• musli

LCHF

Emmi2 skrev 2010-02-08 15:46:22 följande:
    Oups, blev lite orolig här! Fick nyss höra att det finns forskning som tyder på att LCHF leder till för tidig död, framförallt hjärt och kärlsjukdomar. Är det någon som hört något liknande, om det är vetenskapligt bevisat osv? Har googlat lite, men hittar inget vettigt.
    Då undrar jag var du hörde det...?
    Det är de fettskrämda som är rädda för mättat fett fortfarande...
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • musli
    Åsalie skrev 2010-02-09 12:35:47 följande:
    Alltså jag blir genuint upprörd och LEDSEN när jag läser hur livsmedelsverket  rekommenderar MARGARIN till barn i förskola och skola. Det är rent förfärligt tycker jag, med den lilla kunskapen jag har om margarin.... Är det inte bevisat att omestrat fett är FARLIGT för oss människor? Eller är det "bara" en del åsikter?? Tystas bevisen ner pga livsmedelindustrin (pga pengar) ??? Jag skrev till lmv och frågade hur de kan rek. margarin istället för naturligt smör, och de skrev att det är nyttigare för oss... Det är svårt för mig att säga emot då jag inte kan länka till någon vetenskap/bevis m.m.... Tycker bara det känns logiskt att naturligt är bäst, och spec. då vår kropp består av mättat fett!.... Ahh, tycker det är otroligt illa om pengar går före hälsa i detta fall... Om det nu är så....Någon som har mer kött på benen angående detta får gärna länka till bevismaterial :) Vad tror ni....om 10 år,...kommer det vara andra rekommendationer åt folket???
    Läs de här:

www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art7.htm

www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/saker/m-fakta.html
  • musli
    saltflingan skrev 2010-02-17 10:05:04 följande:
    Strikt "törs" jag inte köra iom att jag helammar och jag har fortfarande inte hittat någonstans där det står ungefär hur mycket kolhydrater man ska äta då. Åhh promenader....om du bara visste vad vi längtar efter det! Vill ha vår NU!! Vi har varit insnöade i nästan 2 månader nu. Går inte att komma ut med vagnen och jag törs inte gå med honom i sjal eftersom vägarna är ren is här ute på landet. Att börja väga det jag äter känns inte som det har någon poäng än så länge eftersom jag fortfarande är i den fasen att jag är konstant hungrig. Men så länge procentsatserna är de rätta så borde det ge resultat, men inte ens det. Jag är primärt inte ute efter att gå ner i vikt utan att må bra, men det är så segt när man inte märker något alls. Just därför jag vill köpa stickor för att testa om jag trots allt är i ketos.
    Jag ammar ju (Elias är 5 månader nu) och har ätit LCHF igen sen 6 veckor ungefär. Inga som helst problem och han har inte reagerat på det alls. Numer äter han ju gröt och lite lunch då och då men jag ammar ändå i princip lika mycket som tidigare.
  • musli
    saltflingan skrev 2010-02-17 14:15:48 följande:
    Han är 15 veckor. Allergi misstänker jag inte eftersom jag inte tillfört något nytt, det är bara kolhydraterna som minskats. Och han är precis som vanligt i övrigt, det är bara vid amningarna som han kinkar. Är inte ett dugg orolig över det, men det kan vara lite frusterande särskilt när man befinner sig bland andra människor.
    Ah, det kan vara 3-månaders-grejen som kommit lite sent. Vid 3 månader är det rätt vanligt att bebisar kinkar vid bröstet, kanske bara vill äta från det ena eller något annat. Bara fortsätt att erbjuda bröstet och kanske göra det innan han blir jätte-hungrig?
    Annars prova att lägg till kolhydrater lite, men det är mest troligt 3-månaders-kinket...
  • musli
    saltflingan skrev 2010-02-17 15:22:37 följande:
    Haha jag är väl kanske lite taskig men jag skiter i om det smakar konstigt för det är det enda som bjuds. Här gäller det för sonen att gilla läget...det är mamma som bestämmer.  Han kan le, prata och vara glad precis innan men när bröstet kommer nog sjutton ska det kinkas. Visste inte att det var vanligt vid 3 månader, men det låter som den mest troliga förklaringen tycker jag. Hur länge brukar sånt hålla på? Jättehungrig tror jag inte han hinner bli, äter varannan timme på dagarna men sover 9-10 timmar på natten utan mat. Och han skriker inte efter mat när han vaknar på morgonen utan då är det solskensleenden och prat med mamma innan blöjbyte och mat.
    Det brukar inte hålla på så länge, det har med utvecklingen att göra, precis som separations-ångesten vid ca. 8 månader och så vidare. =)
  • musli

Nu har jag hunnit göra cupcakes (ska på frosting sen) med dottern, inte ett enda sug efter att ens smaka, samt Lembas-bröd som jag faktiskt tycker är ett gott bröd.
    Ska stuva vitkål senare så jag har något gott till isterbanden imorgon.

• musli
    Tiger Af Lilja skrev 2010-02-17 23:05:47 följande:
    usch jag är hungrig.. inte bara tt äta innan läggdags ju.. nåt tips? Vatten?
    Jag åt nyss... Är jag hungrig så äter jag... kanske ostrullar?
  • musli

Meeeeeeen... Jag är inte hungrig men jag är suuuugen på något... bläääää...
    Dricker te och låtsas som ingenting...

• musli
    Lumut skrev 2010-02-19 23:18:37 följande:
    musli: samma sak här!!!!! sugen på nåt men vet inte vad det är..kan liksom inte komma på vad det är:S
    Slutade med ett Lembas-bröd med smör framför tv:n... Fortfarande ett sug i magen... Va katten!!!!!
    sara1981 skrev 2010-02-20 00:00:12 följande:
    Ska nog ta mig en lchf-chokladboll till..
    Ssshhh.... Inte så högt... Äh, vad katten... Recept tack? =)
Svar på tråden LCHF