Inlägg från: Felicia Adrian |Visa alla inlägg
  • Felicia Adrian

LCHF

Felicia Adrian skrev 2010-02-12 13:04:12 följande:
    Det borde man kunna tycker jag då LCHF inte är en kostdiet där man äter sig mätt varje måltid och får i sig det kroppen behöver.
    smög sig in ett inte som ej skulle vara med...
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-12 14:11:18 följande:
    Jag är testad mot gluten via blodprov, och har inte glutenintollerans. Men iom att jag har IBS så är jag väldgit känslig mot det så för att inte bli dålig så undviker jag allt mjöl, havre, redningar, pasta osv. Jag hoppade på LCHF för min mages skull eftersom jag googlat mig fram till att många med IBS blivit så mkt bättre på denna maten. Och jag kan bara hålla med! så bra som jag mår i magen nu har jag inte gjort på länge. Sen är det bara en stor bonus att få äta grädde, ost, fett och allt som är gott och ha en bra ursäkt till att inte behöva äta överkokt pasta eller saggig potatis
    Åh äntligen hittar jag någon som mig *skratt*
    Jag har ännu inte fått någon diagnos men har någon tarmsjukdom. Får ont i magen så fort jag ätit och släpper först när jag varit på toa. Haft så nu över ett år, juli-september var lite bättre för sen bli värre och värre.. Utreds som sagt för vad jag har men än har de inte hittat något "fel" men väntar (gjort 1 månad nu) på att få en tid för koloskopi.
    De tror det är Crohns Sjukdom eller IBS (blir diagnosen om de inte hittar något fel vi koloskopi).

Det jag märker redan nu är att jag inte fått ont i magen vid varken frukost eller lunch idag. Åt till frukost rester från middagen igår men skippade pastan och till lunch åt jag kycklingvingar..
  • Felicia Adrian
    Lullisgirl skrev 2010-02-12 15:12:52 följande:
    Måste bara tipsa: Lagar champinjonsås till middagen. Jag rörde ut en gula i lite grädde och redde med. Blev verkligen bra konsistens! :) Är lite trött på blaskig sås nämligen. 1 gula till 1 dl sås blev perfekt. Kom i håg att inte koka såsen när du rört i gulan.
    jätte bra tips.
  • Felicia Adrian

Härligt att höra om flera som blivit bra i magen efter de börjat med LCHF.
    Jag har nästan inte haft något ont alls i dag när jag ätit enligt LCHF känns helt underbart efter att haft ordentligt ont varje dag.

Hoppas nu bli helt bra så jag kommer klara studierna till hösten.
    Hm tal på det undra hur magen kommer må då.. Skall läsa en utbildning som heter Resturang och Storhushåll där man lär sig bland annat laga mat på olika sätt praktiskt sen massa teoretiskt om kost...
    Men får göra så gott jag kan att undvika kolhydrater och mjöl då. Sen är du ju ett tag dit med :-P

• Felicia Adrian

Tänkte göra lite champinjonsås till middagen idag... Men vad skall jag använda istället för maisena (eller hur det stavas) eller vetemjöl för att få den lite tjockare?

• Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-12 18:46:54 följande:
    bara grädde och låt den koka länge så blir den tjock och gräddig
    okej... får "fuska" lite idag då med kolhydraterna idag då... För har bara havregrädde hemma och den är 6 g kolhydrater per 100 g....

Finns det föresten någon gräns om hur mycket kolhydrater man får äta per dag?
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-12 19:00:41 följande:
    kör man strikt är det 20g/dag men alla har olika gräns, man får prova sig fram
    hihi ingen risk att överkskrida det idag då. Har ätit max 5 g idag.
  • Felicia Adrian
    Tant Elin skrev 2010-02-12 19:08:53 följande:
    vad har du ätit då? kött och smör typ? för alla grönsaker och liknande innehåller ju kh
    Jag äter sällan mer än 3 gånger per dag, pga mina tarmproblem har det blivit så och jobbar jag eller skall iväg på något blir det bara 2 gånger per dag...

Frukost åt jag resterna från dagen innan och var ca 2-3 kolhydrater i.
    Middag åt jag kycklingvingar och fick i mig ca 2 kolhydrater, max.
    Sen har jag druckit massor av mineralvatten både före, under och efter måltiden och det känner jag mättar massor med.

Kvällsmaten blev nog 10-15 kolhydrater då jag både åt sallad och sås till det köttet.
  • Felicia Adrian
    MiaP skrev 2010-02-12 21:52:34 följande:
    JA MÄ! Äääälskar dessa vingar!
    ja det blev ett perfekt mål till lunch igår

Maken skratta bara när jag sade det och sa "jaha då får man kundvagnen full med sådana lådor då nästa gång vi handlar".
    Kommer kanske inte bli full kundvagn men lär köpa på mig ett par lådor
  • Felicia Adrian
    Lullisgirl skrev 2010-02-13 05:21:29 följande:
    Om man ska äta strikt LCHF äter du max 20 g kh/dag. Man får räkna i hop o kolla lite men i princip kan du äta hur mycket ägg, bacon, kött och smör du vill. Men bara tills du blir mätt såklart. I början får man i sig bra mycket innan magen vänjer sig och lär sig att den blir mätt av mindre. Sen krymper magsäcken och man vill bara ha en liten portion.
    Väntar på att magen skall anpassa sig.
    Märkte att jag snabbt går från hungrig till mätt när jag ätit enligt LCHF nu. Så får äta långsamt och känna efter hela tiden då mättnaden kommer väldigt fort och inget kul att få massa mat kvar på tallriken när man blivit mätt..
Svar på tråden LCHF