Liten parentes: som nämnts i mitt tidigare lååånga inlägg skickar Malmö av tradition till Hamburg medan Lund skickar till Köpenhamn/Connie Jørgensen eftersom hon har arbetat i Lund tidigare. Spelar ju ingen roll för dig Pellepellepelle om du inte bor här nere men, i alla fall.
I Hamburg opererar de t o m v 26 men det är ju nu för din del. Viktskillnader o dyl är inte det som främst spelar roll när de ser på hur barnen har det, barnen kan diffa rätt mycket i vikt utan att det är anmärkningsvärt, utan det man tittar på är mängden fostervätska och blodflödena. Om de är fortsatt ok (dvs donatorn inte är alltför "stuck" och recipienten inte riskerar att få farlig organpåverkan pga överbelastningen) avvaktar de ingrepp. Vad de fortfarande kan göra, om det ser ok ut med flöden o dyl, är att suga ut fostervätska från recipienten för att skona din livmodertapp och grabbens organ och på så sätt försöka skjuta fram en förlossning - även om det förstås är en avvägning nytta/risk eftersom ett sådant ingrepp kan sätta igång en förlossning. Jag vet så väl hur det är att verkligen räkna dagar, nästan timmar, för att barnen ska få bättre förutsättningar. Varm, varm kram och jag hoppas att förloppet går så långsamt som möjligt, helst avstannar, och att din livmodertapp pallar trycket många veckor till! Och var inte rädd för att begära all information du behöver för att känna dig trygg från dina sjukvårdskontakter. Jag fick koll två gånger i veckan (blodflöde en dag och UL för att mäta fostervätskan två-tre dagar senare) eftersom det ju faktiskt kan försämras fort och jag tycker att du kan be om en tydlig förklaring om samma sak inte skulle vara motiverat i ditt fall och förstås hänvisa till oss som varit med om detta där det gått vägen.
Måste bara tillägga att mina kids, som alltså föddes i 31+0 och som minst vägde runt 1200 g, idag är 5,5 mån gamla och ligger över medel i vikt sett till sin korrigerade ålder (3,5 mån), har helammats och inte har några som helst men av TTS:en eller sin prematura födsel. Och jag ställde in mig på minst ett gravt hjärnskadat barn när jag blev inlagd där i 22+6, och opererad med vetskapen att det var en statistisk chans på 1/3 att min donatortvilling skulle klara sig.