Inlägg från: saltflingan |Visa alla inlägg
  • saltflingan

LCHF

Här kommer en ny till tråden. Är inne på dag 2 nu. Åt strikt lchf innan graviditeten men illamåendet tvingade mig att sluta. Men nu ska jag tillbaka för jag har aldrig mått så bra som med denna kost.

Sonen har hunnit bli 12 veckor så nu är det hög tid att dra igång. Hade tänkt gå tillbaka innan han föddes men det hann jag inte med eftersom han kom för tidigt.

Är det någon här som ammar eller vet hur många kolhydrater man ska sikta att landa på varje dag? Är det 60 eller mer? Har så svårt att ge upp min älskade gröt på morgonen men vet att den egentligen innehåller alldeles för mycket kolhydrater. Är dock lite orolig för hur han ska reagera på mjölken när den blir så ketonrik. Läste innan graviditeten att barnen kan vägra bröstet när den börjar smaka annorlunda, men hoppas naturligtvis att det inte blir så.

• saltflingan
    nickefiki skrev 2010-01-28 11:55:53 följande:
    Visst var du i gamla trådar för ett år sedan? Nån som hette spökplumpen var det iaf. Välkommen tillbaka!
    Shit, vilket minne!  Jo men visst hängde jag flitigt i lchf-trådar förr.  Var jätteledsen när jag tvingades överge kosten. Och det är skrämmande hur snabbt man fastnar i kolhydratsträsket!

Hög aktivitet i tråden också, så kul! Jag minns inte vem det var som frågade men jag har testat att göra fryst cheesecake utan socker och det var jätteäckligt. Använde vaniljpulver istället eftersom det är så sött i sig, men nej det var verkligen inte gott alls. Gjorde efter recept i "vår kokbok" men uteslöt som sagt sockret.

Har köpt boken "Smörstekt" och har särskilt spanat in panna cottan, den ska jag göra till helgen. Verkar vara många goda recept i den, men hennes uträkningar om kolhydrater per portion ger jag inget för. Tur att man som ammande ska äta lite mer kolhydrater. 

Var det förresten någon som hade koll på hur mycket kolhydrater man ska få i sig om man ammar?
  • saltflingan

Ela: Om du har bantat innan kan det ta längre tid innan din kropp fattar galoppen och börjar släppa kilona. Det är bara att härda ut, att ge upp innan 3 månader är att inte ha gett det en chans. Men sen kan det naturligtvis även vara så att din kropp inte passar för lchf, vi är alla olika. Men kämpa på ett tag till, tycker jag. Det är så mycket god mat med lchf och man mår så bra!

Helene: Jag har ingen aning om vad jag ligger på nu, är bara på dag 3 så det blir fortfarande lite fusk. Men jag har börjat väga maten nu eftersom jag är nyfiken på vad jag får i mig och om jag ska lägga till eller ta bort. Skippade iaf min älskade gröt imorse, bara den innehåller ca 55 kolhydrater.

Det svåraste med lchf är att hinna fixa maten tycker jag med en liten som hela tiden kräver uppmärksamhet. Det är så lätt att slänga in en pizzaslice i mikron och sen kasta i sig den. Men men, det får gå på nåt sätt. 

Usb: Grattis till de fina resultaten! Lchf verkar funka suveränt för dig. 

Jag tycker inte att man ska oroa sig för att vara konstant hungrig den första tiden, det går över. Minns att jag åt konstant de 3 första veckorna när jag först testade lchf. Och jag kände mig darrig och sjuk, hade ingen energi alls och tänkandet gick slött, men jag såg ju effekterna direkt på vågen och måttbandet så jag fortsatte. Men sen kom alla fördelar, har aldrig mått så bra som med denna kost! Jag ser den första veckan som kolhydratsabstinens när kroppen renades.

• saltflingan
    Jen nifer skrev 2010-01-29 12:18:57 följande:
    Måste bara få komma in med min glädje :) Ja har ju inte massa övervikt, hade redan gått ner en del innan ja började med LCHF.. Men nu , ÄNTLIGEN imorse stod vågen på under 60. Det har den inte gjort dom senaste 5 åren. Vad löjligt lycklig man kan bli. 59.5kg. Började på 63.2 kg för knappt 2 veckor sedan. Sen spelar kanske inte vågen största rollen, men ja kom även i ett par byxor idag som ja inte kom i för 1 månad sen. Eller som inte suttit snyggt på flera år egentligen. :)
    Grattis, vad härligt! 

Längtar tills jag också kan få börja komma i mina byxor. En graviditet med massa kolhydrater är inte bra för en tjockis. 
  • saltflingan

Gud så jobbigt det är när man fortfarande har sug så här i början. Känner för att smälla i mig mandelmassegodis, chips eller ostbågar! Mitt trix jag hade förut var te med grädde i men nu "tål" jag inte mer än max 2 koppar te om dagen. *suck*

• saltflingan
    helene306 skrev 2010-01-29 15:19:06 följande:
    Jag hade ett jäkla sug igårkväll och jag föll ... typiskt ...
    Har du hållit på länge eller är du också i övergångsfasen?
  • saltflingan
    Pippil8 skrev 2010-01-29 15:48:19 följande:
    Vad göra när man är sjuk? Har riktigt ont i halsen och är så hängig. Absolut ingen aptit men måste få i mig något. Pressade ner två skivor bacon och äggröra på ett ägg till frukost. Till lunch en tredjedels skiva falukorv... Och tvingade ner ett mellis: en skiva lowcarb-bröd m smör o ost. Vill inte att kroppen ska ta av de få muskler jag har.. Något tips på något lätt-ätet? Det enda jag är sugen på är apelsinsaft och romerska bågar...
    Yoghurt eller kokospannkakor kanske?
  • saltflingan

Usb: Låter som min mamma, hon lyckas alltid hitta något negativt att säga när man berättar goda nyheter. De första kilona som försvinner är vatten och det kan man knappast påverka. Men visst har hon rätt i att det är bättre för kroppen att tappa lite i taget, men det får vara när vattenvikten har försvunnit. 0,5-1 kg i veckan är ett bra mål som dessutom är snällt för kroppen. Trist bara att komma med en sån kommentar när man själv är så glad över de fina resultaten. Man vill ju bara att folk ska vara lika glada som man är själv. Så jag passar på att säga grattis igen! 

• saltflingan

Troll mor: Jag vet att många tycker att lchf är så bra just för att man slipper räkna och väga det man stoppar i sig. Men jag tycker att det är oslagbart som hjälpmedel när man står still eller bara vill veta tex hur mycket kolhydrater man får i sig per dag. Jag brukar väga i en vecka, sen tycker jag ofta att man lärt sig vad man kan och bör äta för att hamna på en bra nivå. För att inte tala hur bra det är för att stoppa fusk! När man direkt ser hur mycket onödiga kolhydrater det är så skippar man det till nästa gång.

Själv har jag fallit för flera frestelser idag, men jag vet av erfarenhet att det blir färre och färre med tiden....tillhör inte dem som kan gå över helt på en gång. Det jag förfärades mest över var att mina 16 g pepparkakor (4 st) innehöll 11,5 g kolhydrater.

• saltflingan

USB: Min mage älskar lchf! När jag äter massa kolhydrater så blir jag jättegasig och kan få gå på toa flera gånger om dagen med taskig konsistens på det hela, men med lchf så bajsar jag kanske varannan dag och bara bra konsistens. Förlåt för all äcklig info. 

Sara: Det är individuellt hur länge stanken sitter i, men det går över så misströsta inte. Kan även förvarna om att man kan börja svettas skunk också, dvs svettet luktar apa. Man svettas inte mer men det luktar väldigt illa...som tur är är det också övergående.

Fröken kirre: Det finns många olika sätt att räkna, man får välja ett som passar en själv. Men jag kan tipsa om en bra hemsida. Då väger du maten du äter (de olika delarna för sig) och så skriver du in det på hemsidan så får du upp hur mycket kolhydrater, fett, proteiner och kcal det innehåller. (Det står både i gram och procent.) Tex om du har tagit 15 g vispgrädde då skriver du in vispgrädde i fönstret på vänster sida, då får du upp en lista där du markerar vispgrädde och i fönstret bredvid så skriver du in 15 och trycker return. Då får du upp fördelningen på vad 15 g grädde innehåller.

Izze: Jag har inte hunnit testa detta än så jag vet inte om det är ett bra recept, men det är iaf utan socker.

Panna cotta (4 port)
    Ingredienser
    4 dl vispgrädde
    2 dl mascarponeost
    3 gelatinblad
    2 vaniljstänger

Hallonsås:
    400 g osockrade hallan, spara några till garnering.

Häll grädden i en kastrull, tillsätt gelatinet och vaniljstängerna skurna i tre delar. Låt koka upp och koka sedan på svag värme i ca 15 minuter. Ta upp vaniljstängerna och skrapa ur dem. Tillsätt mascarponeosten och låt den smälta i vaniljgrädden. Klicka (med en matsked) smeten i små glas och låt stå i kylskåp några timmar. Ställ glaset i en kastrull med hett vatten i en minut. VÄnd glaset och stjälp upp pannacottan på en assiett med hjälp av en bordskniv. Garnera pannacottan med några hela hallon. Mixa hallonen. Servera hallonsåsen i en skål.

Svar på tråden LCHF