Inlägg från: saltflingan |Visa alla inlägg
  • saltflingan

LCHF

Chokladbollar med kokos (ur Smörstekt av Gun-Marie Nachtnebel)
    4 portioner

Ingredienser:
    80 g mörk choklad (70% kakao)
    50 g smör
    2 ägg
    1½-2 dl kokosflingor (gärna ekologiska)

Ugn: 175 grader

1. Smält chokladen i vattenbad.
    2. Smält smöret i en kastrull på svag värme.
    3. Ta kastrullen från värmen och tillsätt kokosflingor, ägg och den smälta chokladen.
    4. Klicka i muffinsformar, ca 2 msk i varje form.
    5. Grädda i ca 7 minuter.

Servera med vispad grädde.
    Kolhydrater: 5,2 g/portion chokladbollar.

Jag tycker dock att chokladsmaken blev väldigt intensiv så nästa gång så kommer jag testa med 50 g. De var även väldigt mastiga så nästa gång kommer jag fördela smeten på 8 eller fler formar.

Hennes uträkningar för kh ger jag heller inte mycket för. Jag har testräknat några gånger på andra recept och hennes uträkningar är rena glädjekalkyler. Så de tycker jag man får ta med en saltpaket.

Hur som haver var de väldigt goda och det kommer från en som inte ens gillar choklad i vanliga fall. 
  • saltflingan

Jag fortsätter för övrigt att lukta aceton enligt sambon...är jublande glad! 

En sak har jag dock märkt på sonen och det är att hans pruttar nu luktar vuxenprutt....inte alls lika trevligt när han ligger och fiser under amningarna. Det har även gått lång tid sen han bajsade sist. Inte för att jag oroar mig för det, men är det någon som vet om det är vanligt att även de små bajsar mer sällan med denna kost?

En annan grej som jag funderade över var om min mjölk blir fetare av denna kost? Eller förändras inte sammansättningen?

Och om jag borträknar senaste amningen så har även det blivit mycket bättre nu, tror det var som någon skrev att han helt enkelt var inne i triskhetsfas.

• saltflingan
    Felicia Adrian skrev 2010-02-21 17:52:57 följande:
    Måste bara fråga varför det är bra? Uppväxt med diabetes i släkten och alltid fått höra och står även på beskrivningar om sjukdomen osv. Att luktar man aceton i anderäkten eller/och svettningar är detta ett av de tydliga tecknen på diabets. Plus går man ner i vikt och dessutom är törstig oftare än normalt (dricker mer än vanligt) så är det jätte tyldiga tecken...
    Bra för att det betyder att min kropp har gått över till fettdrift. Har inte kännt av några fördelar så för mig var det jättepositivt att få veta att kroppen fattat gallopen även om jag inte sett några resultat än. 

Har noll koll på diabetes så det kan jag inte kommentera. Men att lukta aceton under en kort period när kroppen går över till fettförbränning är vanligt och inget att oroa sig för.
  • saltflingan
    Felicia Adrian skrev 2010-02-22 10:39:26 följande:
    Okej då vet jag Hade maken sagt att jag börjat lukta aceton hade jag annars sökt läkare med en gång då vi har diabetes i släkten och flera av dem har upptäckts i min ålder.. Är typ1 så är ärftligt... Men börjar jag lukta det så vet jag att det är normalt pga kosten
    Fast har ni diabetes i släkten så tycker jag att du ska gå och kolla upp sig om du börjar lukta aceton. Inom denna kost är det inte farligt, men i ditt fall så skulle jag ta det säkra före det osäkra. Varför chansa liksom? 
  • saltflingan
    numberone skrev 2010-02-22 16:29:57 följande:
    Jag har så jäkla stora bekymmer med att min mage är 12 famnar djup ungefär och jag kan äta HELA tiden... suck!
    Är det länge sen du började med denna kost? För i början så är det vanligt att vara hungrig och äta massor, hela tiden. Själv är jag inne på v 3 och känner nu att det börjar lugna ner sig. Jag blir fortfarande hungrig ofta men äter mindre. Börjar må bättre nu ocskå. Denna omgång tog betydligt längre tid och var tuffare att komma in det än det var sist.

Undrar om svettningarna som jag hade sist kommer att komma. Då stankt jag apa i flera veckor. 
    Jen nifer skrev 2010-02-22 16:47:38 följande:
    jag har käkat lchf över en månad nu och det har gått kanon, suget försvann efter några dagar.. men nu helt plötsligt efter ca 5 veckor så går jag och är sugen jämt och ständigt, inte alltid på sött utan på att äta.
    Börjar det dra ihop sig för mens kanske?
  • saltflingan

Nu är jag arg! Vad kan det finnas för anledning till att bli risig i magen när man äter denna kost??? Förra gången jag åt lchf så blev magen helt underbar och jag bajsade ca varannan dag, men 3 veckor in denna gång så har magen fortfarande inte kommit i trim. Idag var det diarré...jag menar wtf!? Och jag mår bra i övrigt så jag utesluter magsjuka. Är arg!! Och till råga på allt så fick jag även rosa flytningar....en vecka innan mens!! *morrr*

• saltflingan
    Jen nifer skrev 2010-02-23 16:09:07 följande:
    men har inte det med varandra att göra? Det är väldigt vanligt att bli dålig i magen i samband med mens
    Jo jag brukar bli lite taskig i magen vid mens men inte före och jag har aldrig varit med om diarré. Fast det måste jag flika in att sist jag åt denna kost så var magen i trim hela tiden, även vid mens.
  • saltflingan

Någon som har ett gott lunchförslag till mig? Har ätit alldeles för mycket ägg igår och idag så det vill jag verkligen inte ha mer av.

Igår visade vågen 79 kg, idag 78! Tjohoo...äntligen kommer resultaten!  Och jag känner mig smidigare i kroppen.

Måste dock fråga om det är någon som har fått rubbad cykel av kosten? Fick en blödning igår redan på 7dpo och idag är det mängsmässigt som när mensen är som värst. Har även mensvärk. Gillar inte att jag denna gång fått en lutealfas på 6 dagar när jag annars har 13. Blödningen är dock ljusare än mens, vattnigare och luktar inte som mensen brukar göra.

• saltflingan

Kan man äta oopsies direkt från ugnen eller behöver de som lebasbröden vila innan?

• saltflingan
    Jen nifer skrev 2010-02-24 15:19:23 följande:
    jag låter aldrig mina lembas vila heller, äter dom nybakta, jätte gott :)
    Blir de inte väldigt sladdriga om man tar dem direkt?
  • saltflingan
    Pixxi skrev 2010-02-25 11:52:49 följande:
    Har en sån svacka idag Har ätit mindre mjölkprodukter mer fett denna veckan. Har hittils gått upp 2-3 kg, det känns som jag bara sväller. Skulle det inte bli tvärt om med mer fett? Känner bara för att ge upp just  nu
    Det börjar inte dra ihop sig för mens?
  • saltflingan

Pofiber, hur är det i smak och konsistens? Jag gillar inte fiberhusk pga att det känns som att äta sand.

Hihi sist jag gjorde lembasbröden så hade katterna kalasat på ett bröd över natten. Tänkte inte på det förrän jag tömde kattlådan och fick rensa bort gelekorvar! 

Gjorde oopsies idag, ingen hit. Iofs blev de misslyckade, mao platta. Men jag gissar att smaken inte blir annorlunda, eller har jag fel?

• saltflingan

Jesster: Det går bra med vilket  "klet" som helst, det behöver inte vara majonäs i lembasbröden.

Rönnen: Jag tycker iofs inte att lembas smakar ägg så jag kanske är fel person att säga något, men har du testat att ha i brödkrydda när du gör dem?

• saltflingan

Jaha, så har man gått upp igen då. *suck* Visst att jag har druckit vin i helgen men den stora boven tror jag är all choklad. Kan inte bara ta en ruta mörk choklad utan jag äter minst 2 och gärna 4...efter varje mål. Inte konstigt att man går upp! 

När denna choklad är slut ska jag inte köpa hem mer!

Har ni något lunchtips när äggen och grädden är slut?

• saltflingan

Usch, jag börjar undra om sonen påverkas negativt av min kost. 
    Han får bara fler och fler röda torra fläckar på huden. Smörjer med miniderm och olja men än så länge har det inte gett någon effekt. Och inte beror det på kylan heller, vi har varit insnöade i nästan 2 månader. Badar gör vi max en gång i veckan och smörjer in hela kroppen med olja efter.

• saltflingan

Nja mer mejeriprodukter äter jag inte nu, men dock fetare varianter. Det jag isåfall misstänker är ägg och det vore jättetrist eftersom det utgör basen i nästan allt jag äter känns det som. Äter ägg i olika varianter till både frukost och lunch.

Jag trodde också att han skulle bli en liten knubbis nu, men icke. Sen jag började med lchf så har han börjat äta från båda brösten flera gånger om dagen men är fortfarande en liten smalis. Vi ska till bvc på torsdag så får vi se om det blivit någon större skillnad. Sist låg han nästan på normalkurvan på vikten och på den övre med längden. Ska höra vad hon säger om de röda fläckarna, om det bara är torr hud, eksem eller någon allergi.

Sist så hade jag vägdag på måndagar just för att undvika fusk under helgen, jätteeffektivt!    Nu har jag ingen fast dag utan passar på när jag får en stund över på morgonen innan sonen ska ha mat.

• saltflingan

Nej att lära barnen att kolhydrater är bra basmat tycker jag inte man ska göra. Men sen får man inte heller glömma att de förbränner oerhört mycket snabbare än vuxna att de klarar att mycket mer kolhydrater än vad vi gör. Haha det är väl som alltid, lagom är bäst! 

Sen är barn smarta av naturen. Jag menar se bara på när de äter en macka, det första som försvinner är smör och pålägg sen kanske de knaprar lite på mackan innan de vill ha en ny, dvs mer smör och pålägg. 

• saltflingan

Usch, nu får ni hjälpa och peppa mig! Var på bvc idag med sonen och på en månad så har han bara ökat 210 g i vikt!! Han vänder med andra ord neråt på viktkurvan när jag äter lchf!    Och han som sen jag började med denna kost har börjat äta från båda brösten....tänk om det är för att han verkligen inte får i sig någon mat!? Stackars, stackars liten. 

Har bara hört att mjölken skulle bli fetare, men här verkar det ju bli precis tvärt om.

Jag ska ge detta 2 veckor till och sen be och få komma och väga honom igen men om han fortsätter gå upp så dåligt i vikt så måste jag gå tillbaka till "vanlig kost" igen. Känns inte roligt alls detta.

Svar på tråden LCHF