• musli

LCHF

Jag väger mig inte men har minskat 7 cm i midjan på 1½ vecka.
    Slutade väga mig för många år sen eftersom muskler väger mer än fett och jag tränade ganska hårt på den tiden. Så nu mäter jag mig bara!!! 

Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli

Jag väger mig ju inte så det är svårt med vikt-lista för mig... jag kör enbart med måttband eftersom min kropp kommer tillverka mera muskler och ta bort fett i och med att jag äter protein men inte så mycket kolhydrater.

Men så här ser min tabell ut...

musli     midja    lår    överarm    rumpa
    cm           96      61        33           104
                   95      62        33           103

Skriver inga datum heller eftersom jag inte är så brydd över hur lång tid det tar. Hellre längre tid och mindre slappt skinn somm hänger i dubbelveck på magen....

• musli
    Lullisgirl skrev 2010-01-09 16:38:57 följande:
    KaroLina-> Jo samvete säger i från. Allt som man har inärt om vad som är nyttigt och hur man ska äta ska man göra annorlunda. Man ska äta mycket mättat fett (naturligt) och inte så äta mycket grönsaker, speciellt inte "under jord" grönsaker och man ska absolut inte tänka som förut vad gäller regelbundna måltider och mellanmål. Det första dagarna åt jag massor. Typ 5-6 ägg och massa TY, grädde, smör, kött/fisk/kyckling och tänkte kan man verkligen gå ner på detta? Men bara en vecka senare har kroppen vant om sig. Jag äter pyttesmå portioner och känner mig sällan hungrig. Lite av gammal vana äter man vid lunch o middag men det är ju mycket för familjens skull oxå... Jag skulle var lite försiktig med att köpa latte å sånna kaffe"drinkar" på stan. Dom kan ofta innehålla kh, beroende på var man köper... Bättre att beställa vanligt kaffe och be att få grädde i. Manfår va nog med att ta bort kh, speciellt i början så man inte går upp i stället. Äter man för mycket kh triggar man suger och "falska" hungerskänslor och då äter man för mycket... Låter som jag är västa experten men har bara ätit dett i två veckor. Jag är utbildad inom näringslära och denna kost säger emot allt som jag lärt men jag har bestämt mig för att prova och har därför läst på mycket. Jag har läst mest Annika Dalgren.
    Läs Skaldeman istället. Han var före Annika med att använda LCHF och han har mycket bättre information och kunskap och inte några konstiga uttalanden. Jag har aldrig brytt mig om Annika, hon har för mig alltid kännts sensations-lysten...
    Andreas Eenfeldt är bra också, kostdoktorn!
  • musli
    Karo Lina skrev 2010-01-09 16:56:42 följande:
    Ang det där med latten. En riktig latte gjord på expresso och skummat 3%mjölk med grädde i kan väl inte vara farligt? Eller? Det var ju inget socker i och inga smaktillsatser. Snälla säg att jag får dricka fet-latte! Det är min räddning när vi fikar! Jag blev så glad nyss när jag såg att jag får äta mitt proteinpulver. Det är bara 4% kh i och sen blandar jag det med fet mjölk och nu kan man ju tom ha grädde ovanpå! Mums! Blir som milkshake!
    Klart du får dricka latte på stan! Man måste ju inte ha smaksatt som du sa! =)
    Drick på du bara!!!  =)
  • musli
    JajaR skrev 2010-01-11 19:58:37 följande:
    Hej har en svärmor som käkat efter detta i 1 år och tappat HUR mycket som helst... men tänk på att ni som ammar eller är gravida eller tränar behöver kolhydrater.... (personlig tränare som jag är....) kan även då passa på att tipsa om en supergod efterrätt, tar ju det goda från svärmor; 70% choklad  1 del kesella 2 delar vispgrädde smält choklad, blanda med kesella och vispade grädden, servera med hallon. super!
    Varför skulle vi behöva mer kolhydrater för att vi ammar eller är gravida? Min amning fungerar utmärkt (äter upp till 40 g kh per dag kanske, räknar inget) och min kropp tillverkar de kh jag behöver.

På 2 dagar har jag minskat 2 cm i midjemått!!!  =)
  • musli
    Ogift Fru skrev 2010-01-12 18:32:49 följande:
    Ingen som har nåt tips på vad man kan ägna sig åt för fettförbränning när man har dåligt med tid?
    Ajdå... Ägnar mig inte åt fettförbränning längre... Kroppen tar hand om det numera sen jag tog bort kolhydraterna till stor del... Däremot så kör jag stavgång för konditionens skull men det var ett tag sen nu... Är för kallt!  =)
  • musli
    Matillin skrev 2010-01-12 20:00:30 följande:
    Hur gör ni blomkålsmos för att få det gott? Och är det gott, har aldrig testat? Testade pannkakorna idag, helt ok men fick ont i magen efteråt lite av en fettbomb kändes det som. Lite smaklösa jämfört med dom man är vana vid men det får man ju räkna med så klart Gjorde typ ½ dl vispad grädde med några frysa hallon i som dessert idag, hade även i 3 skivade klyftor mandarin, sååå gott. Hoppas det inte var att fuska för mycket.
    Jag delar blomkålen i små bitar, kokar i liiite grädde med lock på och sen mosar jag med potatis-stöten och har i lite philadelphia-ost eller ingenting. Saltar gör jag iofs. =)
  • musli
    Karo Lina skrev 2010-01-12 19:57:33 följande:
    Jag känner mig också törstigare än vanligt. Men å andra sidan förlorar man ju väldigt mycket vätska i början (därav den stora viktnedgången). Ikväll åt jag pannkakor med hallongrädde till efterätt. VARFÖR får jag så fruktansvärt dåligt samvete??? Det känns så himla onyttigt och som att jag gått upp flera kilo! Imorgon har jag hållt på i en vecka, vi får se hur det har gått då för sista dagarna har jag bara gått upp i vikt. Är det samt att muskerna suger åt sig vätska och svullnar om man tränar hårt? Jag tränade ju 2½h igår, kan det vara därför jag gått upp i vikt?
    Jo då, musklerna tar upp vatten, men det är ju inga mängder och det försvinner ju igen. Samtidigt så växer ju musklerna av så hård träning och man blir större av mera muskler, inte smalare, så är det super-smal a la twiggy man vill bli så ska man definitivt ta det lugnt med träningen!  Men det är bättre för kroppen att ha muskler...

Det jättemånga som går upp i vikt de första veckorna och sen raaaasar ner i vikt så det gäller att hänga i i minst 3 helst 6 månader för att VERKLIGEN märka skillnaden. En del rasar i vikt direkt men de är inte lika många. Häng i !!!
  • musli

Frukost: 2 stekta ägg och en vitlöks-/fetaost-korv

Lunch: Kotlett med blomkålsmos och gräddsås

Kväll: 2 surdegsmackor med smör och ost (kommer inte sluta med mitt surdegsbröd what-so-ever, nyttigt och ack så gott, men det blir inga mängder av det heller...)

Kvällsfika: Troligen vispad grädde med hallon och vaniljpulver (ekologiskt)

Har tappat 3 cm runt midjan sen jag drog igång på allvar för drygt en vecka sedan. Känns skönt när byxorna sitter löst!  =)

Har ju kört LCHF tidigare också men slarvade till det när jag var gravid och har inte riktigt kommit igång igen förrän nu.  =)

• musli

Rekommenderar också Skaldemans böcker... Särskilt den som heter nånting med "feta män och runda kvinnor". Där skriver han bl.a. om platåer och att man kan lura kroppen genom att sätta in kolhydrater ett kort tag för att tala om för kroppen att den inte svälter. Läs den, den är bra och lär er allt!

Svar på tråden LCHF