• musli

LCHF

mayasmama skrev 2010-02-20 07:43:05 följande:
    nu hoppar jag in här....gick ner nästan 15 kg i höstas med lchf, varav 10 på under 6 veckor! En del av er känner nog igen mig från en annan lcf-tråd. till jul tänkte jag att nu tar jag en paus, jag var ju ändå så nära mitt mål.¨åt vanligt men ändå ok. gick inte upp ngt alls över jul och nyår. Den 5 jan dog min mamma och jag tappade greppet helt! Hela livet kastades upp och ner och det känns stundvis som att solen aldrig kommer lysa igen.... Jag är en klassisk tröstätare och hetsäter kolhydrater tills jag hamnar i "sockerkoma" Det tog flera veckor innan jag började gå upp trots att jag åt åt helsike. men nu rusar jag upp i vikt - vågar inte väga mig men skulle inte bli förvånad om det börjar närma sig 10 kg. Vill verkligen inte ha det så här - jag var så stolt och nöjd med mig själv, såg fram emot sommar och badsäsong på första gången på många många år Jag tänker komma igång igen och behöver all pepp och stöd jag kan få för att klara detta.....
    *varm kram*
    Det är jobbigt att förlora någon nära... För 3 dagar sen var det 8 år sen jag förlorade min lillebror. Den dagen är alltid tuffare än andra.
    Det jag gjorde när jag kommit ur värsta "sorg-koman" var att strukturera upp mitt liv och benhårt hålla den strukturen. Kanske hjälper det dig att strukturera upp din mat? Häng på här nu och är det något så hojta!!!
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli
    mayasmama skrev 2010-02-20 10:33:38 följande:
    tack. jag mår verkligen inte bra och ja gvet att jag måste ge mig själv tid att sörja men samtidigt så mår ja ginte bra över att äta som jag gör. jag är en extrem sockermissbrukare och var rejält deprimerad innan jag började med lchf i september. jag använder socker som en drog och går och gömmer godis från min sambo och mina barn, äter enbart pasta tills jag håller på att kräkas....ett extremt missbruksbeteende som sagt... och om jag fortsätter så här kommer jag bara må sämre och sämre... på måndag kör jag igång - nu har jag outat mig här så finns det ingen återvändo
    =)
    Jag finns här rätt ofta om du behöver stöttning. Såg att du är västkustare och har varit i Indien. Jag också! =) Född i Halmstad och var till Indien i 5 veckor 1988 - 89. Drömmer om att få råd att åka tillbaks nån dag... Men det är så mycket annat jag också vill göra som får gå före...  =)
  • musli
    sara1981 skrev 2010-02-20 21:58:45 följande:
    Ok, här kommer chokladbollarna jag gjorde: 100g smör 100g kokos 1 msk grädde 2msk kakao 1-2 msk kallt kaffe ev sötningsmedel 2msk gör som man vanliga chokladbollar och rulla i kokos. Låt stå kallt typ 1 timme. Blir runt 25 bollar och runt 10g kolhydrater på hela satsen (fick jag det till iaf)..
    Kokos, är det kokos-flingor du menar då? Inte kokosfett... Fast då hade du väl skrivit det... Det är nog jag som är kokos!!!
    Här ska det göras kokosbollar!!!  =)
    Tackar!
  • musli
    Jen nifer skrev 2010-02-21 08:54:03 följande:
    tack, så skönt när någon räknat ut hur mpnga kolisar de blir med :D Då ska jag göra de till kvällen :) någon som kan tipsa om ett okej sötningsmedel?
    Sukrin ger inget insulinpåslag och går rakt genom kroppen. Finns på internet att köpa men är ganska dyrt.
    Stevia vet jag en del använder men jag tyckte inte det var gott alls.
    Jag har hittills inte använt något sötningsmedel alls.
  • musli

Usch... Idag åt jag en Cupcake med frosting och fy katten vad sött!!! Och nu är magen uppblåst och jag har säkert blivit en tjockis igen... 

Dum man är ibland........

• musli
    Jen nifer skrev 2010-02-23 16:17:41 följande:
    fler än jag som blir ständigt hungriga/sugna vid mens?? blir tokig, men man ska ju äta när man är hungrig så kör på de. Åt två lembasbröd med bregott och ost till frukost En sen lunch med kotlett och persiljesmör, sen blev ja snart därefter sugen igen så åt 2 små lembasbröd med smör och ost igen. Pust.. Till kvällsmat blir de bacon och ägg och hoppas sen suget håller sig borta:)
    Japp, och gissa om det är kul nu när jag haft mens i 3 veckor???? Jäkla p-sprutor... Första gick bra men nu spårade det ur tydligen... Hoppas den försvinner för gott sen...
  • musli
    MrsFreckles skrev 2010-02-24 00:43:43 följande:
    Gokvall! Ar det nagon som har recept pa lembas-brodet? Har kollat i recept-traden men ar inte saker pa om det ar det receptet?!
    Lembasbröd 5 st
    3 ägg
    3 dl riven ost
    3 msk majonnäs
    1/4 dl sesamfrö
    ½ dl linfrö
    3-4 msk fiberhusk
    2-4 msk kruskakli
    2 nypor anisfrön
    Blanda ägg, ost och majonnäs. Häll i torrvarorna, lite i taget och låt det svälla en stund. Prova dig fram med torrvarorna! Smeten ska bli fast och hålla ihop, inte torr. Jag mixar sesamfrö, linfrö och anis fint innan jag har ner dem i smeten. Klicka ut 5 bullar och platta till dem på bakplåtsförsedd plåt. Grädda i 225 grader (varmluftsugn) i 10 minuter.
  • musli

Fast jag tar bort lite linfrön och har i lite solrosfrön eller valnötter och sen mixar jag sesamfrön, linfrön och solrosfrön/valnötter innan jag blandar i det.

• musli

Fiberhusk står bland det glutenfria, en liiiiiten påse!

• musli
    Krulltott07 skrev 2010-02-26 17:49:28 följande:
    Har precis börjat me LCHF så ja e heeelt grön =) Hur mycket smör "ska" man äta om dan för att de ska va tillräckligt? Ja känner ju att ja gärna tar så lite som möjligt automatiskt liksom...
    Det är ju inte bara smör utan fett i allmänhet. Du ska ligga på 75% fett, 20% protein och 5% kolhydrater ungefär. Använd dig av www.matdagboken.se t.ex. som verktyg för att se hur mycket av varje du får i dig. Väg allt du stoppar i dig i nån vecka eller två så kommer det gå automatisk att se hur mycket som är "rätt" på ett ungefär...

www.lchfmat.com är en bra sida att göra veckomatsedel från t.ex. så slipper man fundera. Skriv ut recepten och storhandla utifrån veckomatsedeln. 

Fler tips kommer säkert från andra!

Läs gärna på www.kostdoktorn.se samt kolhydrater.ifokus.se
  • musli
    Lady Maria skrev 2010-02-26 20:21:38 följande:
    Ni som tycker om Äggmjölk, tycker ni inte att det känns som att dricka råa ägg? Jag tycker om ägg men jag vill gärna att de ska vara tillagade. Vet inte om jag törs prova Äggmjölk...
    Äggmjölk blir tillagad eftersom man häller i kokande vatten.
    IsaCMoJs skrev 2010-02-26 21:18:08 följande:
    Jag använder Stevia
    Jag ska köpa Sukrin, klarar inte av bismaken på Stevia...
  • musli
    saltflingan skrev 2010-03-01 22:38:04 följande:
    Usch, jag börjar undra om sonen påverkas negativt av min kost.  Han får bara fler och fler röda torra fläckar på huden. Smörjer med miniderm och olja men än så länge har det inte gett någon effekt. Och inte beror det på kylan heller, vi har varit insnöade i nästan 2 månader. Badar gör vi max en gång i veckan och smörjer in hela kroppen med olja efter.
    Verkar otroligt om det var din kost... Isf nåt han är allergisk mot? Du äter ju fetare kost och han får fetare mjölk... Min pojk blev bara rundare av min kost. =)

Dottern däremot (5 år snart) har blivit en torris. Tror att det är att man är inne så mycket och det är varmt och torr luft. Kanske är lika för er? Ger henne extra fett/olja på maten och smörjer med Propyless. Är bättre nu.
Svar på tråden LCHF