Inlägg från: Ogift Fru |Visa alla inlägg
  • Ogift Fru

LCHF

Hoho!
    Här är en till LCHF:are.
    Har hållit på i 10 mån nu.

Ett tips om man provat över en månad utan viktminskning är att dra ner på fettet.
    Veeet att det är ett stort NONO att äta lättprodukter, men för mig har det funkat att byta till tex lätt creme fraische och att inte använda grädde.

Fick dessutom en hemsk halsbränna av allt fett.

Hur hinner man göra femtielva saker samtidigt när man bara har åtta armar?!
  • Ogift Fru

Vill bara inflika med att det nyttiga kokosfettet man ska använda är INTE det i det silvriga paketen man köper på ICA. Det fettet anses vara rent hälsovådligt jämfört med riktigt kokosfett, men det kanske inte var nån nyhet?

Idag blir det helstekt lax i ugn med en god sallad till mig och potatis till resterande familjen.
    Har en jättegod olivolja och balsamicovinäger från Italien som jag fick av svärmor som piffar till vilken sallad som helst.

• Ogift Fru

Hmmmm... får nog ta tillbaka det där... Kollade upp det nu och rönen är lite olika mot när jag började. Numera säger man att det fettet är helt ok, bara att en del reagerar på det och i såna fall ska välja fettet från hälsokostbutikerna.

• Ogift Fru
    helene306 skrev 2010-01-10 15:40:34 följande:
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att silverpaketet från affären är omtvistat om det är bra eller dåligt men sist jag kollade så hade fakta kommit fram att det inte var sämre än cocosfettet från hälsokosten. Jag är inte ofta på stan vilket jag är i mataffären så av ren lathet blir det det smidigaste alternativt Matilin: Äggmjölk gör du själv, den går nog att spara men jag har aldrig gjort det, det tar ju ingen tid att slå ihop.Vispa ihop:3 ägg (jag tar endast gulan men hela ägget går att använda)3 dl kokande vatten30 g smör eller cocosfett.Används som ersättning för mjölk/grädde i kaffe/te om man behöver hålla igen på kolhydrater. Eller drick den som den är ex. till frukost/kväll och smaksätt med vaniljpulver, kanel, kardemumma osv. Vissa har i pulverkaffe och får som en latte. Till en kopp te tar jag 2 äggulor och mellan 15-20 g cocosfett och 2 dl vatten. Jag tar nog oftast 15 g cocosfett föresten, tar jag mer kan magen bli helt åt fanders och ett akut toabesök behövs Cam: Det kan inet vara njurarna du känner av då? Har för mig att en del kan få ont i dom i början.
    Smidigt är bra!
  • Ogift Fru

Idétorka på mat och är pank...

Hjälp mig! Vad ska jag och barnen äta till lunch? Billigt ska det vara.

• Ogift Fru
    lillie skrev 2010-01-11 09:48:35 följande:
    Om du inte ätit ägg till frukost så kan du ju göra omelett och stekt bacon/svamp/skinka.Köttfärsbiffar med hemmagjord coleslaw på vitkål, morot (ev purjo, äppelbit)Vad har du hemma?
    Hmmm... min frukost idag bestod av två kokta ägg, så omeletten går nog bort. Men köttfärsbiffarna lät frestande. Lite potatis eller fullkornspasta till barnen till, så.
    Färs brukar man ju kunna hitta skapligt billigt, så det går nog. Och vitkål är ju inte heller dyrt. Vad har du mer i coleslawn? Gräddfil eller creme fraische?
  • Ogift Fru
    Lullisgirl skrev 2010-01-11 09:56:19 följande:
    Som jag skrev ovan så provade jag pannkakorna som finns länk till i tidigare inlägg och  dom blev suuuuuuuuuuuuper goda. Jag åt dom som dom var med bara en kopp kaffe med grädde men du kan ju vispa grädde o ha hallon till, det gillar säkert barnen! :)Jag gjorde på 1 ägg, 1/2 dl vatten, 1/ dl mjölk, 1 dl grädde, 25 g smält smör och 1 msk fiberhusk. Lite trickiga att steka men i teflonpanna med smör gick det bra om man inte gjorde dom fullstora! Denna sats blev hälften kvar när jag hade ätit.
    Pannkakor och leverstuvning är det enda jag inte äter. Annars hade det varit ett jättebra förslag. Barnen tackar aldrig nej till pannkakor.

Har en tjej hä hemma med misstänkt laktosintolerans, så vi ger henne bara laktosfritt och det gör det hela lite knixigare. Men å andra sidan så tycker jag att jag sväller upp av mjölkprodukter. Nån annan som känner sig däst av mjölkprodukter?
  • Ogift Fru

Blev pannbiffar med potatis, sås och lingon till barnen och endast pannbiff till mig. Skittråkigt, men vad gör man när alla blir panikhungriga och inget annat hinns med? Gott va det iaf.

Ang Coleslawn så brukar jag ha i vitlökspulver i min. Supergott!

Ikväll blir det en löptur när gubben kommer hem och sen kanske jag tom hinner göra iordning lite gratinerade grösaker till mina överblivna pannbiffar.

• Ogift Fru

Sitter här och funderar på hur fasen man ska lyckas gå ner 8 kg till sommaren, när man aldri får nån tid över för att röra på sig?!

Hoppas att LCHF:n gör underverk. Har gått på lågkolhydratkost i 10 månader och gått ner, men de här sista kg är ju omöjliga...

Nån som har nåt bra tips?

• Ogift Fru
    Penno skrev 2010-01-12 12:10:51 följande:
    Behöver föslag på tillagning av kycklingfileér, helst något som kräver så lite tid vid spisen som möjligt :) Har grädde, Creme fraishe att ta till. Ej kyckling i ugn i gräddsås (med grädde, CF, sambael oelek, soya) för det är den enda kycklingrätt som jag brukar göra. Efterlyser något nytt!
    Tärna och stek fileérna.
    Salta och peppra.
    Häll i creme fraische och grädde efter tycke, massor av vitlök och basilika. En hit!
Svar på tråden LCHF