Inlägg från: saltflingan |Visa alla inlägg
  • saltflingan

Receptet på pannacottan kommer från "Smörstekt" av Gun-Marie Nachtnebel.

• saltflingan
    Sagalin skrev 2010-01-31 08:01:36 följande:
    Den har jag gjort en gång och det var gott. Men det går nästan lika bra att mixa mascarponeost och fysta hallon...
    Tyckte din kommentar lät så konstig men nu efter att ha smakat pannacottan förstår jag precis vad du menar. 

Själv gillade jag inte den. Förstår inte heller poängen med att blanda gelatin och grädde till mascarponen eftersom den är så tjock och kompakt iaf. Inget jag kommer göra igen, men alltid kul att ha provat. Det var extremt mastigt så jag skulle ha fördelat det på 8 portioner om jag hade gjort den igen.
  • saltflingan

Vad gör ni när kolhydrats-djävulen sätter klorna i er? Mitt botemedel innan graviditeten var en kopp te med grädde, det dödade effektivt alla sorters sug men nu funkar inte det. Kan dricka max 2 koppar om dagen numera. Jag lider!!! Jag vill ha kolhydrater heeeeeela tiden!!

Tycker det är så svårt att få det här att fungera när jag har Olle att ta hand om. Känns som att det enda jag äter är mjölkprodukter...överdrift naturligtvis men dock så blir det basen i allt jag äter.

Idag tycker jag det är så jobbigt att jag funderar på att ge upp!

• saltflingan
    Lullisgirl skrev 2010-02-09 12:24:21 följande:
    Kan det vara att du äter för mycket mjölkprodukter så det triggar suget??Mjölkprodukter innehåller ju rätt mycket kh. Pina dig en dag med bara ägg, kött och fett så ska du se att det försvinner. Det är extra jobbigt när man är hemma med barn och är ensam och man vill bara ha socker!!!!!! Speciellt om man fått sova dåligt på natten blir jag galet sugen på choklad. Snabb fix som man är van med.
    Ja svårt är det onekligen. Är man hungrig och man inte får många minuter på sig är det så lätt att äta ost eller blanda till sig lite cream cheese, grädde och fet yoghurt. Koka ägg tar för lång tid och kött har aldrig varit min melodi. Köpte hem kalkon (istället för skinka som jag inte äter) som jag tänkte att jag skulle äta bart men jag klarar inte av det, jag måste ha en macka för att kunna äta det och det funkar ju inte.

Godis har aldrig varit en last för mig utan det är mest stärkelserik mat som jag längtar efter. Om man bortser från att jag längtar efter en kaka till fikat. Funderar på att ge upp och försöka komma tillbaka när Olle har blivit lite större och man kan få mer tid för sig själv och för matlagning.

Får se hur det går, nu på morgon föll jag men det går ju alltid att ta sig upp igen. Fortsätter jag så ska jag nog ta och testa ditt tips iaf och se om det hjälper mig. 
  • saltflingan
    Jen nifer skrev 2010-02-09 13:09:59 följande:
    kan du inte koka ett gäng ägg som du har i kylskåpet?
    Hihi jo den tanken har jag tänkt flera gånger men de kommer aldrig så långt som in i kylskåpet innan de blir uppätna! 

Usch jag känner mig så otacksam när jag dissar all den hjälp jag får. Jag är jättetacksam för den input jag får, även om det inte låter som det!! 
  • saltflingan

Jag trillade dit så stort igår. Åt kolhydrater hela dagen. Kanske för att jag inte mådde så bra, hade ont i huvudet hela dagen.

Jag har ju ätit lchf förut med enormt fina resultat när det gäller såväl hälsa, kg och cm. Men nu verkar det inte funka alls. Har inte ens tappat någon vattenvikt och ingen skillnad när det gäller byxor heller. (hinner inte mäta men går efter hur byxorna sitter) Funderar på om kroppen kan ändras så mycket av en graviditet att denna kost inte längre passar min kropp?

• saltflingan
    Lullisgirl skrev 2010-02-10 14:24:05 följande:
    Jag har för mig att jag läst nånstans att kroppen kan bli känsligare för kh när man tagit bort dom och sen äter vanligt igen. Du kanske är känsligare för mjölkprodukter och nötter nu än när du åt förut. Har för mig att jag läste det i Skaldmans bok; "ät dig ner i vikt, boken för feta män och runda kvinnor"
    Jaha, där ser man. Jag var strikt när jag åt lchf förut, runt 14-16 kh om dagen. Kom jag över 20 så blev jag sugen på mer. Haha lustigt hur man inte drar paralleller innan någon påpekar det.    Då kanske jag får köra en light-varinant av lchf fram till att jag slutar amma och kan köra strikt igen. Fast kan man göra det? Förstår att alla har sin egen "smärtgräns" när det gäller kh, men när ungefär går gränsen så att man instället börjar lägga på sig av kosten?

Allt känns iaf mycket bättre idag efter att jag igår sket i allt och åt kolhydrater. Frukost idag blev gröt (dagsranson bara där) men sen har jag ätit bra och känner mig peppad till att fortsätta med lchf.
  • saltflingan

Har bakat lembasbröd nu i kväll, är så förväntasfull på hur det ska smaka imorgon till frukost. Luktar väldigt gott iaf och de ser väldigt fina ut. 

• saltflingan

Ja herre jissus så gott det var!  Fast det hade det farliga som även vanligt bröd har....man vill bara fortsätta äta för att det är så gott även när man är mättt. 

Måste se till att baka mer och lägga in i frysen. Perfekt för en småbarnsmor som inte hinner laga lunch. 

Svar på tråden LCHF