• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • Nhelia
    maria204 skrev 2010-02-23 19:07:19 följande:
    Hej! Jag har en liten fråga. Jag ska sy en jacka till min son. Enligt mönstret ska blixtlåset vara 47cm. Bibbi har 45 eller 50cm på sina. Vilket ska jag välja? Ska jag förlänga jackan lite och ta det längre blixtlåset?
    Du kan ju välja det lite kortare blixtlåset och ev förlänga jackan lite nedanför där låset slutar. Mät på en jacka hemma om du har nån i bra storlek! Jag har precis sytt en jacka till min son i storlek 98 med blixtlås som var 40 cm och det blev kanske liiite långt, mer som en kappa än jacka.
  • Tjej 83
    maria204 skrev 2010-02-23 19:07:19 följande:
    Hej! Jag har en liten fråga. Jag ska sy en jacka till min son. Enligt mönstret ska blixtlåset vara 47cm. Bibbi har 45 eller 50cm på sina. Vilket ska jag välja? Ska jag förlänga jackan lite och ta det längre blixtlåset?
    min sons jacka har dragkedja på 30cm ca storlek 92/98
    o dotterns är på 35 cm ca storlek 98/104
    ja har tagit mönster 98 men gjort om dem så därför vet ja inte rikgit vilken storlek de har men ca...
    sonen är 1,5  och ca 85 lång o dottern 3,5 o ca 95 lång
    jackorna är lagom långa på dem.
    bild på dottern o jackan i mitt galleri.
  • Titinea
    En fråga till någon som har koll..
    Hur fungerar det med att kombinera interlock med annan tunnare jersey? Blir det fult med olika tjocklek på tygerna eller har det ingen betydelse?
  • mortillsju
    Knastroll82 skrev 2010-02-23 17:54:27 följande:
    Hejsan! Jag är ny på det här med att sy (eller återstartare i alla fall). Vet ni någonstans man kan få tag på billigt sweatshirttyg och muddtyg? Tycker det är en hel djungel det här med tygbutiker...
    Också jg är på tygjakt. Lite luskande kom jag på dessa ställen att handla tyg på. Du får själv googla fram webadresser: tygpyssling, jny, Jofotex, Stoff och Stil, neanobelle, znokdesign.
  • mortillsju
    Knastroll82 skrev 2010-02-23 17:57:39 följande:
    Åh, en till fråga. För en tid sedan köpte jag ett härligt tyg på tradera. Det har känslan av t-shirt tyg, men utan att vara stretchigt. Vad kan den tygtypen heta?
    Singeljersey?
  • bakabakalitenkaka
    Titinea skrev 2010-02-23 21:15:15 följande:
    En fråga till någon som har koll..Hur fungerar det med att kombinera interlock med annan tunnare jersey? Blir det fult med olika tjocklek på tygerna eller har det ingen betydelse?
    Jag tycker att det beror på hur tjock interlock? Jag har en tunnare interlock från JNY som jag tycker går bra ihop med jersey. Annars tycker jag nog att det är lite märklig kombination, jersey är ju lite sladdrigt medans interlock är stadigare..
    Colin 07.12.21
  • Titinea
    bakabakalitenkaka skrev 2010-02-23 21:20:42 följande:
    Jag tycker att det beror på hur tjock interlock? Jag har en tunnare interlock från JNY som jag tycker går bra ihop med jersey. Annars tycker jag nog att det är lite märklig kombination, jersey är ju lite sladdrigt medans interlock är stadigare..
    Tack! 
    Vad bra.. det var det jag tänkte... men tänkte att det är bäst att fråga   :)
  • lindalake
    mortillsju skrev 2010-02-23 21:19:44 följande:
    Singeljersey?
    fast det är det ju stretch i
  • Fiffa5

Jag har sytt en hjälmmössa men tycker att själva knytbanden blev för tjocka. Jag använde stoff och stils muddväv som jag vek 4 ggr (för att få den snygg från båda sidor). 

Vad brukar ni kanta hjälmmössor med och hur många lager syr ni knytbanden av??
  • mortillsju
    lindalake skrev 2010-02-23 21:32:34 följande:
    fast det är det ju stretch i
    Jag tänker att den ibland kan vara mycket stum. Lite beroende på kvalite.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd