började flaskmata, och nu fungerar det att växla mellan bröst/flaska när som. Skönt.
    Lill-Pyret har blivit lite förkyld och snorig. Så vi droppar med koksaltspipetter som finns att köpa på Apoteket så att han ska ha fria luftvägar. Fungerar också bra som tur är och han kan äta ordentligt. Han blir nog sig själv snart. En positiv grej som hänt är att han vuxit ur ett par plagg! För oss som kämpar med att han ska bli större är det en härlig känsla att få lägga undan och ta fram större kläder :) Låter kanske knasigt för de flesta tycker nog det är jobbigt att deras älskling inte kan ha sina kläder så lång tid. För oss är det omvänt :)
  • Fru Lycklig

Fru H: Stort Grattis till Felix!

Vad skönt att ni skriver om flaskmatning och ersättning... Vi verkar ha en hungrig kille som bara är nöjd när han ligger vid bröstet och äter. De senaste dagarna har han kunnat äta i timmar och när man sedan ska lägga ifrån sig honom så vaknar han efter 5-15 min och gallskriker. Det enda som hjälper är att mata honom igen så han kommer till ro. Jag tror att han inte blir mätt, trots att han äter hela tiden. Pratade med BVC, men de tyckte bara man skulle fortsätta amma, så blir han nöjd till slut.
    Nu tror jag att vi iallafall provar med ersättning för att se om han kan bli lugn och lyckas sova längre perioder.
    Är inte alls hemma i ersättningsvärlden... Finns det olika att välja på? Vad använder ni?

Vår tanke var från början att killen skulle sova i egen säng på nätterna och helst på dagarna också. Det har fungerat att han sovit i sin säng några timmar på dagarna, men aldrig på natten. Så nu sover han i mellan oss på natten. Inte vad vi ville, men så har det blivit. Vår förhoppning är att han ska kunna sova i sin säng framöver.

Syssling: Vi har ockå provat med kokslatpipetter i näsan. Första dagen vi kom hem från BB lät han täppt i näsan och då rekomenderade BB att vi skulle testa det. Det har fungerat jättebra, har använt de vid några tillfällen till, med gott resultat.

Mitt humör är inte på topp just nu... Jag känner mig så otillräcklig när man inte har ett nöjt barn. Det är så svårt att veta vad som inte är rätt. Gör man rätt saker...? Vill att han ska vara nöjd.

Äntligen är han här!
  • Vanillie

fröken lycklig: Som du beskriver er lille kille upplevde jag också med Alice förra veckan. Hon kändes bara nöjd när hon låg vid bröstet och sov knappt. Men jag tycker absolut att det blivit bättre nu när vi ger flaskan på morgonen.
    Tänkte utöka sen med att ge henne flaskan även innan läggdags på kvällen för att hon förhoppningsvis ska sova lägre perioder på natten också!
    Att nattamma var-varannan timme tar på humöret!
    Vi använder Sempers modersmjölksersättning. Och änså länge har hon inte haft nått krångel med magen pga den. Snarare har hon blivit bättre för nu är färgen på bajset inte grönt längre utan återgått till det normala senapsgula!

Det där med egen säng på natten hade ju vi också tänkt! Funkar sådär !
    Ibland, om hon somnar vid amningen lägger jag henne i sin säng. Då ligger hon där till nästa amning. Men annars är det omöjligt att få henne att sova själv!
    Det är ganska mysigt att ha dom brevid sig också.. fast man sover ju helt klart bättre om man har sin säng för sig själv!
    Slippa oroa sig för att lägga sig på dom!

Alice
  • syssling

Vi ger Baby Semps variant Lemolac. Den ska vara lite bättre för barn med orolig mage. Har inte provat NAN från Nestlé ... 

• Semlan10

Intressant att höra var era små sover! Jag utmanade definitivt ödet igår när jag skrev att Selma sover bra på natten, i natt ville hon naturligtvis inte alls sova efter nattamningen. Om hon inte somnar vid amningen är det väldigt svårt att få henne att sova, oavsett tid på dygnet.

Låter ju bra att flaskmatning inte stör amning när den väl är etablerad. Då kan man ju pumpa ut så småningom och kanske låta sambon ta en natt då och då

Tänk att bara bajsa en gång i veckan... Här bajsas det frekvent, gärna på skötbordet när man tagit av blöjan... Hmmm...

Jag dricker ju amningste sen några dagar tillbaka, och det verkar ge effekt. Mer mjölk har jag iaf och jag tror faktiskt att Selma har blivit mindre gasig också.

Visst känner man sig otillräcklig när den lilla inte är nöjd. Men det är ju inte alltid så lätt! Ibland vill de inte äta, inte sova, inte vaggas, inte sitta i famnen, inte sitta i bärsjalen eller babysittern, inte vara själv, vill ingenting helt enkelt. Och då blir man lite rådvill!

• septemberängel

Fröken: Vi ger NAN ersättning, tips från både vänner och BVC.

I dag har vi haft en vaken och alldeles underbar kille, legat och tittat jättemkt (utan att skrika   skrattat lite mellan varven. Så Härligt!!!

Vår lille är en riktigt sällskapskille vara själv fungerar inte!! sitta babysitter är ingen häjdare än heller.. jag som tycker den verkar så praktiskt, men de kommer väl...

kram på er

• Fru Lycklig

Tack för alla synpunkter ang ersättning. Vi har nu provat två ggr med Nestle. Har även köpt Semper. Det verkar fungera bra. Första gången var det svårt med flaskan, men nu andra gången fungerade det hur bra som helst.
    Nu sover han gott i sin säng, undrar bara hur länge...

Kram så länge och ha en bra dag!

Äntligen är han här!
  • Herr Hagelin
    MissLillis skrev 2010-02-28 21:04:58 följande:
    GRATTIS till Felix, Herr och Fru Hagelin. Viss är det segt att vänta.
    tack {#lang_emotions_smile} ja det va jätte segt. har nog alldrig varit med om att tiden kan gå så långsamt.
    ta inte livet så allvarligt, du kommer ändå inte härifrån levande.
Svar på tråden Forts. VI som plussade efter ivf i Maj/Juni Del 3