Inlägg från: saltflingan |Visa alla inlägg
  • saltflingan

LCHF

The Kittycats skrev 2010-02-11 13:53:38 följande:
    Nu har jag prövat blomkålsmos igen, blev bättre den här gången med färsk blomkål även om jag kokade det lite för länge. Och lukten verkar försvinna lite ju längre det står (gjorde i förrgår). Så nu kan jag absolut tänka mig att pröva igen. Åt blomkålsmos och köttbullar till lunch, helt ok. Men mina goda, hemmarullade köttbullar lyfte ju såklart det hela Modifierade du receptet på något eget vis, och vilket recept följde du? Har sett lite olika varianter av lemas gällande mängderna/proportionerna i. Det känns ju alltid bättre att göra något som fått så svallande recensioner...
    Jag gjorde med lite sånt jag hade hemma.

2 ägg
    1msk mascarponeost & 1 msk majonäs
    2 tsk bakpulver
    1 msk fiberhusk och 1 msk pumpakärnor
    kummin, fänkål och anis
    salt

Utgick mao från ett recept där det var "lika" av allt, men jag tyckte det såg lite löst ut så jag höftade i lite mer fiberhusk och pumpakärnor. Sen fick det stå och dra ett tag innan jag klickade ut dem på plåten. Gräddade i ca 10 min i 175 grader. De var sladdriga när jag tog ut dem men efter att ha stått framme över natten så hade de stelnat fint till frukosten.
  • saltflingan
    saltflingan skrev 2010-02-11 22:23:33 följande:
    Jag gjorde med lite sånt jag hade hemma. 2 ägg 1msk mascarponeost & 1 msk majonäs 2 tsk bakpulver 1 msk fiberhusk och 1 msk pumpakärnor kummin, fänkål och anis salt Utgick mao från ett recept där det var "lika" av allt, men jag tyckte det såg lite löst ut så jag höftade i lite mer fiberhusk och pumpakärnor. Sen fick det stå och dra ett tag innan jag klickade ut dem på plåten. Gräddade i ca 10 min i 175 grader. De var sladdriga när jag tog ut dem men efter att ha stått framme över natten så hade de stelnat fint till frukosten.
    Glömde visst bort att skriva osten också, 2 dl. 
  • saltflingan

Jaha, så har jag gjort 2 nya satser av lembasbrödet. Testade att ha i lite olika saker för att se om det blir bättre eller sämre. Gjorde en sats med cf och enbart fiberhusk (som bös) och smaksatte med kardemumma och kanel, ska se om man kan äta dem som bullar. 

Den andra blev en amningsvariant med kummin, anis och fänkål...dvs som den första satsen men idag gjorde jag den helt med majonäs och sen slängde jag även i lite solrosfrön.

• saltflingan

Vad heter stickorna man kan köpa på apoteket för att kolla att man är i ketos?

Jag har kört i 2-3 veckor nu utan några resultat och börjar bli riktigt ledsen. Vågen har gått upp 0,5, ingen skillnad i kläder och ingen förbättring i välmående. Har varit nära att ge upp flera gånger och har frossat i kolhydrater nån dag för att sen komma tillbaka igen. Men det är så segt när man inte ser ett enda spår av resultat. Inte ens vattenvikten som alla tappar har jag fått njuta av. 

Samtidigt vill jag inte sluta eftersom jag vet att jag mådde så bra sist jag åt lchf! Och för sonens skull så vill jag också fortsätta, vill inte utsätta honom för ytterligare en reningsprocess genom att sluta nu och ge det ett nytt försök om några månader.

Sist tog det en dryg vecka med abstinens och fysisk trötthet, så varför ska det ta så lång tid nu att komma in det i och börja få njuta av fördelarna!?

• saltflingan
    Jen nifer skrev 2010-02-16 14:45:51 följande:
    Du kan inte köra mer strikt? Jag äter exempelvis aldrig någon TY lr liknande.Dricker ingen Mjölk. Nästan aldrig ost. Alltså rätt lite mejeriprodukter. Äter inga nötter.  Steker i massor smör, äter kryddsmör lr beasås till den mesta maten. Ägg och bacon till varje frukost. Svårt att ge tips när man inte vet exakt hur du äter. Morgonpromenader kan ju också vara nått kanske :)
    Strikt "törs" jag inte köra iom att jag helammar och jag har fortfarande inte hittat någonstans där det står ungefär hur mycket kolhydrater man ska äta då.

Åhh promenader....om du bara visste vad vi längtar efter det! Vill ha vår NU!! Vi har varit insnöade i nästan 2 månader nu. Går inte att komma ut med vagnen och jag törs inte gå med honom i sjal eftersom vägarna är ren is här ute på landet.

Att börja väga det jag äter känns inte som det har någon poäng än så länge eftersom jag fortfarande är i den fasen att jag är konstant hungrig. Men så länge procentsatserna är de rätta så borde det ge resultat, men inte ens det. Jag är primärt inte ute efter att gå ner i vikt utan att må bra, men det är så segt när man inte märker något alls. Just därför jag vill köpa stickor för att testa om jag trots allt är i ketos.
  • saltflingan

Jag vet inte om det är maten men sonen har ett par veckor nu klagat och skrikit när han ska äta. Så fort man tar fram bröstet så sätter han igång, efter ett tag så börjar han äta lite men sen kan han släppa precis när som helst och fortsätta gallskrika. Äter gör han ju men det är inte en trevlig upplevelse längre. Så varannan timme bråkas det här hemma.

Rönnen: Var kan man beställa stickor?

• saltflingan
    Felicia Adrian skrev 2010-02-17 13:27:26 följande:
    Han är 15 veckor. Allergi misstänker jag inte eftersom jag inte tillfört något nytt, det är bara kolhydraterna som minskats. Och han är precis som vanligt i övrigt, det är bara vid amningarna som han kinkar. Är inte ett dugg orolig över det, men det kan vara lite frusterande särskilt när man befinner sig bland andra människor.
  • saltflingan

Haha jag är väl kanske lite taskig men jag skiter i om det smakar konstigt för det är det enda som bjuds. Här gäller det för sonen att gilla läget...det är mamma som bestämmer. 

Han kan le, prata och vara glad precis innan men när bröstet kommer nog sjutton ska det kinkas. Visste inte att det var vanligt vid 3 månader, men det låter som den mest troliga förklaringen tycker jag. Hur länge brukar sånt hålla på? Jättehungrig tror jag inte han hinner bli, äter varannan timme på dagarna men sover 9-10 timmar på natten utan mat. Och han skriker inte efter mat när han vaknar på morgonen utan då är det solskensleenden och prat med mamma innan blöjbyte och mat.

• saltflingan

Tjohoo!!!!! Jag som fortfarande inte känt av några fördelar kan nu lugna ner mig lite iaf. Har iofs inte känt av något än, det skulle kanske vara att det är lite lättare att hålla sig utan att fuska. Men när sambon pussade på mig nu så sa han att jag luktar nagellacksborttagare!!  Tjoohooo jag är i ketos! 

Lustigt att jag inte känner av smaken själv i munnen bara, men jag klagar inte! 
    Mitt sug är fortfarande väldigt stort, särskilt på kakor..mmm dammsugare. Men jag försöker stå stark så nu har jag gjort chokladbollar eller om de kallas chokladmuffins, naturligtvis a la lchf.    Får se om de blir goda. Hade ingen aning om de fortfarande skulle vara kletiga när man tog ut dem så jag tog det säkra före det osäkra och lät dem gå till de var torra. Ska se efter lunchen om det blir en hit eller flopp.

• saltflingan

Gjorde fiskgratäng till middag idag och gud så gott det var. Det brukar alltid vara gott men idag hade jag en ny fisk, som var fantastisk god! Har ni inte testat hajmal så gör det, underbar fisk!

Angående recept på chokladmuffinsarna så kommer det imorgon, orkar inte nu.  *lat*
    Jag tyckte de var goda men sambon satt och grimaserade hela tiden men vågade inte annat än att äta upp den.    Fast nästa gång ska jag inte ta så mycket choklad i, tyckte smaken blev lite väl stark och drar man ner på chokladen så får man även ner kolhydratssmängden. Win-win. 

Svar på tråden LCHF