• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • Skumboll
    Fiffa5 skrev 2010-02-23 21:33:05 följande:
    Jag har sytt en hjälmmössa men tycker att själva knytbanden blev för tjocka. Jag använde stoff och stils muddväv som jag vek 4 ggr (för att få den snygg från båda sidor).  Vad brukar ni kanta hjälmmössor med och hur många lager syr ni knytbanden av??
    De hjälmmössor jag har sytt har jag kantat med interlock. Banden blir så mjuka och smidiga och inte alls tjocka trots fyra lager. 
    ♥ Simon ♥
  • bakabakalitenkaka
    Fiffa5 skrev 2010-02-23 21:33:05 följande:
    Jag har sytt en hjälmmössa men tycker att själva knytbanden blev för tjocka. Jag använde stoff och stils muddväv som jag vek 4 ggr (för att få den snygg från båda sidor).  Vad brukar ni kanta hjälmmössor med och hur många lager syr ni knytbanden av??
    Jag har använt mig av interlock, vikt som kantband (4ggr)
    Colin 07.12.21
  • Fiffa5
    Skumboll skrev 2010-02-23 21:35:43 följande:
    De hjälmmössor jag har sytt har jag kantat med interlock. Banden blir så mjuka och smidiga och inte alls tjocka trots fyra lager. 
    Interlock, ok, det blir nog tunnare än mudden. Ska den också sträckas lite när man syr dit den?
  • mortillsju
    Malin med Tim skrev 2010-02-23 21:48:48 följande:
    Hur sjutton använder man en tvillingnål? Ska man ha två rullar? Har aldrig testat då jag aldrig förstått hur de ska användas Det funkar ju bra utan tvillingnål, men vill nog testa!
    Två rullar....trä dem smtidigt och sen in i var sin nål....

Idag har jag sytt ett par muddjeans minsann...med toksnygga fickor *tack* ....fast det blev av en tygbit jag hade hemma. De jeansen som låg och skräpade här hemma var för små för att räcka till
  • Mari78 m pojktriss
    Malin med Tim skrev 2010-02-23 21:48:48 följande:
    Hur sjutton använder man en tvillingnål? Ska man ha två rullar? Har aldrig testat då jag aldrig förstått hur de ska användas Det funkar ju bra utan tvillingnål, men vill nog testa!
    Japp två trådrullar går åt. Det är superviktigt att lägga tråden på varsinn sida om trådspänningsbrickan annars funkar det inte. Det är lättplätt att sy med tvillingnål bara man får öva lite. Men sy inget annat än raksöm med den för annars lär du ha av både nål och kanske skada maskinen också. På baksidan kommer det bli en zickzackliknande söm.
  • Skumboll
    Fiffa5 skrev 2010-02-23 21:40:31 följande:
    Interlock, ok, det blir nog tunnare än mudden. Ska den också sträckas lite när man syr dit den?
    Ja, jag sträcker den i alla fall...
    ♥ Simon ♥
  • Malin med Tim
    mortillsju skrev 2010-02-23 21:50:30 följande:
    Två rullar....trä dem smtidigt och sen in i var sin nål....Idag har jag sytt ett par muddjeans minsann...med toksnygga fickor *tack* ....fast det blev av en tygbit jag hade hemma. De jeansen som låg och skräpade här hemma var för små för att räcka till
    Då var jag inte helt ue och snurrade då! Då ska jag köpa en nål och hitta en pinne till andra tråden...

Så det blev ett par muddisar idag. Jag har själv insett att det inte går att återanvända jeans på "mitt" sätt till för stora barn. Måste komma på ett nytt. Har du ingen bild på jeansen, jag vill ju se!
  • Mari78 m pojktriss
    Infinite Joy skrev 2010-02-23 18:30:59 följande:
    Ååh, vad fin velour andersson & hjalmarsson hade..... var hittar man den, förutom hos kalikå? De har inte alla färger. Samma pris hos övriga?
    Tyvärr är det bara köp direkt utav dem som gäller. De finns i Ulricehamn och har inte postorder. Vet inte om de ställer upp och skickar om man vet definitivt vad man vill ha. Jag har hela tiden hitintills köpt velour genom ombud hos dem. Och lär så göra fortsättningsvis med kan jag tro.
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd