Inlägg från: Matillin |Visa alla inlägg
  • Matillin

LCHF

Karo Lina skrev 2010-01-08 19:40:11 följande:
    Visste ni att man kan göra LCHF-PANNKAKOR????Jag blandade 2 ägg med ½dl grädde och stekte i smör. De blev jättefina! Serverade med hallongrädde! Vilket fredagsmys!Men man kan ju inte fatta att man ska kunna gå ner i vikt av detta, jag nästan kräktes efteråt av tanken på allt fett! Men jag är villig att tänka om, om jag har gått ner nästa vecka
    Oo det vattnas i munnen, det ska jag testa imorgon.
    Ska inhandla hallon och fiberhusk.
    Boomie skrev 2010-01-08 20:10:44 följande:
    Hej trådenJag vill tipsa om den här sidan:  www.raknakalorier.se/Där kan man se kh-innehåll i det mesta. Suveränt tycker jag!Jag och sambon har kört LCHF i 10 veckor ungefär och trivs alldeles utmärkt med det. Vi unnar oss dock lite vin då och då men är i övrigt ganska strikta. Vi har båda gått ner några kilon men upplever framför allt att vi mår så himla bra. Jag har sluppit min gasiga onda mage som jag dragot med så länge jag kan komma ihåg. Dessutom är jag av med sötsuget och har halverat mitt insulinintag (är diabetiker). 
    Tack för tipset en sån sidan är jag i behov av

Jag mår kaaasst ikväll med, mår illa och har lite småkramp i magen, hoppas det går över snart vill inte må så här flera dagar..blää.
    Är supertrött med men det beror nog delvis på att barnen är sjuka och jag varit vaken flera nätter.

Vart har ni köpt fiberhusk förresten, jag var på coop och handlade in all mat
    inför starten och där fanns det inte?
    Tänkte kolla maxi imorgon.
  • Matillin
    Boomie skrev 2010-01-08 20:59:27 följande:
    Fiberhusk finns oftast bland de glutenfria produkterna. En ganska liten påse (ingen stor mjölpåse alltså).
    Jo jag ska leta där, men frågade på coop och tittade där med dom kände inte till det?
    Maxi brukar ha stort utbud så där borde det finnas.

Finns det något mer bra att ha hemma nu när man äter lchf kost som ni använder mycket?
  • Matillin
    Karo Lina skrev 2010-01-09 10:16:12 följande:
    En liten blå: GUUUUD vad duktig du har varit! Så du vågar påstå att detta fungerar?Demigsinnesro: Så det blir ännu mer som vanliga pannkakor då menar du eftersom du har något mjölaktigt i? Mina innehåll ju heller inga kh men de blev ju väldigt tunna Jag är fortfarande hysteriskt rädd för att jag äter för mycket fett. Jag förstår hela detta med att man ska äta mindre kolhydrater för att hålla blodsockret lågt och inte få något insulinpåslag. Men jag fattar fortfarande inte hur man kan äta så mycket fett, nästan obegränsat verkar det som att folk säger?Jag hade köpt det om det var så att jag skulle hålla mig till tex 1500kcal om dagen men på en LCHF-kost. Nu känns det som att jag får i mig det dubbla!Är det så att om man äter LCHF hela tiden, så går man ner mer om man minskar på hur mycket man få i sig? Eller spelar det ingen roll?
    Jag tycker också det låter otroligt att man kan äta massa fett och gå ner i vikt.
    Jag räknar inga kalorier alls utan äter det jag tycker är gott tills jag blir mätt, inte proppfull
    Var skiträdd för att ställa mig på vågen i morse, mätte midjan först och där verkade det ha försvunnit 1-2 cm är svårt att mäta exakt.
    Sist jag gick ner i vikt försvann 1 cm för varje kilo och vågen visade -1 kg på dom här 2 dagar jag hållt på.
    Ska försöka väga mig varannan dag i stället för varje, blir lätt en obsession

En liten blå.
    Tycker också du varit duktig, 16 kilo på ungefär 8 månader är ju 2 kilo i månaden och 0.5 kilo veckan, superbra!
    Har du ätit precis allt du vill då eller har du räknat kalorier?

gemigsinnesro
    Ska testa ditt bröd idag efter jag handlat.
    Kan man äta mycket av det brödet, varje dag till frukost tex ?
  • Matillin

Idag var jag tvungen att väga mig igen fast jag skulle väntat
    Åt nämligen massa mat igår och sen vart det massa pannacotta med låtsasockrade färska hallon.
    Så gott! men jag tänkte att man kan ju omöjligvis gå ner i vikt när man ätit 1 dl grädde sent på kvällen.
    Men jo visst, vågen visade -0.5 kilo sen igår
    Men idag blir det ingen grädde däremot ska jag testa lchf pizzan och lchf brödet.

• Matillin
    lillie skrev 2010-01-10 09:36:48 följande:
    Härligt Mattilin ! Vad är det för lchf bröd och pizza du ska göra?
    Ja det känns rätt fantastisk att man ändå gått ner, men äter man det varje dag står nog vågen stil?
    Tänkte testa det recepten som en i tråden la ut igår förmiddag, ligger några sidor bak.
    Och sen pizzan som Lullisgirl lade ut i inlägg 396.
  • Matillin
    Karo Lina : Fiberhusk innehåller inga kolhydrater alls det gör bara tex pannkakssmet och bröd och sånt lite fastare i konsistensen.  Det brukar stå bland de glutenfria produkterna och är en liten platt gul påse. Man får kolla rätt noga för att inte missa den.
    Bakade ett gott "bröd" idag:
    2 ägg
    en skvätt grädde
    lite salt
    1.5 dl pofiber (finns också på glutenfria hyllan)
    2 tsk bakpulver
    Vispa äggen med salt tills de blir lite skummiga. Blanda i de övriga ingredienserna och låt svälla en stund. Klicka ut 6 kakor på ett bakplåtspapper. Grädda i 200 grader i ca 10 minuter.

Jag hade även i lite fibrex och därmed lite mer vätska (ca 1 dl vatten). För att få lite smak blandade jag i 0.5 msk brödkryddor med. Jättegoda blev bröden tyckte jag.

Pofiber innehåller iofs 12g kolhydrater/100g men det är en produkt som väger så pass lite så hela paketet innehåller endast 125 g så den mängden är ingen fara att äta.

Gemigsinnero, var det som lagt ut receptet igår.
  • Matillin
    Cam82 skrev 2010-01-10 10:34:42 följande:
    Nu har jag fuskat hela helgen, ätit både chips och godis, varför det då? Jo när jag får så där ont i magen som jag fick igår igen så stoppar jag gärna i mig ett kex av något slag, sedan fortsätter det, men nu ska jag köra stenhårt from imorgon och ingen mer avocado då jag misstänker att det är den som gör att jag får så ruskigt ont i magen, förresten så undrar jag om ni andra äter mycket grönsaker till maten? Jag brukar äta en stor grönsallad med isberg, tomat och gurka tex är det fel?
    Som jag förstått det är allt det helt ok men att tomater innehåller lite mer kolhydrater?
    Jag äter också grönsaker och sallad till all mat förutom frukost.

Nu har jag testat lchf brödet och det var helt ok, men jag tror jag hade för mycket ägg i.?
    Dom två första jag la i var miniatyrsmå så tänkte att det säkert bli bra med 1 till men det smakade väldigt mycket ägg.
    Sen hade jag inga brödkryddor hemma blir nog godare med lite sånt i.

Blir nog pizzan imorgon för jag kom på att vi har en hel stor varmrökt lax i kylskåpet som måste ätas upp först.
  • Matillin
    lillie skrev 2010-01-10 10:57:57 följande:
    Åhh.... varmrökt lax... så underbart gott. Ska jag komma och hjälpa dig att äta upp den ?Ja, det verkar vara så mycket ägg i dom där recepten. Oopsien ska det vara Philadelphiaost i, vet inte om det motverkar omelett-stuket?
    Ja gör det vet inte hur vi ska få i oss hela

Cam82
    Glömde skriva det att jag hade jätteont i magen första 2 dagarna, tror det berodde mest på kosten men även på att jag inte hade gått på toaletten.
    Fixade det och då släppte magvärken.
    Hade som du ont i mellangärdet.

Hur funkar era magar ni som ätit lchf så länge, hört att många blir förstoppade och har problem med det eftersom man får i sig lite fibrer?
    Tips på något som man får äta som är bra för magen?
  • Matillin
    Cam82 skrev 2010-01-10 11:41:32 följande:
    Jag har läst en del om att dte brukar gå över, jag ger det ett nytt försök, låter bli avocadon samt lägger till lite mer grönt till varje mål, jag ska klara detta.
    Ja så länge man inte får akuta magsmärtor så är det kanske något man får ta om man tycker det är värt det för att äta lchf?
    Jag hade som sagt jätteont dom 2 första dagarna och mådde illa tror det mest handlade om omlagd kost.
    Är så glad att det har gått över måste vara påfrestande och lockande att sluta om man har ont länge.
    Men vissa har tydligen haft ont någon vecka innan det släppt så det verkar vara vanligt med magont mer eller mindre i början?
  • Matillin
    helene306 skrev 2010-01-10 12:37:00 följande:
    Här blir det att tärna upp kycklingfiléer, steka till, hälla på grädde, i med ost och kansek svamp och krydda. Restmat En Liten Blå: Jag tycker kokosfettet håller min mage i form.
    Vad använder man coccosfett till, i matlagning eller i efterätter?
Svar på tråden LCHF