Inlägg från: Felicia Adrian |Visa alla inlägg
  • Felicia Adrian

LCHF

hej!
    Hoppar in i denna tråden nu med.
    Jag börjar idag köra LCHF.

Vill tappa alla mina kg som lagt på mig under graviditerna.
    Har även tarmproblem som jag hoppas bli bättre av LCHF.

Då vi lagar all mat mjölkfri och använder havre eller soja produkter istället för komjölksprodukter undrar jag om någon vet vilket som är bäst att använda för att gå ner i vikt?

• Felicia Adrian
    Topdog skrev 2010-02-11 17:38:06 följande:
    Hej!Jag funderar på att börja med LCHF, men jag hittar ingen förklaring till varför det funkar. Jag förstår så mycket som att när man drar ner extremt mycket på kolhydraterna så tvingas kroppen ställa om sin ämnesomsättning och använda fett istället för kolhydrater. Så långt är jag helt med på det hela. Men om man då proppar i sig en massa fett, då används ju det i ketosen. Och vad händer då med fettlagrena i kroppen?
    Anledningen det fungerar har med insulinproduktionen i kroppen
    kolla in: http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf
    där går att läsa mer fakta.
  • Felicia Adrian
    Topdog skrev 2010-02-11 17:41:09 följande:
    Felicia:Havreproduckter går bort direkt med LCHF. Sojaprodukter går att använda.
    åh vad jobbigt.
    Hoppas då att dottern tål sojaprodukter, är ju vanligt att de som inte tål komjölk inte tål soja... För jag kommer aldrig orka göra special mat till mig och annan till de andra då jag inte orkar laga special idag till dottern som inte tål komjölk och sonen som är laktosintolerant och "vanlig" till oss andra...
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-11 18:37:57 följande:
    Hon är 13 månader (korrigerad 11 månader). Böjat ge lite sojayogurt till henne nu och än ingen reaktion...
    Det dietisten sagt är viktigt att det är tillsatt kalcium i mjölken hon dricker iaf.

Tänkte börja med de första tiden försöka göra mat som det inte behövs "mjölk" eller "grädde" i och behövs det de så äter jag sallad isf.
    Sen får jag vid nästa storhandling köpa sojaprodukter istället.
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-11 19:18:07 följande:
    ibörjan när tösen var liten så lagade vi samma mat åt alla, men sen tog vi ur lite åt henne innan vi hällde i vanlig grädde/ost eller nåt annat med mjölk. Men det blev för meckigt att hålla reda på vilken det var mjölk i osv så det blev lika åt alla tillslut
    ja jag känner det blir för krångligt med. Har en dotter som är komjölksproteinallergisk och en son som är laktosintolerant. Jag, maken och stora dottern får äta mjölkfritt med då jag inte orkar hålla reda på 2-3 olika rätter för att passa in till alla.. De som tål vanlig mjölk dricker det till maten istället och de som tål ost äter det på macka osv.. Men i matlagningen kör vi allt mjölkfritt för att alla skall kunna äta det..
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-12 10:17:43 följande:
    ungefär som vi då, dottern mjölkproteinallergi, jag gluten+laktos....inte lätt när vi är bortbjudna
    för oss har det inte blivit några problem då alla vi åker till ser till att göra maten mjölkfri eller har mjölkfritt vid sidan om. Tex potatisgratäng görs en liten mjölkfri till de som behöver det och den andra med vanlig grädde.

men svårt när man äter ute tycker jag.

Jag har funderat på det med glutenintolerans.. Min läkare säger att jag inte är det men funderar ändå på om det kan hjälpa med glutenfrikost..
    Men vad är det som räknas till gluten? Är det bara vete eller är det råg, havre osv med?
  • Felicia Adrian
    WillElv skrev 2010-02-12 11:59:26 följande:
    Ett tag sedan jag kikade in här. Tycker jag svänger mkt i vikt, trots att jag är rätt strikt. Men det kanske beror på att jag är lite beroende av vågen & väger mig titt som tätt...med eller utan kläder, sådant påverkar ju :)Nu till min fråga:Dricker ni LIGHT läsk?Antar att det är Ok kolhydratsmässigt? Men hur är det med den andra biter, allt annat "skit" som är i?Hur gör ni? Ökar det sötsuget? Bantade 23 kg. med cambridge för några år sedan, och då drack jag inte light läsk pga. av att det ökade suget.
    Erfarenheten jag har är att Light saft/dricka ökar sötsuget.
    Jag undviker det inte enbart pga det utan jag tycker det får mig att känna mer hunger och jag mår lättare illa och får lättare huvudvärk...

Jag har bytt ut all sötdricka av alla slag mot mineralvatten. Ibland köper jag det som är smaksatt med citron för få lite smak på det.

Jag har upptäckt att min våg skall jag inte ställa mig på. För 2 veckor sedan vägde jag 72 kg och igår vägde jag 75 kg.. Menas mina mått stod stilla runt höften och runt midjan hade jag minskat 6 cm och bysten ökat 2 cm???...
    Så nu är vågen slängd, var en gammal sådan med så var nog fel på den...
    Så nu kan jag bara väga mig om jag åker till någon med bra våg *skratt* Väljer att använda mig av måttband istället är ju ändå krympa i mått jag vill...
  • Felicia Adrian

JIPPI! Mitt favorit snacks kan jag äta massor av. Guld Fågel har sådana där färdig grillade kyckling vingar man bara behöver värma som jag bara älskar. Blev så sugen på sådana nu och kollade i frysen på förpackning och såg att de innehåller mindre än 0.5 g kolhydrater per 100g

• Felicia Adrian
    WillElv skrev 2010-02-12 12:46:55 följande:
    Jag känner likandant.Ang. vikt & mått så har jag gått ner 7 kg & 8 cm på 4 veckor. Men jag vill väga mig för att få lite motivation, fast jag håller helt med dig ang måttet. Man vill ju krympa. Så märker man ju på kläderna med. Om jag skulle väga mig varje morgon innan frukost utan kläder, så skulle det nog inte skilja så mkt från gång till gång. Är rädd att jag ger upp om vågen visar +.
    Ja jag blev jätte nere när den visa 75 kg alltså +3kg nu :( men när jag mätte förstod jag att vågen inte visar rätt.. så den slängdes ut nu...

Härligt att du tappat så mycket på så kort tid hoppas jag skall lyckas med det med nu. Har gått på metoden att räkna kcal den sista månaden utan några direkta resultat. Så bytt nu till LCHF och hoppas det passar mig bättre.
  • Felicia Adrian
    Beccah81 skrev 2010-02-12 12:48:39 följande:
    Kan man vara på LCHF eller GI när man är gravid?
    Det borde man kunna tycker jag då LCHF inte är en kostdiet där man äter sig mätt varje måltid och får i sig det kroppen behöver.
Svar på tråden LCHF