• musli

LCHF

sariat skrev 2010-01-15 12:48:29 följande:
    Mattilin: Nä det är aubergine.. jag gjord een variant på det i förrgår.. SKITGOTT. lchf-kost.blogspot.com/2008/07/aubergine-fyll... här e receptet.. super tyckte jag.mannen gillade också det.. och han brukar inte tycka om aubergine
    Jag varvar aubergine och squash med köttfärsen i moussaka. Blir super-gott!
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli

Idag blev det 2 kokta ägg mosade i en massa smör. =)
    Har nyss varit ute en sväng med Elias i vagnen och Hanna var med för att hålla bråk-humöret på topp. Älska 4½-åringar eller??? Ojojoj...
    Nå, skönt att komma ut en sväng iaf och efter mätning runt tjockis-magen så inser jag att jag har tappat från 98 cm till 93 på ca. 3 veckor nu. Skönt att det går åt rätt håll iaf.
    Väger mig inte eftersom jag vet att muskler väger mer än fett och är man rejält överviktig så tappar man ju mycket mer kg än en som jag som kanske har 15 kg att ta bort och vet att jag bygger mer muskler nu än bygger fett-depåer. =)

• musli
    Lumut skrev 2010-01-22 22:05:10 följande:
    "Det är jättebra att du känner dig bättre i magen, och att du känner energi. Men energin kommer ifrån att dina muskler & fettlager bryts ner och förflyttas in i artärerna, slaggprodukterna skapar energi. Vi får ta det närmare IRL." Detta skrev en vän i min blogg som är lite insatt i kost osv..Någon som kan försvara detta eller förklara???
    Fråga din vän om han/hon har betalt av margarin-företagen eller är dietist med skygglappar på möjligen... Det är ren bull-shit!!!
  • musli
    jagäraf skrev 2010-01-23 14:52:10 följande:
    Jag gör som du, testar mig fram till vad jag "tål". Min man har en arbetskamrat som gått ned massor av kg och dessutom blivit av med sin diabetes (behöver inte medicin längre). Han har väl hållit på närmare ett år och enl min man äter han en skål frysta blåbär med 2 dl vispgrädde VARJE KVÄLL. Han har nog inga problem med mjölkprodukter. Visst är det en fantastiskt kost. Man kan äta choklar, vispgrädde, feta biffar, aromsmör, bearnaisessås, hollandaisessås osv. Om någon hade sagt det här till mig för 10 år sedan hade jag nog skrattat ihjäl mig. Och ändå "upptäckte" t ex William Banting (han från vem ordet bantning kommer) den här metoden redan på 50-talet (tror jag det var) men tystades ned.
    William Banting kom ut med sin kolhydratfria metod redan 1863! Så det är 150 år sen!
    =)

Men så äter vi hejdlöst gott också!!!  =)
  • musli
    The Kittycats skrev 2010-01-26 11:38:47 följande:
    Kanske provar med färsk blomkål nästa gång då, ifall var det som gjorde det så "vattnigt"? Men vad mixar du med, stavmixer, blender, visp, "mosare"?
    Jag delar blomkålen i små bitar, kokar i lite grädde med lock på tills blomkålen nästan faller sönder, saltar, pepprar, lite smör och sen mosar jag med en potatis-stöt. Tycker det är gott när det blir lite bitar i och inte helt puré-slätt...  =)

Det var kostdoktorn, Andreas Eenfeldt, som var hos Malou och som ska hjälpa en tjej att gå ner i vikt med hjälp av LCHF. Egentligen sas det inte så mycket tycker jag...
  • musli
    Åsalie skrev 2010-02-05 08:55:43 följande:
    Lovar att läsa ikapp sen, ska iväg på öf... men igår va jag på stan för att köpa fiskolja, hade läst mkt om överdosering av omega 6 (som man får i sig via alla vegetabilier, kolh bla) och att man i princip inte kunde överdosera, speciellt barn och gravida/ammande behöver m.,m.... SÅ kommer jag till hälsokost och där har dom special-omega-flaska till barn med tillsatt tuttifruttismak och OMEGA 6!.... Varför har dom krånglat till det? Jag ville bara ha omega 3! Vuxendosen är utan 6, men där står det att det inte kan ges till barn under 12 eller gravida/ammande... What? Det står ju överallt att det är extra viktigt då? Garderar dom sej eller vill dom tjäna pengar på merprodukter? Ger ni omega 3 öht? Ville för enkelhetens skull ha en flaska, men OM jag köper en special till barnen så vill jag iaf veta varför... Och jag tänker inte ge dom ytterligare omega 6 som vi redan har så mkt av....?? Vad tycker ni?? Som sagt...läser ikapp på andra svar sen ;) Tack!
    Man kan ge "vuxen"-varianten, bara mindre dos. Tror det är Monique på www.lifezone.se som skrivit om detta! Hon är lic. kostrådgivare och har kurser i LCHF! =)
  • musli
    USB skrev 2010-02-06 11:09:25 följande:
    Idag mår jag jättedåligt, 12:e dagen. Är alldeles skakig i kroppen, har ont i magen och mår illa. Orkar knappt vara uppe. Min mamma säger att det är för att jag äter lchf. Att kroppen inte mår bra och lider brist på nånting. Jag har gått ner nästan 6 kg på dessa 11 dagar. Vet att det är mycket men jag har mycket att ta av också. Själv tror jag att det är nåt influensaaktigt. Någon mer som mått dåligt och kännt sig sjuk? Jag har inte mått dåligt alls de första dagarna utan detta började igår. Är det nån här som har PCO? Jag fick den diagnosen i höstas och har inte haft någon egen mens sedan i somras. Nu efter att ha ätit lchf i 11 dagar så har jag lyckats få egen mens. Vet inte om det är en slump eller om det verkligen är en dunderkost....
    Inget ovanligt alls att må dåligt. Själv har jag dragit ner rejält på kolhydraterna den här gången och har varit yr och svimfärdig i flera dagar, skakig och trött, men nu har det nog vänt. Har till och med varit ute och gått idag! =) Så häng i!!! Ang. PCO har jag hört om flera som blivit bra och lyckats bli gravida efter byte till LCHF!
  • musli
    Jen nifer skrev 2010-02-06 21:29:36 följande:
    fast om jag redan ligger på en bra nivå om dagarna och går ner i den takt jag vill känns de onödigt att tillföra massa överflödiga kalorier, vet att man inte ska räkna men kan jag välja hela linfrön och slippa dom så gör jag gärna det :)
    Var säker på att jag hört att linfrön inte är nyttigt så jag kollade. På livsmedelsverkets hemsida står det här:

"Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.

En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta  medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."

Det var därför jag gick över till psylliumfrön (loppfrön) istället!!!

Så att undvika linfrön är inte helt fel!!! 

• musli
    Probably the best in the skrev 2010-02-06 23:30:17 följande:
    Nu pratar ivarjefall inte jag om att äta 10 msk per dag....och nåt säger mig att livsmedelverket inte uppmanar till att äta LCHF heller
    Nejdå, men om det finns ett nyttigare lika bra alternativ så väljer jag det automatiskt eftersom jag undviker så mycket onyttigt som möjligt.  =)
  • musli

100101                                           100208
    Midja                    96                                                  87
    Överarm               33                                                  32
    Lår                       62                                                  60
    Rumpa                 104                                                 101

Så nog händer det en del allt!

På vågen har det gjort - 6 kg.

Svar på tråden LCHF