• yrväder

Sytråden spinner vidare - röd tråd

Sytråden spinner vidare - Röd tråd
    Här samlas vi sömnadsintresserade, nybörjare eller erfarna, oavsett vad vi syr. Alla är välkomna med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Object, är en hyllvärmare som vi av någon anledning inte färdigställt.

Länkar till mönster, butiker etc finns i första inlägget.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-12 13:12
    Bibbi

www.sysidan.se/company/view.htm

Hon har massor i sybehör, är billig och supersnabb på att skicka!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd
  • Fiffa5
    Mari78 m pojktriss skrev 2010-02-24 10:03:52 följande:
    Fast trådspänningsbricka borde det finnas på alla maskiner. Utan den kan man ju inte justera trådens spänning helt enkelt och det har jag nog inte sett ngn maskin vara utan, ens den enklaste. Däremot är det kanske inte så uppenbart att det är en bricka *ler* och det är ett utav de första stegen du trär tråden igenom. Ner mellan trådspänningsbrickaren, upp till griparen (osäker på om det är så den heter) och så ner till nålen (lite förenklat då). Om jag inte lägger tråden på varsinn sida om brickan så trasslar sig tråden på en gång och det funkar inte att sy. Men det behöver ju kanske inte vara så på alla...
    Min maskins trådspänningsbricka ligger långt in i maskinen och det är plast runt om så jag tror att det är omöjligt att få tråden att gå ngn annan stans än just emellan brickorna.  
    Men jag kan ju ha fel...,men så brukar jag sy med tvillingnålen iaf. Vore kul om ngn annan med en janome DC4030 kunde bekräfta att jag gör rätt, annars vill jag gärna lära mig hur man ska göra ju!
  • LumLumLum

På min maskin är trådspänningsbrickorna också "inbyggda" under kåpan liksom. Så det går inte att trä på mer än ett sätt genom dom. Men, det är heller inga problem att sy med tvillingnål, så något måste är det inte att trä på olika sidor, om man nu inte kan.

• Stratus

Alla maskiner har ju tråspänningsbrickor, precis som Älsklingsfrö säger, men alla har inte en avskiljare mellan dessa. Vi har ju samma typ av maskin (Pfaff) och där finns alltså en extra bricka mellan trådspänningsprickorna, och där lägger man de båda trådarna på varsin sida för att de inte ska trassla. Alla maskiner har inte det (min gamla Elna till exempel), och det går att sy med tvillingnål ändå. Det viktiga är att försöka se till att trådarna inte snurrar ihop sig när man trär.

• ursulae

Någon som vet skillnaden mellan gamla Janome Coverpro 1000 CP och den nya 1000 CPX? Inga försämringar får man väl hoppas?? Funderar på att slå till på den senare varianten. MYCKET tacksam för tips och svar!

• Skumboll
    ursulae skrev 2010-02-24 11:19:17 följande:
    Någon som vet skillnaden mellan gamla Janome Coverpro 1000 CP och den nya 1000 CPX? Inga försämringar får man väl hoppas?? Funderar på att slå till på den senare varianten. MYCKET tacksam för tips och svar!
    Svarta vred istället för lila. Och så en liten "spak" som snabbt justerar trådspänningen i tjockare tyger (så som jag förstått det). Men det är också den enda skillnaden på maskinerna. 
    ♥ Simon ♥
  • Tjej 83

billigaste interlocken? enfärgad,?
    bästa interlocken?
    billigaste frakten?

tack

har inga butiker här ja kan köpa i, så på nätet...

• Stratus

Billigaste har jag dålig koll på. Förr köpte jag mycket billiga tyger, men de är ofta sämre. Bästa interlocken, jag köper mycket från JNYdesign och Jofotex. Båda har lite halvdyr frakt, så jag brukar spara mig lite och göra större beställningar.

• Stratus

Jag brukar inte köpa tyg från Hilco, eftersom de är så dyra. Men kvaliten är ju jättebra och de har mycket fina tyger. Finns hos NeaNobelle och Typyssling.

• Skumboll

Jny tycker jag är relativt billiga i frakt, de har ett enhetspris medan många andra tar för verklig vikt vilket brukar bli betydligt mer, i alla fall när jag handlar.

Bästa interlocken är helt klart Hilcos. Billigaste vet jag inte. 
    ♥ Simon ♥
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - röd tråd